Η Ινδία φιλοδοξεί να απεξαρτηθεί από ξένες ναυτιλιακές για τη μεταφορά του πετρελαίου της. Στοχεύοντας στην ενίσχυση της αυτάρκειας και στη μείωση των απωλειών δισεκατομμυρίων σε ξένα ναύλα, η κυβέρνηση προωθεί ένα φιλόδοξο σχέδιο: μέχρι το 2040 να διαθέτει στόλο 112 δεξαμενόπλοιων, ναυπηγημένων εντός των ινδικών συνόρων.

Το σχέδιο, κόστους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εντάσσεται στην εθνική πρωτοβουλία «Make in India», με στόχο την αναζωογόνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας και την εδραίωση κυριαρχίας στον τομέα της ναυτιλίας.

Πρώτο βήμα είναι η προγραμματισμένη παραγγελία 10 δεξαμενόπλοιων τύπου MR από την Indian Oil Corporation Ltd, σε συνεργασία με τις κρατικές Bharat Petroleum και Hindustan Petroleum.

Τα πλοία, μήκους περίπου 183 μέτρων και χωρητικότητας 45.000–55.000 DWT, θα χρησιμοποιούνται για μεταφορές πετρελαίου σε εσωτερικούς και διεθνείς προορισμούς. Από αυτά, τα επτά προορίζονται για την IOC, ενώ τα υπόλοιπα για τις άλλες δύο εταιρείες.

Η σχετική προκήρυξη αναμένεται σύντομα, αν και έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις.

Η επιλογή ινδικών ναυπηγείων δεν είναι τυχαία: το Νέο Δελχί επιδιώκει την επέκταση της εγχώριας παραγωγής, ενίσχυση των υποδομών και δημιουργία ενός νέου ναυπηγικού οικοσυστήματος, με πιθανές συμπράξεις και τεχνολογική υποστήριξη από Νότια Κορέα και Ιαπωνία.

Προς το παρόν, μόλις 5% των πλοίων με ινδική σημαία είναι κατασκευασμένα στην Ινδία. Ο στόχος είναι το ποσοστό να φτάσει το 7% μέχρι το 2030 και να ξεπεράσει το 60% ως το 2047, έτος-σύμβολο για τα 100 χρόνια της ανεξαρτησίας.

Ωστόσο, το εγχείρημα δεν είναι χωρίς δυσκολίες.

Η INSA, σύνδεσμος των Ινδών πλοιοκτητών, έχει εκφράσει ενστάσεις, υποστηρίζοντας πως ο υπάρχων στόλος MR επαρκεί και δεν χρειάζονται νέες προσθήκες.

Παράλληλα, οι καθυστερήσεις στην προκήρυξη των διαγωνισμών της IOC αποδίδονται σε γραφειοκρατικά και θεσμικά εμπόδια.

Επιπλέον, παρά τα κρατικά κίνητρα, τα ινδικά ναυπηγεία είναι μικρής κλίμακας, με περιορισμένη εμπειρία σε πλοία τέτοιου μεγέθους και πολυπλοκότητας.

Παρά τις προκλήσεις, το σχέδιο προχωρά. Ο NIIF, κρατικός επενδυτικός βραχίονας, συμμετέχει χρηματοδοτικά, μειώνοντας το ρίσκο για τις κρατικές πετρελαϊκές. Η πρώτη φάση ναυπηγήσεων προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2030, με την πλήρη ανάπτυξη των 112 πλοίων να προγραμματίζεται έως το 2040.

Διαβάστε ακόμη: