Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να «μετρήσει» κανείς την επιτυχία του TikTok: χρειάστηκαν μόλις 4 χρόνια να φτάσει το 1 δισ. χρήστες, ο μέσος χρήστης στις ΗΠΑ περνά περισσότερο χρόνο στο TikTok παρά αθροιστικά στο Facebook και το Instagram και το πιο δημοφιλές βίντεο, ένα κλιπάκι 18 δευτερολέπτων ενός άντρα να «πετά» πάνω σε μία μαγική σκούπα, έχει 2,2 δισεκατομμύρια views.
Η μαγική συνταγή του TikTok, προκειμένου να ανταγωνιστεί και να ξεπεράσει τους τεχνολογικούς κολοσσούς, όπως η Meta και η Google, είναι ένα δοκιμασμένο επιχειρηματικό μοντέλο, το οποίο έχει υιοθετήσει προ πολλού η μητρική της στην Κίνα, η ByteDance.
Στο επίκεντρο της στρατηγικής της είναι ο αλγόριθμος, με τη δυνατότητα εντοπισμού των προτιμήσεων του χρήστη μέσω της δραστηριότητάς του στην πλατφόρμα, ανάλογα με το πόσο χρόνο περνά σε μία ανάρτηση. Το ίδιο μοντέλο χρησιμοποιείται και για τις διαφημίσεις και το προωθητικό περιεχόμενο, βοηθώντας την TikTok να εμφανίζει διαφημίσεις που προσελκύουν περισσότερο κόσμο και οδηγώντας στον τριπλασιασμό των εσόδων από διαφημίσεις στα περίπου 12 δισ. δολάρια φέτος.
Το άλλο υλικό της μαγικής «συνταγής» είναι το branding. Οι πιο δημοφιλείς διαφημιστικοί λογαριασμοί στην πλατφόρμα προωθούν επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται περισσότερο να χτίσουν το δικό τους brand παρά να αποσπάσουν άμεσες πωλήσεις. Για παράδειγμα, η McDonald’s δεν βασίζεται στο TikTok για να πουλήσει μπέργκερ, αλλά θα εκμεταλλευτεί την πλατφόρμα προκειμένου να προσελκύσει τους νέους χρήστες που την χρησιμοποιούν. Το TikTok συνδέει μάρκες με influencers και τους βοηθά να φτιάξουν viral δοκιμασίες. Εξ ου και λέγεται πλέον συχνά «Μην κάνετε διαφημίσεις. Κάντε TikToks».
Τέλος, μία από τις πιο κερδοφόρες τακτικές της TikTok είναι ότι διείσδυσε στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Η πλατφόρμα δημιούργησε ένα market place εντός της εφαρμογής σε ορισμένες περιοχές, όπου οι χρήστες μπορούν να μεταπηδήσουν από τα live stream και τα σύντομα βίντεο σε πλατφόρμες για ψώνια χωρίς κανένα εμπόδιο. Η ιδέα από πίσω είναι η δημιουργία ενός ιστοχώρου, όπου το TikTok διαχειρίζεται κάθε βήμα από την ανακάλυψη ενός καινούργιου προϊόντος μέχρι την αγορά του, αντί να παραπέμπει τους χρήστες σε εξωτερικά καταστήματα.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι το TikTok και η ByteDance έχουν ακόμη πολλές δυσκολίες. Πρώτον, για να επιτύχει κανείς εμπορικά σε ολόκληρο τον κόσμο απαιτεί διείσδυση σε κλειστές αγορές, οι οποίες έχουν διαφορετική κουλτούρα, προτιμήσεις, κανονισμούς ή τεχνολογικές υποδομές. Δεύτερον, η πολιτική παραμένει μεγάλο ρίσκο, ακόμη και αφότου απέφυγε το σενάριο αποκλεισμού από την κυβέρνηση Τραμπ. Για τις ΗΠΑ, οι ανησυχίες για την ασφάλεια των δεδομένων των χρηστών κατά πάσα πιθανότητα θα παραμείνουν, όσο το Πεκίνο και η Ουάσιγκτον συνεχίζουν να συγκρούονται στη γεωπολιτική σκηνή.