Σε τεντωμένο σχοινί συνεχίζει να βαδίζει ο ελληνικός τουρισμός και ενώ όπως δήλωσε ο Αλ. Βασιλικός, πρόεδρος του ΞΕΕ, σε ειδική εκδήλωση που συνδιοργάνωσε το επιμελητήριο με το υπουργείο Τουρισμού, «δεν είναι ασφαλές να κάνουμε προβλέψεις για τη σεζόν» η μέχρι στιγμής εικόνα δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας.

Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου

Ειδικότερα, όπως είπε, η πληρότητα των ξενοδοχείων που άνοιξαν τις πύλες τους το δεύτερο 15θήμερο του Ιουνίου ανήλθε στο 34,5%, ποσοστό το οποίο με αναγωγή στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας μειώνεται στο 28,9%.

«Ωστόσο, παρά τις πρωτοφανείς αβεβαιότητες, ο ξενοδοχειακός κλάδος δίνει τη μάχη του με έναν και μόνο στόχο: να σηκώσει την Ελλάδα υψηλότερα» υπογράμμισε ο ίδιος.

Αναφορικά με την επόμενη ημέρα ο πρόεδρος του ΞΕΕ τόνισε ότι μέχρι σήμερα η κρατική στήριξη απάντησε με επιτυχία στο πως θα μείνει ένα ξενοδοχείο κλειστό σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.

Διαμορφώθηκαν εργαλεία όπως η επιστρεπτέα προκαταβολή, σχεδιάστηκαν προγράμματα όπως η Συνεργασία και οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι πήραν απάντηση στις αγωνίες τους.

Ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις

«Το ζητούμενο τώρα είναι να κάνουμε το ‘‘ταμείο’’ της σεζόν και να δούμε τη μεσοπρόθεσμη στήριξη της φιλοξενίας καθώς η επενεκκίνηση της οικονομίας δεν οδηγεί αυτομάτως και οριζόντια στο επιθυμητό λειτουργικό αποτέλεσμα» δήλωσε ο κ. Βασιλικός.

Αναφερόμενος στην ευκαιρία που παρέχει το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» ο κ. Βασιλικός υπογράμμισε ότι «χρειαζόμαστε επειγόντως αναβάθμιση για να είμαστε συμβατοί με τις παγκόσμιες τάσεις, όχι μόνο στενά στον τουρισμό, αλλά ευρύτερα σε αυτό που θα πρέπει να σηματοδοτεί το brand Ελλάδα στα μάτια του υπόλοιπου κόσμου, είτε είναι επισκέπτες, είτε είναι digitalnomads, είτε είναι επενδυτές και στελέχη επιχειρήσεων, καταναλωτές ελληνικών προϊόντων και η παγκόσμια κοινή γνώμη».

Ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, στην ομιλία του επεσήμανε τις ευκαιρίες που δίνουν οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης για τον κλάδο τονίζοντας ταυτόχρονα την ανάγκη για πρόοδο στον εμβολιασμό που έχει κρίσιμη σημασία για το φετινό καλοκαίρι.

Μάλιστα ο υπουργός τόνισε ότι «η μηδαμινή θετικότητα στις πύλες εισόδου, δείχνει ότι η αύξηση των κρουσμάτων Covid-19 στη χώρα δεν σχετίζεται με τον τουρισμό».

Ανάγκη για ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων

Την ανάγκη για δημιουργία νέας γενιάς «πράσινων» ξενοδοχείων επεσήμανε η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου.

Όπως είπε «χρειαζόμαστε μια νέα γενιά ξενοδοχειακών υποδομών που θα μπορούν να προσφέρουν σύγχρονες λύσεις χρήσης και εξοικονόμησης ενέργειας, διαχείρισης υδάτινων πόρων, αποβλήτων, αλλά και μετακινήσεων για να επιτύχουμε τη λεγόμενη ενεργειακή μετάβαση», τονίζοντας ότι πρόκειται για την πιο φιλόδοξη και εμπροσθοβαρή πρωτοβουλία που έχει αναληφθεί ώστε η Ευρώπη να γίνει η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος ως το 2050.

Ειδικότερα αναφέρθηκε στο πρόγραμμα Εξοικονομώ για Επιχειρήσεις του εθνικού σχεδίου «Ελλάδα 2.0», στο οποίο θα κατευθυνθούν 450 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, και, όπως επισήμανε: «Φυσικά επιλέξιμες είναι και όλες οι ξενοδοχειακές μονάδες.

Με την εν λόγω δράση αναμένεται να αναβαθμισθούν ενεργειακά περισσότερες από 9.000 επιχειρήσεις, διασφαλίζοντας τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 30%».

Το νερό η πρόκληση του επόμενου αιώνα

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του κ. Αλέξανδρου Αγγελόπουλου, CEO του ομίλου Aldemar ο οποίος υπογράμμισε ότι σήμερα η μεγάλη πρόκληση για τον τουρισμό είναι η αειφορία.

Συγκεκριμένα, όπως είπε μεταξύ άλλων, το νερό είναι η πρόκληση του επόμενου αιώνα και αποτελεί μια πρόκληση που στην Ελλάδα φαίνεται να είναι η μεγαλύτερη. Καταρχάς γιατί έχουμε κλιματολογική διαφορά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, άνοδο της θερμοκρασίας και αύξηση της στάθμης της θάλασσας.

Οι προσπάθειες ενεργειακής διαχείρισης των ξενοδόχων

Σύμφωνα με έρευνα που παρουσίασε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών & Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) Γιώργος Πετράκος κατά την διάρκεια της ημερίδας του ΞΕΕ και του υπουργείου Τουρισμού μόλις το 48% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού κάνει καταγραφή της κατανάλωσής του, ενώ το 67% θέτει στόχο για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.

Σε σχετικά χαμηλά ποσοστά παραμένουν και όσοι ξενοδόχοι έκαναν επενδύσεις σε δράση εξοικονόμησης ενέργειας τα τελευταία πέντε χρόνια με το 61% του συνόλου, το 63% της εποχικής λειτουργίας και το 57% συνεχούς λειτουργίας.

Η ηλεκτρική ενέργεια φαίνεται ότι «πρωταγωνιστεί» σαν επιλογή από το 90% του συνόλου, ενώ η ηλιακή επιλέγεται μόνο από το 55% και η βιομάζα από το 2%.

Η αντικατάσταση λαμπτήρων με LED πραγματοποιήθηκε από το 55,1% των ξενοδόχων με την αντικατάσταση A/C να ακολουθεί σε ποσοστό 29,5% και την αντικατάσταση κουφωμάτων – τζαμιών σε ποσοστό 22,7%.

Μεταξύ των «πράσινων» εργασιών που κάνουν οι ξενοδόχοι είναι οι παγίδες στα παράθυρα για το A/C, οι μονώσεις, οι αντλίες θερμότητας, η αντικατάσταση καυστήρα, αλλά και η εκπαίδευση των εργαζομένων.

Αρκετά πίσω είμαστε και αναφορικά με τις πηγές προέλευσης νερού των ξενοδοχείων, αφού σε ποσοστό 93,7% προέρχεται από το δημόσιο δίκτυο και ακολουθεί σε ποσοστό 18,8% από γεώτρηση, 6,7% από βιολογικό καθαρισμό και 4,3% από αφαλάτωση.

Η τοποθέτηση μετρητών στη ροή του νερού αλλά και αυτόματα συστήματα για έλεγχο στο πότισμα είναι δύο από τις δράσεις που έχουν κάνει τα ελληνικά ξενοδοχεία ακολουθώντας την εκπαίδευση προσωπικού σε θέματα εξοικονόμησης νερού αλλά και επανάχρηση γκρίζων νερών.

Η ανακύκλωση

Το ξενοδοχείο ανακυκλώνει χαρτί / συσκευασίες σε ποσοστό 87,3%, γυαλί σε ποσοστό 85%, πλαστικές συσκευασίες σε ποσοστό 84,9%, μπαταρίες σε ποσοστό 81,9% και λαμπτήρες σε ποσοστό 66,6%. Ακολουθούν οι μεταλλικές και ηλεκτρικές συσκευασίες, λάδια και σαπούνια καθώς και τροφές (Food Waste).