Μία έκθεση που συνέταξε στις 31 Αυγούστου καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Τέξας,  επιβεβαιώνει τον πραγματογνώμονα των οικογενειών των θυμάτων από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Ο Φαϊσάλ Καν, καθηγητής χημικής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο A&T του Τέξας, ειδικός σε θέματα εκρήξεων, φέρεται να επιβεβαιώνει την έκθεση του Βασίλη Κοκοτσάκη ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε αρωματικούς υδρογονάνθρακες, οι οποίοι κατά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών προκάλεσαν έκρηξη και υψηλότατες θερμοκρασίες άνω των 1.000 βαθμών.

Σύμφωνα με το πόρισμά του, τα 30 από τα 57 θύματα, απανθρακωθηκαν ακαριαία.

O καθηγητής του πανεπιστημίου του Τέξας περιγράφει στην έκθεσή του πώς βρέθηκαν σε πορεία σύγκρουσης οι δύο αμαξοστοιχίες, σημειώνοντας ότι όταν ο οδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας αντελήφθη την επιβατική «εφάρμοσε τον μηχανισμό έκτακτης πέδησης για να την σταματήσει.

Ως αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας, η 1η και η 2η μηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας εξετράπησαν από τις ράγες, αποφεύγοντας μια μετωπική σύγκρουση με την επιβατική.

Και συνεχίζει: «Αμέσως μετά την εκτροπή των δύο τρένων, παρατηρήθηκαν μια σειρά από ηλεκτρικά τόξα τα οποία είναι ορατά στο βίντεο από κάμερα ασφαλείας στον Μαλιακό. Πριν ξεσπάσει η μεγάλη φωτιά σε σχήμα μπάλας, παρατηρούμε ένα σύννεφο να υψώνεται ξεκάθαρα πάνω από το σημείο του ατυχήματος. Χρησιμοποιώντας το Solidworks προσομοιώσαμε τη μπάλα φωτιάς. Η προσομοίωση μας έδωσε τον μέγιστο όγκο του να είναι 139987m3. Η βολίδα δεν ήταν ισότροπη. Η μεγαλύτερη διάστασή της ήταν 113μ. Επιμήκυνε όμως από το πέρασμα του πρώτου βαγονιού. Η διάρκεια ζωής της φωτιάς αυτής από την έκρηξη, ήταν περίπου 9,6 δευτερόλεπτα».

Πιο συγκεκριμένα, σε σημεία της ανάλυσής του επισημαίνει:

  • Η λεπτομερής ανασκόπηση του βίντεο δείχνει ξεκάθαρα ένα ατύχημα με πυρκαγιά (Fire Ball). Η φωτιά σημειώθηκε μετά τη σύγκρουση σε λιγότερο από τρία δευτερόλεπτα μετά τη σύγκρουση.
  • Η οπτική ανάλυση δείχνει ότι έχει διάμετρο 100+ μέτρων και μη ισοτροπικό σχήμα.
  • Το Fire Ball τέτοιου μεγέθους είναι συνηθισμένο σε χώρο που περιλαμβάνει υδρογονάνθρακες.
  • Το Fire Ball είναι επίσης ένα κοινώς αναφερόμενο ατύχημα σε οδικά και σιδηροδρομικά ατυχήματα που περιλαμβάνουν υδρογονάνθρακες.
  • Η θερμοκρασία στο Fire Ball ξεπερνά εύκολα τους 1000 βαθμούς Κελσίου, ανάλογα με τον τύπο της χημικής ουσίας και την ανάμιξη (με άλλες ουσίες).
  • Οτιδήποτε μπαίνει μέσα στη φωτιά αυτή είναι πιο πιθανό να υποστεί σοβαρή ζημιά και η έκθεσή του στον άνθρωπο να προκαλέσει θάνατο.
  • Σε περιορισμένες περιπτώσεις μπορεί να δημιουργήσει υπερπίεση (κατάσταση έκρηξης)
  • Η φωτιά αυτή εμφανίζεται όταν πτητικός υδρογονάνθρακας απελευθερώνεται ξαφνικά σε μεγάλη ποσότητα, σε ανοιχτό χώρο και περιοχή που καλύπτεται με κτίρια και άλλα εμπόδια
  • Σε περιορισμένες συνθήκες μπορεί να δημιουργήσει υπερπίεση και ωστικό κύμα.
  • Ατύχημα τέτοιου είδους απαιτεί τρία βασικά στοιχεία: νέφος ατμών, υψηλή ανάμειξη και ανάφλεξη. Ένα οδικό ή σιδηροδρομικό ατύχημα συχνά παρέχει και τα τρία στοιχεία.
  • Η συγκεκριμένα μπάλα φωτιάς είναι πιο επιρρεπές να εμφανιστεί σε ελαφρύτερους υδρογονάνθρακες, όπως βενζίνη, καύσιμο αεριωθουμένων, αναπτήρας αρωματικά βουτάνιο, προπάνιο κ.α.»

Τα συμπεράσματα του καθηγητή

Εχοντας όλα αυτά τα δεδομένα, ο καθηγητής από το πανεπιστήμιο του Τέξας, κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

«Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα του περιστατικού και το βίντεο, είναι προφανές ότι το τρένο μετέφερε χημικές ουσίες, πιθανότατα ελαφρύτερους υδρογονάνθρακες.

Η χημική ανάλυση της γύρω περιοχής και υπολειμμάτων στα θύματα και τα κατεστραμμένα περιουσιακά στοιχεία υποδηλώνει την παρουσία βενζολίου, τολουολίου και ξυλολίου.

Το βενζόλιο, το τολουόλιο και το ξυλόλιο είναι ελαφρύτεροι υδρογονάνθρακες και χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται συνήθως για γκάμα εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένων χρωμάτων, καλλυντικών και άλλων.

Λόγω της πρόσκρουσης, αυτές οι χημικές ουσίες απελευθερώνονται και σχηματίζουν ένα σύννεφο ατμού, το οποίο αναμειγμένο με τον αέρα, προκαλεί την φλεγόμενη μπάλα.

Τα παράγωγα υδρογονανθράκων, όπως το λάδι υψηλού ιξώδους και τα λάδια σιλικόνης, είναι θερμικά σταθερά και χρησιμοποιείται για λιπαντικούς και ψυκτικούς σκοπούς.

Όταν απελευθερωθούν, τέτοια λάδια δεν θα προκαλέσουν ανάλογες φωτιές επειδή έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε πτητικούς υδρογονάνθρακες και χαμηλότερη ευφλεκτότητα.

Η μπάλα φωτιάς είναι πιθανό να αναφλεγεί από την κοντινή απόσταση από την πηγή σχηματισμού της, η οποία είναι η εμπορευματική μεταφορά.

Το βίντεο δείχνει πώς εξελίχθηκε από την πηγή της και επεκτάθηκε προς τα έξω. Κατέκλυσε τον χώρο της επιβατικής άμαξας, προκαλώντας σοβαρές ζημιές και θανάτους.

Οι ζημιές στα γύρω στοιχεία (αποχρωματισμός) και οι θανατηφόροι θάνατοι από εγκαύματα επιβεβαιώνουν την παρουσία και ζημιά που προκλήθηκε από τη συγκεκριμένη φωτιά.»

Διαβάστε ακόμη: