Παρόλο που η πανδημία φαίνεται να έχει πραγματικά διαταράξει κάθε πτυχή της καθημερινής ζωής των ανθρώπων και των καταναλωτών, τα πράγματα αρχίζουν να φαίνονται λίγο διαφορετικά υπό το πρίσμα των λιανικών πωλήσεων. Η πανδημία, όπως πολλές φορές έχει αναφερθεί, επιτάχυνε απλώς και δεν εισήγαγε νέες τάσεις, ειδικά όσον αφορά τα φυσικά καταστήματα λιανικής πώλησης και τα εμπορικά κέντρα.
Oι εξελίξεις
Για παράδειγμα η επισκεψιμότητα των καταναλωτών στα καταστήματα κυμαίνονταν ήδη σε χαμηλά επίπεδα ενώ σε όλη την διάρκεια της πανδημίας είναι σχεδόν μηδαμινή, τα ποσοστά κενών και άδειων χώρων και γραφείων παρουσίαζαν ήδη ανοδική πορεία, το ηλεκτρονικό εμπόριο σημείωνε άνθιση, αλλά τώρα είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητο και τέλος η Walmart και η Amazon κυριαρχούσαν, ενώ τώρα αποτελούν το ένα τρίτο των λιανικών πωλήσεων.
Οι καταναλωτές είναι πλέον λιγότερο διατεθειμένοι από ποτέ να ψωνίζουν με φυσική παρουσία και οι εξελίξεις σε αυτόν τον χώρο φαίνονται λίγο-πολύ απρόβλεπτες. Επομένως, πώς μπορούμε να αναβιώσουμε τα φυσικά καταστήματα και να πειστεί ξανά ο κόσμος για την επιστροφή σε αυτά;
Τι φανερώνουν τα ερευνητικά δεδομένα;
Εντυπωσιακά, σε σχέση με το συγκεκριμένο θέμα είναι τα αποτελέσματα της έρευνας Wayfind. Πιο αναλυτικά, στην αρχή της έρευνας ζητήθηκε από τους καταναλωτές να απαντήσουν στην ερώτηση: «Ποιο concept θα τους οδηγούσε πίσω σε ένα εμπορικό κέντρο;» Έτσι, κάθε επιλογή -εκτός από μία- σημείωσε διψήφια αύξηση σε σύγκριση με τα αποτελέσματα του 2018 και είναι προφανές ότι οι καταναλωτές υποδεικνύουν πλέον μια ισχυρότερη αίσθηση επείγουσας ανάγκης να μετατραπούν οι άδειοι χώροι (ειδικά οι κενοί χώροι των πολυκαταστημάτων) σε κάτι πιο χρήσιμο και επιθυμητό.
Βέβαια, και στις δύο μελέτες, επικράτησαν οι επιλογές που σχετίζονταν με το φαγητό και την ψυχαγωγία, ενώ οι αμέσως επόμενες κορυφαίες κατηγορίες εμπίπτουν στον χώρο της ευεξίας και της ασφάλειας. Δεδομένης της τρέχουσας κρίσης της δημόσιας υγείας, η αύξηση της προτίμησης των καταναλωτών προς αυτές τις κατηγορίες θεωρείται επίκαιρη λόγω της ανησυχίας για ανέπαφες επιλογές αγοράς και για την διατήρηση της καλής υγείας.
Οι πράσινοι χώροι
Συγχρόνως, η ταχύτητα, η ευκολία και η ανάγκη για ουσιαστικότερη επαφή έχουν οδηγήσει τους αριθμούς των μεθόδων παραλαβής από το κατάστημα σε νέα ύψη για όλους τους λιανοπωλητές και τα εστιατόρια, καθώς ήταν πραγματικά η μόνη επιλογή για πολλούς καταναλωτές κατά την διάρκεια της πανδημίας.
Ταυτόχρονα, υψηλά στις επιλογές των καταναλωτών βρέθηκε και η ιδέα του πράσινου χώρου. Αυτή η ιδέα επικεντρώνεται γύρω από τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που μοιάζει με πάρκο, είτε πρόκειται για εσωτερικούς είτε σε εξωτερικούς χώρους, που οι καταναλωτές μπορούν να χρησιμοποιήσουν για χαλάρωση, κοινωνικές συνευρέσεις ή συγκεντρώσεις.
Το φαγητό και γενικότερα το food & beverage concept ως κατηγορία έχει μεγάλη ισχύ
Στον τομέα του φαγητού αναδείχθηκαν νικήτριες οι καινοτόμες προσεγγίσεις που χαρακτηρίζονται από την ασφάλεια και την ταχύτητα της παράδοσης, ενώ οι ψηφιακές επιλογές και η παράδοση στο σπίτι θα συνεχίσει να εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Επομένως, φαίνεται ότι δεν υπάρχει καλύτερης στιγμή από το παρόν για να εξετάσει κανείς πώς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αυτές οι ιδέες προς όφελος της εκάστοτε επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Η υγεία, η ευεξία και οι touchless μέθοδοι αγορών κ είναι εδώ για να μείνουν
Η σημαντική αύξηση των παραπάνω κατηγοριών σχετίζεται οπωσδήποτε με τις συνθήκες της εποχής μας, αλλά εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να ενισχύονται και στο μέλλον. Δεν υπάρχει μεγάλο μειονέκτημα δείχνοντας ότι είναι μια βιώσιμη επιλογή για την αναζωογόνηση των εμπορικών κέντρων.
Οι νέες έννοιες στο προσκήνιο
Ένα σύνολο νέων εννοιών όπως το gaming, οι συνεργατικοί χώροι, οι περισσότερο «πράσινοι» χώροι και τα καταστήματα εφοδιασμού μπορεί να μην αποτελούν προς το παρόν την πανάκεια που όλοι αναζητούμε, αλλά τα υψηλά σκορ αυτών των εννοιών στις έρευνες είναι μια ένδειξη ότι υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για τους καταναλωτές και οι παράγοντες του λιανικού εμπορίου θα πρέπει να το λάβουν υπόψιν.
Σε γενικές γραμμές τα αποτελέσματα των ερευνών υποδεικνύουν ότι η ιδέα των αγορών σε φυσικούς χώρους λιανικής πώλησης δεν κατευθύνεται προς εξαφάνιση. Με λίγη εξερεύνηση, δοκιμή και αρκετή καινοτομία, εκτιμάται ότι οι καταναλωτές είναι ανοιχτοί στο να δουν αν οι λιανοπωλητές μπορούν να επαναφέρουν την αίγλη των εμπορικών κέντρων στο παρόν και να το κάνουν καλύτερο από ποτέ.