Η Κίνα φτιάχνει τα πάντα σε αφθονία, φτάνοντας πολλές φορές μέχρι και την υπερβολή. Αυτός ο κανόνας φαίνεται να εφαρμόζεται και στην περίπτωση των mall, παρότι στον υπόλοιπο κόσμο σταδιακά εξαφανίζονται.
Στις ΗΠΑ για παράδειγμα, από το 2013, όταν ο κλάδος έφτασε στην κορύφωσή του, υπολογίζεται ότι έχει κλείσει περίπου ένα στα έξι mall. Αντιθέτως, το ίδιο διάστημα η Κίνα βρέθηκε εν μέσω μιας κατασκευαστικής «έκρηξης», με τον αριθμό τους να διπλασιάζεται στις συνολικά 6.700.
Βέβαια, πολλές επιχειρήσεις του λιανεμπορίου βιώνουν τώρα τις συνέπειες αυτής της υπερβολής. Ενώ ορισμένα από τα mall της Κίνας έχουν εξαιρετικές επιδόσεις, άλλα «λυγίζουν» υπό το βάρος των χαμηλών πωλήσεων. Ενδεικτικά, τον Αύγουστο, η Apple έκλεισε το κατάστημά της στο InTime City mall στο Νταλιάν της Κίνας.
Σε ολόκληρο τον κόσμο, τα mall υποκύπτουν στον ανταγωνισμό από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο ανταγωνισμός αυτός είναι ιδιαίτερα έντονος στην Κίνα, όπου οι παραδόσεις κατ’ οίκων είναι φθηνές και βολικές. Εκτιμάται μάλιστα ότι 10 εκατομμύρια άνθρωποι εργάζονται στον τομέα της διανομής.
Το πραγματικό πρόβλημα με τα mall της Κίνας, όπως αντίστοιχα συμβαίνει και σε μεγάλο μέρος του κλάδου των ακινήτων, είναι τα πολλά χρόνια εκρηκτικής κατασκευής, που αύξησαν τα χρέη. Οι εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων συνεχίζουν να κατασκευάζουν ασταμάτητα παρά την απότομη επιβράδυνση στις πωλήσεις, ένα φαινόμενο που είχε αρχίσει να αναδύεται από την πανδημία.
Ενας από τους λόγους για τους οποίους συνεχίζονται οι κατασκευές mall είναι το φορολογικό σύστημα της χώρας. Οι περιφερειακές αρχές, οι οποίες ασκούν τεράστια επιρροή σχετικά με το όποιος μπορεί να χτίζει στη δικαιοδοσία τους, εισπράττουν αξιόλογα φορολογικά έσοδα από τα mall. Απεναντίας, τα συγκροτήματα κατοικιών καταβάλλουν χαμηλότατους ετήσιους φόρους. Ετσι, οι αξιωματούχοι συχνά απαιτούν να περιλαμβάνονται mall σε μεγάλα έργα real estate.
Μόνο πέρυσι άνοιξαν 430 mall στην Κίνα. Αντιθέτως, στις ΗΠΑ, που έχουν το ένα τέταρτο του πληθυσμού, λειτουργούν συνολικά 1.107 εμπορικά κέντρα, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων CoStar.
Στο μεταξύ, η πρόσφατη κατάρρευση στις τιμές ακινήτων, μία κρίση που ξέσπασε αφότου το Πεκίνο προσπάθησε να αντιμετωπίσει τη φούσκα στον τομέα του real estate, εξαφάνισε τις αποταμιεύσεις της μεσαίας τάξης, με αποτέλεσμα ο κόσμος να μειώνει τα έξοδά του.
Οπως τα mall στις ΗΠΑ, έτσι και τα κινεζικά στρέφονται στην ψυχαγωγία και τα εστιατόρια, ώστε να προσελκύσουν περισσότερο κόσμο. Στην Γκουανγκζού, το εμπορικό επίκεντρο της Νοτιοανατολικής Κίνας, το Grandview Mall έχει προσελκύσει κόσμο, ανοίγοντας ένα μεγάλο ενυδρείο. Στο Νταλιάν, το Pavilion Shopping Center διοργάνωσε πρόσφατα έναν μουσικό διαγωνισμό για παιδιά, ελπίζοντας ότι οι γονείς τους θα έμεναν ύστερα για ένα γεύμα.
Τα καταστήματα δώρων παραμένουν πάντως δημοφιλή σε ένα συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό: νέες γυναίκες και έφηβες. «Μου αρέσουν τα μικρά, ντελικάτα πράγματα….κι εμείς τα κορίτσια προτιμάμε τέτοια μέρη, όπου μπορούμε να κάτσουμε μετά», είπε στους NYT η Gu Meilin, μία κάτοικος του Νταλιάν νεαρής ηλικίας.