Τον εθνικό της αερομεταφορέα αποχαιρέτησε η Ιταλία μετά από 74 χρόνια, καθώς η Alitalia πραγματοποίησε την τελευταία της πτήση το βράδυ της Πέμπτης από το Κάλιαρι στη Ρώμη.

Η Alitalia, η οποία ταυτίστηκε με τη σύγχρονη ιστορία της Ιταλίας, θα αντικατασταθεί από την ΙΤΑ, τον νέο κρατικό αερομεταφορέα ο οποίος περιορίζεται σε 52 αεροσκάφη και 2.800 εργαζομένους με χαμηλότερες απολαβές, γεγονός που έχει προκαλέσει την αντίδραση των συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Ο εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας ταυτίστηκε με την κομψότητα των αεροσυνοδών, τα ζεστά μακαρόνια, τις σταρ της Τσινετσιτά, τη Σκουάντρα Ατζούρα αλλά και όλα τα ταξίδια του Πάπα.

 

Παρά το λαμπρό της παρελθόν, η Alitalia είναι ζημιογόνα από το 2008 και βρέθηκε σε ειδικό καθεστώς διαχείρισης για πολλά χρόνια, σημειώνει το ιταλικό πρακτορείο Ειδήσεων ANSA.  Tα χρέη, το αναποτελεσματικό μάνατζμεντ και η περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, οδήγησαν την Alitalia στην κατάρρευση, όπως σχολιάζει η Deutsche Welle.

Προκειμένου να δώσει το πράσινο φως για την κρατική κεφαλαιακή ενίσχυση ύψους 1,35 δισ. ευρώ προκειμένου να δημιουργηθεί η ΙΤΑ, η Κομισιόν απαίτησε τον διαχωρισμό της νέας εταιρείας από την Alitalia.  Ωστόσο, δεν αποκλείεται η νέα εταιρεία να ανακτήσει την εμβληματική της ονομασία στο μέλλον, εφόσον υπάρξει συμφωνία.

«Δεν υπήρξε η αναγκαία βούληση για να σωθεί. Μας παρουσίασαν ως προνομιούχους, ενώ κάναμε πάρα πολλές θυσίες» δηλώνει πικραμένη μια αεροσυνοδός στον ιταλικό Τύπο. Χθες η εταιρεία κατέβαλε στους υπαλλήλους τα τελευταία χρήματα, δηλαδή το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου. Από σήμερα την Alitalia θα αντικαταστήσει μια νέα εταιρεία, η ITA, η οποία θα ελέγχεται, πάντα, από το ιταλικό Δημόσιο, αλλά πλέον με εντελώς διαφορετικές προδιαγραφές: οι μισθοί θα περικοπούν μέχρι και κατά σχεδόν 50%. Ενας κυβερνήτης στα αεροσκάφη της Alitalia έπαιρνε, μεικτά, περίπου 12.000 ευρώ. Το ποσό αυτό, στη νέα εταιρεία, περιορίζεται στις 6.200 ευρώ. Οι αεροσυνοδοί και οι ιπτάμενοι, κατά μέσον όρο, θα περάσουν από τα 2.600 στα 1.680 ευρώ, ενώ οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι είναι δυσαρεστημένοι.

Χωρίς δουλειά 7.000 εργαζόμενοι

Τα συνδικάτα αμφισβητούν την όλη διαδικασία, διότι μεγάλο μέρος του προσωπικού της Alitalia δεν πρόκειται να επαναπροσληφθεί. Σύμφωνα με τους τελευταίους υπολογισμούς, συνολικά 7.000 εργαζόμενοι θα μείνουν χωρίς δουλειά. Για τον λόγο αυτό, τις περασμένες ημέρες οι εργαζόμενοι μπλόκαραν και τον αυτοκινητόδρομο που συνδέει την ιταλική πρωτεύουσα με το αεροδρόμιο «Φιουμιτσίνο – Λεονάρντο ντα Βίντσι». Η ITA προς το παρόν περιορίζεται σε 52 αεροσκάφη και 2.800 εργαζομένους. Πολλοί φοβούνται ότι μεσοπρόθεσμα η νέα αυτή εταιρεία δεν θα μπορέσει να ανταγωνιστεί κολοσσούς, όπως είναι η Air France και η Lufthansa, και ότι θα τεθεί στο περιθώριο και από τις εταιρείες χαμηλού κόστους.

Τα τρένα άλλαξαν το τοπίο των μεταφορών

Μία από τις αιτίες «θανάτου»του εμβληματικού ιταλικού αερομεταφορέα είναι και τα τρένα της γείτονος χώρας. Η Ιταλία διαθέτει εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ οι υπερταχείες της συμπεριλαμβάνονται στις γρηγορότερες του κόσμου. Ειδικά οι υπερταχείες Frecciarossa 1000 αναπτύσσουν ταχύτητες έως και 394 χιλιομέτρων την ώρα. Το σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας της Ιταλίας έκανε το ντεμπούτο του το 2008, αλλάζοντας εντελώς το τοπίο. Μέχρι τότε υπήρχαν αργά τρένα, που δεν ήταν ακριβή. Το πόσο έχει διεισδύσει ο σιδηρόδρομος στις μετακινήσεις εντός Ιταλίας φαίνεται από το ότι πάνω από τα 2/3 όσων ταξιδεύουν μεταξύ Ρώμης και Μιλάνου προτιμούν αυτό το μέσο και όχι το αεροπλάνο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019 από την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων, ο αριθμός των επιβατών που παίρνουν τον συρμό από το Μιλάνο προς τη Ρώμη έχει σχεδόν τετραπλασιαστεί σε μια δεκαετία, από 1 εκατομμύριο το 2008 σε 3,6 εκατομμύρια το 2018. Μήπως, λοιπόν, οι υπερταχείες συνέβαλαν στην παρακμή της Alitalia; Στο ερώτημα αυτό, που έθεσε το CNN, απάντησε καταφατικά ο επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων Policy Sonar, Φραντσέσκο Γκαλιέτι. «Η Alitalia, αν και διεθνής αερομεταφορέας, ήταν πολύ επικεντρωμένη στην εγχώρια αγορά» σημείωσε. «Οπότε, ήταν ευάλωτη στον ανταγωνισμό από τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους και επίσης από τα τρένα υψηλών ταχυτήτων»