Στο κείμενο του του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που κατατέθηκε στη Βουλή , πέρα από την άσκηση της Τράπεζας της Ελλάδος, άσκηση για τη ποσοτικοποίηση της μακροοικονομικής επίδρασης, έχει ενσωματωθεί και συμπληρωματική άσκηση, που έγινε από το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (Σ.Ο.Ε).

Τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την ανάλυση του Σ.Ο.Ε. συμφωνούν με εκείνα της Τράπεζας της Ελλάδος σε ότι αφορά τις μεσοπρόθεσμες οικονομικές επιδράσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καθώς επίσης και στη σημασία των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για τη μακροχρόνια ανάπτυξη της οικονομίας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Σ.Ο.Ε. η πλήρης εφαρμογή του Σχεδίου, δηλαδή η χρήση του συνόλου της χρηματοδότησης σε επιχορηγήσεις και δάνεια και η πλήρης εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, μπορεί δυνητικά να αυξήσει το επίπεδο του πραγματικού Α.Ε.Π. κατά 7,7%, έως το 2026, σε σχέση με το σενάριο βάσης.

Αυτό συνεπάγεται μια θετική συμβολή στο ρυθμό ανάπτυξης του Α.Ε.Π. κατά περίπου 1,24% ποσοστιαίες μονάδες κατά μέσο όρο κάθε χρόνο, τη περίοδο 2021-2026, με τις ιδιωτικές επενδύσεις να αυξάνονται κατά περίπου 20%. Σε σχέση με την μελέτη της ΤτΕ, τα αποτελέσματα της συμπληρωματικής άσκησης δείχνουν ακόμα μεγαλύτερη μακροπρόθεσμη επίδραση του Σχεδίου στο ύψος του Α.Ε.Π.

Η θετική αυτή διαφορά προκύπτει κυρίως ως αποτέλεσμα της βελτίωσης της πλευράς προσφοράς της αγοράς εργασίας, δηλαδή της αύξησης του μέσου επιπέδου δεξιοτήτων και της μέσης αποτελεσματικότητας του εργατικού δυναμικού.

Πιο συγκεκριμένα, η πρόβλεψη που προκύπτει από την ανάλυση του Σ.Ο.Ε. είναι ότι οι επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις που περιέχονται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αυξάνουν την παραγωγικότητα της εργασίας, κάτι το οποίο επιτρέπει ταυτόχρονη αύξηση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, της απασχόλησης και των πραγματικών μισθών, ιδιαίτερα σε κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Αυτό θέτει σε λειτουργία έναν αυτοτροφοδοτούμενο ενάρετο κύκλο αυξημένης επένδυσης, εξαγωγών και απασχόλησης, που οδηγούν σε περαιτέρω αύξηση του εθνικού προϊόντος.

Με βάση αξιόπιστα εμπειρικά ευρήματα που αναφέρονται στην οικονομική βιβλιογραφία, η προβλεπόμενη αύξηση του Α.Ε.Π. και της απασχόλησης θα μειώσουν τα ποσοστά φτώχειας και κοινωνικών και οικονομικών αποκλεισμών, καθώς επίσης και τις εισοδηματικές και άλλες ανισότητες. Ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που θα προκύψει από την αύξηση του Α.Ε.Π θα ενισχύσει αυτά τα θετικά αποτελέσματα.

Ταυτόχρονα, η μακροπρόθεσμη αύξηση των εξαγωγών θα μειώσει τον βαθμό έκθεσης της οικονομικής δραστηριότητας σε αρνητικά σοκ που επηρεάζουν με ασυμμετρικό τρόπο την εγχώρια ζήτηση. Επίσης, οι μεταρρυθμίσεις στις αγορές εργασίας και προϊόντος αναμένεται να αυξήσουν την ικανότητα της οικονομίας να προσαρμόζεται γρήγορα και αποτελεσματικά σε αρνητικά σοκ προσφοράς και ζήτησης.

Μέσα από αυτά τα κανάλια, και λαμβάνοντας υπόψη μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν το σύστημα υγείας και την λειτουργία των θεσμών, η ποιοτική πρόβλεψη που προκύπτει από την ανάλυση του Σ.Ο.Ε. ταυτίζεται με αυτή της μελέτης της ΤτΕ, σύμφωνα με την οποία το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα αυξήσει την οικονομική, κοινωνική και θεσμική ανθεκτικότητα της Ελλάδας.

Σχετικά με τις δαπάνες στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γίνονται οι ίδιες υποθέσεις αναφορικά με τη χρήση του συνόλου των 30,5 δις ευρώ αθροιστικά τη περίοδο 2021-2026, εκ των οποίων τα 18,1 δις ευρώ αφορούν σε επιχορηγήσεις και τα 12,4 δις ευρώ σε δάνεια.

Οι επιχορηγήσεις κατανέμονται σε ποσοστό 67% προς δημόσιες επενδύσεις ενώ το υπόλοιπο 33% σε δημόσια κατανάλωση. Επίσης, κοινή υπόθεση αποτελεί ότι στο σύνολο τους τα δάνεια διοχετεύονται προς τον ιδιωτικό τομέα για ιδιωτικές επενδύσεις.

Γίνεται επίσης κοινή υπόθεση ως προς την αρχή της προσθετικότητας (additionality principle). Και στις δύο ασκήσεις το σύνολο των δανείων αυξάνει το δημόσιο χρέος κατά την χρονική στιγμή εκταμίευσης τους, ενώ οι επιχορηγήσεις στο σύνολο τους αντιμετωπίζονται ως δημοσιονομικά ουδέτερες, χωρίς να αυξάνουν το δημόσιο χρέος.

Ως προς την εκταμίευση των πόρων, η άσκηση της ΤτΕ υιοθετεί την υπόθεση του κανονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης για προχρηματοδότηση 13% του συνολικού φακέλου των 30,5 δις το 2021, και ισόποση κατανομή του εναπομείναντος ποσού κατά την περίοδο 2022-2026.

Η άσκηση του Σ.Ο.Ε. ακολουθεί την υπόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε αντίστοιχη μελέτη που αυτή εκπόνησε για την εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης στο σύνολο της Ε.Ε.,22 περί ισόποσων εκταμιεύσεων κατά την χρονική περίοδο λειτουργίας του Ταμείου.

Σε ότι αφορά τα δάνεια, στην άσκηση του ΣΟΕ το κανάλι μετάδοσης των επιδράσεων τους στην ελληνική οικονομία ορίζεται ως μια εξωγενής αύξηση του επιπέδου των επενδύσεων που προστίθεται απευθείας στο απόθεμα του ιδιωτικού κεφαλαίου της οικονομίας, σε συνδυασμό με μια μόνιμη μείωση των ασφαλίστρων κινδύνου (risk premia) κατά 20 μονάδες βάσης στο κόστος του φυσικού και άυλου κεφαλαίου σε σχέση με την αρχική κατάσταση μακροχρόνιας ισορροπίας.

Αυτό συνεπάγεται μείωση του κεφαλαιακού κόστους των επιχειρήσεων που αυξάνει τη ζήτηση για επενδύσεις.

Η υπόθεση μείωσης των ασφαλίστρων κινδύνου κατά 20 μονάδες βάσης υιοθετεί την ίδια υπόθεση που έχει κάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη μέση επίδραση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στο μέσο κόστος κεφαλαίου στην Ε.Ε.23 Σε ότι αφορά την άσκηση της ΤτΕ, το κανάλι μετάδοσης της επίδρασης των δανείων ορίζεται ως έμμεση επιδότηση που μειώνει την τιμή των επενδύσεων.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.