Κάποια πράγματα είναι προφανή: Ducati, ας πούμε. Yamaha. Indian. Kawasaki. Μπορεί κάποιες φορές να μην είσαι σίγουρος πώς ακριβώς προφέρονται αλλά καταλαβαίνεις πως είναι ονόματα κατασκευαστών μηχανών.
Υπάρχουν όμως και κάποιοι κατασκευαστές λίγο γρίφοι. Για χάρη τους μάθαμε ονομασίες με τρία γράμματα, όπως η BMW, χωρίς να έχουμε ιδέα ποιων λέξεων είναι τα αρχικά. Ή ονομασίες που φτιάχνονται από συλλαβές διαφορετικών ονομάτων, σαν τη BIMOTA. Και πάλι χωρίς να ξέρουμε ποιους μνημονεύουμε άθελά μας.
Ακολουθεί μικρός οδηγός για να μας λυθεί περιέργεια σχετικά με τις ιστορίες που κρύβουν αυτά τα ακρωνύμια ή οι ονομασίες
BMW
Δεν υπάρχει κανείς που να μην ξέρει τις μηχανές – και τα αυτοκίνητα – BMW, μια από τις πιο δημοφιλείς κατασκευάστριες εταιρίες, χωρίς καμία αμφιβολία. Και παρότι όλοι μνημονεύουμε εύκολα τη «Μπε-Εμ-Βε», λίγοι ξέρουν τι σημαίνουν αυτά τα αρχικά.
BMW λοιπόν είναι το ακρωνύμιο για την εταιρία Bayerische Motoren Werke, Βαυαρική Αυτοκινητοβιομηχανία, ας πούμε.
Το αρχικό όνομα της εταιρίας ήταν Bayerische Flugzeugwerke AG (κάτι σαν Βαυαρική Αεροναυπηγική) και ιδρύθηκε το 1916. Το όνομά της άλλαξε στο πασίγνωστο BMW το1922.
Η BMW κατασκεύαζε αεροσκάφη μέχρι περίπου το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ενώ έως το 1923 είχε κατασκευάσει την πρώτη της μοτοσικλέτα, την R 32.
KYMCO
Η ταϊβανέζικη KYMCO είναι κυρίως γνωστή για τα σκούτερ της. Το πλήρες όνομά της είναι Kwang Yang Motor Co. και ιδρύθηκε το 1963, όταν το παράρτημα της Hondaστην Ταϊβάν ακολούθησε αυτόνομη πορεία και αποκόπηκε από τη μητρική ιαπωνική εταιρία.
Έως το 1970 η KYMCO κατασκεύαζε ήδη τα δικά τις σκούτερ και στις αρχές του 2000 έγινε 5η στον κόσμο.
Στα τέλη της δεκαετίας του 2000 άρχισε να προμηθεύει τη BMW κινητήρες για ορισμένα μοντέλα της, συγκριμένα για τα maxi-scooters της.
TVS
Η TVS από την Ινδία είναι λιγότερο γνωστή στην Ελλάδα αλλά είναι και μεταξύ των μεγαλύτερων κατασκευαστών μοτοσικλετών στον κόσμο, με ετήσια παραγωγή που ξεπερνά τα 4 εκατ. οχήματα.
Και είμαστε ευγνώμονες που για το όνομά της κρατήθηκαν μόνο τα αρχικά του ιδρυτή της εταιρίας και το γιατί είναι προφανές: Ο βιομήχανος Thirukkurungudi Vengaram Sundram Iyengar ή T.V. Sundram Iyengar, όπως ήταν γνωστός στη χώρα του, ήταν εκείνος που ίδρυσε την εταιρία το 1911.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2010 η TVS και η BMW Motorrad προχώρησαν σε στρατηγική συνεργασία για την ανάπτυξη μηχανών κάτω των 400 κυβικών εκατοστών. Προϊόν αυτής της συνεργασίας είναι το BMW G 310 R του 2016 και το BMW G 310 GS, φτιαγμένα και τα δύο από την TVS.
Η ανάπτυξη της TVS συνεχίζεται. Τον περασμένο Απρίλιο εξαγόρασε τη βρετανική Νorton Motorcycles έναντι 16 εκατομμυρίων λιρών.
KTM
Η επίσης πολύ δημοφιλής ΚΤΜ ιδρύθηκε το 1934 στο Mattighofen της Αυστρίας από τον μηχανικό Hans Trunkenpolz. Εκείνη την εποχή ο Hans είχε ένα μικρό συνεργείο με την ονομασία Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen.
Το 1951, παρουσίασε το πρώτο της πρωτότυπο, τη μηχανή R100, η οποία βγήκε σε παραγωγή το 1953. Τράβηξε την προσοχή του επιχειρηματία Ernst Kronreif, που έγινε ο βασικός μέτοχος της εταιρείας.
Κι έτσι η επιχείρηση ονομάστηκε Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen ή απλώς ΚΤΜ.
CFMOTO
Είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές της Κίνας και από το 2010 στρατηγικός συνεργάτης των ΚΤΜ και Kawasaki, τις οποίες προμηθεύει με κινητήρες ορισμένων μοντέλων και βασικά ανταλλακτικά.
Καλά, το ΜΟΤΟ λίγο πολύ όλοι καταλαβαίνουμε από πού προκύπτει, το CF όμως; Αυτό λοιπόν είναι από τη λέξη Chunfeng στο όνομα της μητρικής εταιρίας, της Chunfeng Holding Group.
BSA
Οι ρίζες της φτάνουν πολύ πίσω, στο 1861 και τη Birmingham Small Arms Company, που τότε έφτιαχνε μικρά όπλα και πυρομαχικά για τη Βρετανία.
Το 1880 η BSA επεκτάθηκε στην κατασκευή ποδηλάτων και το 1910 έβγαλε στην παραγωγή την πρώτη της μοτοσικλέτα. Το 1919, λόγω της αυξημένης ζήτησης για μηχανές, το κομμάτι της κατασκευής μοτοσικλετών σχημάτισε αυτόνομη εταιρία, τη BSA Motorcycles.
Τα πράγματα όμως δεν πήγαν πολύ καλά. Η κακή διαχείριση σε συνδυασμό με την κυκλοφορία πολύ καλών και αξιόπιστων ιαπωνικών μηχανών την οδήγησαν σε παύση λειτουργίας.
Τον Οκτώβριο του 2016 ο ινδικός όμιλος Mahindra Group αγόρασε τα δικαιώματα της εταιρίας για 3 εκατομμύρια λίρες. Πλέον ανήκει στην «ομπρέλα» των Mahindra’s Classic, στην κατηγορία των θρύλων, δηλαδή, στην οποία περιλαμβάνονται και άλλες vintage εταιρίες όπως οι JAWA και Yezdi.
BIMOTA
Άλλος ένας ιταλικός θρύλος, με περίπου μισό αιώνα ζωής.
Το όνομά της ΒΙΜΟΤΑ σχηματίζεται από την πρώτη συλλαβή των επωνύμων των τριών ιδιοκτητών της: Valerio Bianchi, Giuseppe Morri και Massimo Tamburini.
Σήμερα το 49% της εταιρείας ανήκει στην Kawasaki, η οποία την προμηθεύει και με κινητήρες.