Πρόκειται για τις κάβες που πωλούν αποκλειστικά μη αλκοολούχα ποτά, οι οποίες φιλοδοξούν να προσφέρουν πλούσιες επιλογές ποτών στους ολοένα αυξανόμενους καταναλωτές που στρέφονται στην κατανάλωση ποτών χωρίς αλκοόλ.
Η βιομηχανία των μη αλκοολούχων έχει εκτοξευτεί μέσα στο 2021. Σύμφωνα με τη Nielsen, η αγορά αυτή στις ΗΠΑ έχει αυξηθεί κατά 33%, ενώ ειδικά για τις online αγορές, η αύξηση αυτή αγγίζει το 315%. Αν και κατά κύριο λόγο η στροφή του κοινού στα μη αλκοολοούχα ποτά ταυτίζεται με το γεγονός ότι οι καταναλωτές δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην υγεία τους και στην αύξηση του βιγκανισμού, που παρατηρήθηκαν ως τάσεις μέσα στην πανδημία, από τη Euromonitor International σημειώνουν ότι η άνοδος της κατηγορίας είχε ξεκινήσει ήδη από το 2016, όταν η start-up Seedlip άρχισε να προωθεί τα μη αλκοολούχα ποτά της με θετική χροιά και για ενήλικες, δίνοντας έμφαση στις λιγότερες θερμίδες τους.
Το 2019, η Diageo, των Guinness και Johnnie Walker, αγόρασε τη Seedlip, δίνοντας περαιτέρω ώθηση και αξία στην κατηγορία. Έτσι, σήμερα εκτιμάται ότι η παγκόσμια αγορά των μη αλκοολούχων θα φτάσει τα 1,6 τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025.
Tο κίνημα
Η αυξανόμενη δημοτικότητα των μη αλκοολούχων ποτών δεν οφείλεται στους ανθρώπους που δεν πίνουν καθόλου αλκοόλ, αλλά στο κίνημα των «sober-curious», εκείνων δηλαδή που πίνουν αλκοόλ, αλλά προσπαθούν να το μειώσουν για να ωφελήσουν την υγεία τους
Μάλιστα, οι τιμές τους δεν απέχουν πολύ από τα αλκοολούχα, ωστόσο το κοινό ανταποκρίνεται.
Εν μέσω αυτής της τάσης, που πολλοί χαρακτηρίζουν ως το αντίστοιχο της στροφής στην υγιεινή και plant-based διατροφή, αλλά για τον κλάδο των ποτών, μοιάζει λογική η γρήγορη ανάπτυξη αυτών των νέων καταστημάτων, κατ’αρχάς στις ΗΠΑ. Οι νέοι επιχειρηματίες επωφελούνται από το νέο niche των ποτών, αλλά και επειδή, λόγω της ιδιαιτερότητας της αγοράς αυτής, έχουν πολλά να προσφέρουν τόσο στους καταναλωτές όσο και στα brands με τα οποία γεμίζουν τα ράφια τους.
Όπως λένε ιδιοκτήτες τέτοιων καταστημάτων, στόχος τους δεν είναι να αντικαταστήσουν τις παραδοσιακές κάβες, αλλά να προσφέρουν περισσότερες επιλογές σε όσους θέλουν για λίγο να απομακρυνθούν από το αλκοόλ, ή έστω να το ελαττώσουν. Πολλοί από τους πελάτες τους, επισημαίνουν, θέλουν απλώς να αντικατατήσουν κάποια συστατικά των κοκτέιλ τους, για να μειώσουν το αλκοόλ τους.
Επιπλέον, τα καταστήματα αυτά είναι πιο εύκολο να αναπτύξουν τη δραστηριότητά τους μέσα από όλα τα διαθέσιμα κανάλια, καθώς δεν ισχύουν για αυτά οι ρυθμιστικοί νόμοι που αφορούν τα αλκοολούχα. Και καθώς η ανάπτυξη της κατηγορίας είναι γρήγορη, τα διαθέσιμα προϊόντα διαρκώς αυξάνονται, αποκτώντας μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα και διευρύνοντας μια αγορά που μέχρι πριν απο λίγα χρόνια ίσως θεωρούνταν πολύ περιορισμένη.