Στις χρηματοδοτήσεις και πάλι της ΕΕ προσβλέπει η χώρα 40 χρόνια μετά την ένταξη της στον Ευρωπαϊκό πυρήνα με έχοντας τρέχει σχεδόν 6 πλαίσια στήριξης (από τα ΜΟΠ στο τελευταίο ΕΣΠΑ). Ο λόγος για το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και το νέο ΕΣΠΑ που αθροιστικά μέσω επιδοτήσεων και δανείων αναμένεται να φέρουν στη χώρα πόρους 72 δισεκ τα επόμενα χρόνια εφόσον φυσικά αξιοποιηθούν σωστά.
Σημειώνεται ότι με βάση όσα έχει αναφέρει ο ΣΕΒ το επενδυτικό κενό στην Ελλάδα είναι στα 100 δισεκ. ευρώ. Σύμφωνα, δε, με τις εκτιμήσεις των υπηρεσιών της Τράπεζας της Ελλάδος (όπως τις κατέγραψε πέρυσι – 11/6/2019 – σε ομιλία του ο Διοικητής Γιάννης Στουρνάρας), το επενδυτικό κενό είναι ελαφρώς. Ειδικότερα, το καθαρό κεφαλαιακό απόθεμα της οικονομίας (σε σταθερές τιμές 2010) υποχώρησε κατά 67,4 δισεκ. ευρώ μεταξύ 2010-2016, με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί σε 622,2 δισεκ. ευρώ το 2016. Οι κατοικίες αποτελούν πάνω από το 50% του κεφαλαιακού αποθέματος. Αφαιρώντας την επίδραση της πτώσης του κεφαλαιακού αποθέματος των κατοικιών, το οποίο υποχώρησε κατά 38,7 δισεκ. ευρώ την περίοδο 2010-2016, το παραγωγικό καθαρό απόθεμα της οικονομίας υποχώρησε κατά 28,7 δισεκ. ευρώ και διαμορφώθηκε σε 307,2 δισεκ. ευρώ το 2016.
Στο φόντο αυτό ως «μάννα» εξ ουρανού αναμένει η κυβέρνηση τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις. Έτσι μια σειρά έργων , με έμφαση ως φαίνεται στον ιδιωτικό τομέα, που χαρακτηρίζονται «κομβικά» είναι προς ένταξη μετά και μια μακρά διαβούλευση που έγινε με φορείς και συνδέσμους παραγωγικών φορέων. Βασικό κριτήριο για την συμπερίληψή τους είναι ο βαθμός ωριμότητάς τους αλλά και ο πολλαπλασιαστικός ρόλος που μπορεί να παίξουν στην εθνική οικονομία.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι έργα μεταφορών, ψηφιακής αναβάθμισης, ενεργειακής ασφάλειας, βελτίωσης των όρων λειτουργίας της αγοράς εργασίας αλλά και υποδομών εν γένει θα ενταχθούν. Όπως σημείωσε χτες και ο Πρωθυπουργός στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης που έγινε, στο Μέγαρο Μαξίμου, μετά την κατάθεση στις Βρυξέλλες του Εθνικού Προσχεδίου Δράσης για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψη, ο οδικός άξονας Ε65, ο ΒΟΑΚ, η πλήρης ψηφιοποίηση των λειτουργιών της ΑΑΔΕ, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σημαντικές μεταρρυθμίσεις διαρθρωτικού χαρακτήρα όπως η χρηματοδότηση ρεαλιστικών τοπικών πολεοδομικών σχεδίων, η επιτάχυνση της δικαιοσύνης, ένα νέο πλαίσιο επαγγελματικής εκπαίδευσης αναμένεται να ενταχθούν.
Σύμφωνα με πληροφορίες επίσης μια σειρά έργων στη βάση αναλυτικών μελετών σε κλάδους όπως η βιομηχανία, οι μεταφορές, οι τηλεπικοινωνίες και ο τουρισμός έχουν ήδη κατατεθεί. Στα έργα σταθερής τροχιάς, σύμφωνα με πληροφορίες, η «Σιδηροδρομική Εγνατία», όπου η χάραξη σε ένα χρόνο μπορεί να γίνει αλλά και το όλο έργο να προκηρυχτεί και να συμβασιοποιηθεί εντός των πειστικών ορίων του Ταμείου, αλλά και οι συνδέσεις των λιμανιών Θεσσαλονίκης , Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Αλεξανδρούπολης (έργα πιο ώριμα και εύκολα σε σχέση με την Εγνατία) γίνεται προσπάθεια να «κλειδώσουν» με χρηματοδοτήσεις από τα νέα προγράμματα. Επίσης και η σιδηροδρομικλή παράκαμψη του Βοσπόρου από τη Αλεξανδούπολη μέχρι το Μπουργκάς είναι στα υπόψιν.
