Υπό τον Κώστα Καραμανλή, με διαφάνεια, πολλή δουλειά και αποτελεσματικότητα, κατάφερε και άνοιξε πλέον ο δρόμος της επανεκκίνησης εμβληματικών έργων υποδομής
Από την πρώτη στιγμή που ο Κώστας Καραμανλής ανέλαβε τα ηνία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ανέλαβε ταυτόχρονα και την ευθύνη της ανασυγκρότησης και της ανάταξης ενός κλάδου, που για πολλά χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης παρέπαιε, του κλάδου των δημοσίων έργων υποδομής. Σήμερα, 18 μήνες μετά, είναι ξεκάθαρο ότι με διαφάνεια, πολλή δουλειά και αποτελεσματικότητα, κατάφερε να ανοίξει πλέον ο δρόμος της επανεκκίνησης εμβληματικών έργων υποδομής.
Κάνοντας έναν απολογισμό αυτής της περιόδου, επανεκκινεί ένα μεγάλο έργο, που ήταν επί χρόνια κολλημένο σε διαγωνιστικές διαδικασίες και δικαστικές εμπλοκές, η κατασκευή του Α’ τμήματος της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας με 15 νέους σταθμούς, προϋπολογισμού 1,2 δισ. €, που θ’ αλλάξει σημαντικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας και θα εξυπηρετεί πάνω από τον μισό πληθυσμό της Αττικής. Παράλληλα, δρομολογείται η επέκταση της γραμμής 2 προς τη Δυτική Αττική, με 3 νέους σταθμούς στο τμήμα Ανθούπολη-Ίλιον, που θα εξυπηρετούν πάνω από 50.000 επιβάτες την ημέρα, προϋπολογισμού 350 εκατ. €, ενώ προχωρούν οι μελέτες και για την επέκταση στα Νότια Προάστια.
Δεύτερο, αλλά εξίσου σημαντικό, είναι ότι με συνεχείς επαφές του Κώστα Καραμανλή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στον δρόμο της επανεκκίνησης, βρίσκεται πλέον και η κατασκευή του πολύπαθου οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, προϋπολογισμού 310 εκατ. €, ως ενιαίου έργου, καταργώντας τη σαλαμοποίησή του σε 8 εργολαβίες· μία επιλογή της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που είχε βάλει βόμβα στα θεμέλια του έργου.
Πριν από λίγες ημέρες, την 30ή Νοεμβρίου, υπεγράφη η σύμβαση ενός ακόμη μπλεγμένου έργου, η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο-Αμβακία ,ενός έργου συνολικής αξίας 91 εκ.€., το οποίο μπαίνει επιτέλους σε τροχιά υλοποίησης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του 2023. Ακόμα, δόθηκε ρεαλιστική τεχνική λύση στο Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία εξασφαλίζει και την ολοκλήρωση του έργου και την ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων. Για πρώτη φορά μετά από χρόνια κυβέρνηση, ΚΑΣ και φορείς αυτοδιοίκησης ομοφώνησαν και το επόμενο διάστημα το θέμα αναμένεται να κριθεί οριστικά στο ΣτΕ.

Παράλληλα με την απεμπλοκή των μεγάλων έργων υποδομής, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωράει με ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων δημόσιων υποδομών, ύψους περίπου 13 δισ. €, που απαντούν σε όλο το φάσμα των κατασκευών (οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, κτιριακά):

  • η διασύνδεση της Αττικής Οδού με την ΠΑΘΕ, με την κατασκευή του οδικού άξονα, μήκους 3,8 km, προϋπολογισμού 450 εκατ. €
  • η κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65, συνολικού μήκους 70,47 km, προϋπολογισμού 443 εκατ. €
  • η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, συνολικού μήκους 200 χιλιομέτρων, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1,8 δισ. €, αξιοποιώντας κάθε χρηματοδοτικό εργαλείο (Σύμβαση Παραχώρησης, ΣΔΙΤ & Δημόσιο Έργο)
  • Αντιπλημμυρικά και Υδραυλικά Έργα, για την αντιπλημμυρική θωράκιση της χώρας, συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισ. €
  • η υποθαλάσσια οδική ζεύξη της Σαλαμίνας, προϋπολογισμού 450 εκατ. €
  • η κατασκευή της Παράκαμψης Χαλκίδας και Παράκαμψης Ψαχνών, μήκος 25 χλμ. περίπου, που θα συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη της περιοχής, συνολικού προϋπολογισμού, 250 εκατ. €
  • έργα ΣΔΙΤ (όπως το Fly Over, οι αυτοκινητόδρομοι Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος στην Πελοπόννησο, η λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, η συντήρηση και λειτουργία του εξωτερικού υδροδοτικού δικτύου συστήματος της Αττικής, το Φράγμα Χαβρία, η Υλοποίηση 12 Δικαστικών Μεγάρων, συνολικού προϋπολογισμού 2 δισ. €
  • Σιδηροδρομικά έργα συνολικού προϋπολογισμού, 3,3 δισ. €

 
 
Προχωρούν θεσμικές παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις
Επιπλέον, υπό τον σχεδιασμό του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, προχωρούν θεσμικές παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις που θα συμβάλουν στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία συνολικά των Δημοσίων Έργων στη χώρα. Έχει κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου υλοποίησης των δημοσιών συμβάσεων έργων (Ν. 4412/16), με σκοπό να ξεπεραστούν ιδεολογικές αγκυλώσεις του παρελθόντος και ν’ αλλάξει πλέον ο χώρος των Δημοσίων Έργων κεφάλαιο, περνώντας σε μία νέα εποχή. Έχει κατατεθεί ακόμα στο υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για τις Προτάσεις Καινοτομίας, μια προεκλογική υπόσχεση του Κυριάκου Μητσοτάκη, και προετοιμάζεται μια μεγάλη συμφωνία πλαίσιο για υπηρεσίες project management στα έργα του υπουργείου.
Μετά από δεκαετίες κάτι φαίνεται να αλλάζει στο τοπίο των Δημοσίων Έργων στη χώρα.
Δήλωση γενικού γραμματέα Υποδομών Γιώργου Καραγιάννη: «Η χώρα χρειάζεται νέα έργα, και χρέος μας είναι να κάνουμε ό,τι πρέπει ώστε τα έργα να εκτελούνται στον χρόνο που πρέπει, όπως πρέπει, με απόλυτη διαφάνεια και σεβασμό στα χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων. Λύνουμε προβλήματα, μεταρρυθμίζουμε τον χώρο και προετοιμάζουμε τη νέα γενιά μεγάλων έργων για τη χώρα. Η οικονομία πρέπει να τρέξει και το νέο έτος φιλοδοξούμε να μας βρει σε θέση εκκίνησης για τη μεγάλη κούρσα ανάπτυξης που έχει ανάγκη η χώρα. Θα τα καταφέρουμε!»