Στο τομέα της βιομηχανίας έργα που συνδέονται με την τέταρτη βιομηχανική επανάσταση είναι προς συμπερίληψη Ενδεικτική ήταν η τοποθέτηση πριν λίγες εβδομάδες στελεχών από τον κάδο των τηλεπικοινωνιών για την χρηματοδότηση έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης αφορούν τις ψηφιακές τεχνολογίες. «Τουλάχιστον το 20% που αφορά τις ψηφιακές τεχνολογίες, αλλά και το 37% που αφορά την πράσινη ενέργεια, συνδέεται άμεσα με την ψηφιακή τεχνολογία, την ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς και τις ψηφιακές δεξιότητες» τόνιζαν σχετικά με τις χρηματοδοτήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό προτάσσεται η επιτάχυνση της ανάπτυξης του 5G και σε απομακρυσμένες περιοχές, η ψηφιοποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και του κράτους, και η καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων.
Στο φόντο αυτό ιδιαίτερη σημασία είχε η τοποθέτηση που έκανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος συμμετέχοντας διαδικτυακά σε δύο εκδηλώσεις με σχετικά θέματα που διοργανώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Κοινοβουλευτική Ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αντίστοιχα τη Δευτέρα 12 Οκτωβρίου.
Για την Ψηφιακή Μετάβαση, υπογράμμισε τη σημασία που έχει η υλοποίηση επενδύσεων σε υποδομές, η υλοποίηση στρατηγικών μάρκετινγκ -σε επίπεδο επιχειρήσεων και προορισμών- βάσει μεγάλων δεδομένων που προσφέρουν εντελώς νέες δυνατότητες άντλησης πληροφοριών για τη λήψη αποφάσεων, καθώς και ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας του τουρισμού με το οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη ο ΣΕΤΕ έχει καταθέσει μια σειρά από προτάσεις με συγκεκριμένα έργα στη βάση μιας ειδικής μελέτης που έχει γίνει. Συνεδριακά κέντρα, συνδέσεις μεταφορών, αναβαθμίσεις τουριστικών υποδομών είναι στην ατζέντα, όπως και η στήριξη νέων «έξυπνων» ναυπηγήσεων στην ακτοπλοΐα με χρήση πράσινων τεχνολογιών.
Επίσης σειρά έργων ενεργειακού ενδιαφέροντος είναι στην ατζέντα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και αναμένεται να παρουσιαστεί επίσημα την ερχόμενη Τετάρτη.
Ήδη, χτες, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σε Διαδικτυακό Συνέδριο για την Ενεργειακή Φτώχεια που διοργάνωσε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σημείωσε ότι το πρόγραμμα εγκατάστασης έξυπνων μετρητών στους οικιακούς καταναλωτές ύψους 850 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ. Τόνισε δε ότι γίνεται σχεδιασμός προκειμένου να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος και καθυστερήσεις που για δέκα χρόνια «φρέναραν» την όλη προσπάθεια.
Επίσης, οι υποδομές ηλεκτροκίνησης αναμένεται να μπουν στο σχέδιο προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με βάση τις αναφορές χτες η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, κατά την παρέμβασή της στο Global E–mobility Forum 2020 αναμένεται να αξιοποιηθούν οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ για την προώθηση δράσεων που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση, όπως η ανάπτυξη δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης. «Για εμάς στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλώς ένα ηλεκτρικό ΙΧ στον δρόμο ή ένας φορτιστής σε ένα εμπορικό κέντρο, αλλά μια ολοκληρωμένη λύση για τη μείωση των ρύπων, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και τη δημιουργία μιας νέας πράσινης οικονομίας με μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές», ανέφερε η κα. Σδούκου.
«Θέλουμε να κάνουμε τον κλάδο μεταφορών πιο πράσινο και πιο βιώσιμο, προωθώντας την μικρο-κινητικότητα στις πόλεις και αντικαθιστώντας τα αυτοκίνητα όπου είναι δυνατόν. Επιδιώκουμε παράλληλα να ενισχύσουμε την βιομηχανία, να συνεισφέρουμε στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της Ελλάδας με δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Γι αυτό και έχουμε θεσπίσει φορολογικά εργαλεία και κίνητρα για την εγκατάσταση παραγωγικών δραστηριοτήτων που συνδέονται με τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης στις λιγνιτικές περιοχές» τόνισε σχετικά περιγράφοντας την πολιτική της Ελλάδας για την ηλεκτροκίνησης όπως υλοποιείται στη βάση του πρόσφατου νόμου που θεσπίζει σειρά κινήτρων και κανόνες για τη λειτουργία της νέας αυτής αγοράς.