Έργα που αντιστοιχούν στο 2% σχεδόν του ελληνικού ΑΕΠ ωριμάζει το ΤΑΙΠΕΔ, συνολικά δηλαδή 3,5 δισ. ευρώ έργων είναι εγγεγραμμένα στο Ταμείο Ανάκαμψης, σύμφωνα με τον Παναγιώτη Σταμπουλίδη, Εντεταλμένο Σύμβουλο, Εκτελεστικό Μέλος του ΤΑΙΠΕΔ, που μίλησε σε πάνελ συνεδρίου για τις υποδομές/μεταφορές (στο 6ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2023 με θέμα «ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις, Πρότυπες Προτάσεις, RRF: Ανάπτυξη υποδομών με τη συνεργασία κράτους και αγοράς»).

Νέοι διαγωνισμοί για την Πολιτική Προστασία

Όπως επισήμανε, τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης θα πρέπει να έχουν υλοποιηθεί έως τα τέλη του 2025, «άρα δεν υπάρχουν περιθώρια για καθυστερήσεις και χρονοτριβές στο κομμάτι των ωριμάνσεων». Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Σταμπουλίδης στο πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ» για την ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας, τονίζοντας ότι έως το τέλος του έτους η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ θα έχει δημοσιεύσει διαγωνισμούς, ύψους 700 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 70% του προϋπολογισμού του προγράμματος που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Δεν πάνε οι κατασκευαστές σε μικρά έργα

«Εκτός από τη συμβολή σε ωρίμανση τεχνικών υποδομών, προχωρούμε προγράμματα όπως το ΑΙΓΙΣ, η διαχείριση θεομηνιών κ.α. που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή, στην υγεία κ.α. Αναδεικνύεται η χρησιμότητα του ΤΑΙΠΕΔ και του PPF στην ωρίμανση έργων, να προχωρήσουμε χρονοδιαγράμματα χωρίς καθυστερήσεις. Βλέπω όμως με έκπληξη η κατασκευαστική αγορά να κοιτάζει μόνο έργα μεγάλα, που είναι αρκετών δισ. ευρώ, τα οποία δεν γνωρίζουμε και αν υλοποιούνται εν τέλει. Αυτή τη στιγμή, το ΤΑΙΠΕΔ προκηρύσσει έργα ύψους 25-40 εκατ. ευρώ εβδομαδιαίως, με τη συμμετοχή των τεχνικών εταιρειών να είναι ισχνή», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ συμπλήρωσε ότι δεν γνωρίζει εάν το γεγονός αυτό οφείλεται ότι βρίσκονται απροετοίμαστες μπροστά σε έναν τόσο μεγάλο όγκο έργων. «Εχουμε έργα, οι θεσμοί πιέζουν, προχωρούν διαγωνισμοί βατοί και καθαροί, που φέρνουν θέσεις εργασίας, αλλά δεν έρχονται κατασκευαστικές», δήλωσε.

Να τρέξουν μεταρρυθμίσεις

Κάλεσε την τεχνική αγορά να «κοιτά» το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς στη διάρκεια των ετών κατέκτησε την αποτελεσματικότητά του ως Ταμείο, με απτό παράδειγμα τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Σημείωσε, συγχρόνως, ότι πρέπει να πείσουμε την Πολιτεία να «τρέξει» περισσότερο στο κομμάτι των μεταρρυθμίσεων, ώστε να απαλειφθούν οι υπάρχουσες αγκυλώσεις. Αναφέρθηκε σε παρεμβάσεις όπως Antinero I και II για το δασικό σύστημα, θυμίζοντας ότι με 160 εκατ. ευρώ καθαρίστηκαν δασικοί πνεύμονες και έγινε αντιπυρική προστασία σε περιαστικές περιοχές (υπενθυμίζοντας και τη συμβολή των έργων πέρυσι στη Δαδιά, αν και φέτος ήταν μεγάλη η φωτιά και δεν ήταν εφικτό). «Μπορούμε με τα κεφάλαια του RRF να γλυτώσουμε κόστη αποκατάστασης. Είμαστε σε φάση καθοριστική, πρέπει να κοιτάζει η αγορά ΤΑΙΠΕΔ, είμαστε αποτελεσματικοί, τεχνοκράτες, μεθοδικοί, κάτι που φάνηκε και με την Αττική οδό. Να δουλέψουν όλοι για να πετύχουμε με την πρόκληση του Ταμείου Ανάκαμψης», ανέφερε ο κ. Σταμπουλίδης.

Πρόσθεσε ότι η χώρα δεν είναι παραγωγός πυροσβεστικών οχημάτων, ελικοπτέρων κ.α. άρα κάνουμε διεθνείς διαγωνισμούς για την προμήθειά τους, έχοντας την ατυχία ότι όλοι παγκοσμίως ψάχνουν εξοπλισμό και υπάρχουν λίγα εργοστάσια στον κόσμο που κατασκευάζουν σχετικό εξοπλισμό. «Να πείσουμε προμηθευτές να συμμετέχουν», σημείωσε, προσθέτοντας ότι ήδη ολοκληρώθηκαν 3 διαγωνισμοί, ενώ έως τα Χριστούγεννα θα προκηρυχθούν νέοι για προμήθειες 700 εκατ. ευρώ (το 70% του προγράμματος που είναι ενταγμένο στο RRF).

Κατά τον ίδιο, και όσον αφορά σε διαγωνισμούς, εμπόδιο είναι η συνεννόηση συμμετεχόντων και κατασκευαστικών, η αργή ανταπόκριση σε προσκόμιση π.χ. δικαιολογητικών κ.α. Επίσης, έθιξε το θέμα με όσους κάνουν προδικαστικές προσφυγές, θεωρώντας ότι πρέπει να υπάρχουν ρυθμίσεις ώστε να μη σταματούν συνεχώς δημόσιοι διαγωνισμοί, απ’ όσους σκόπιμα και επιμελώς σπεύδουν να μπλοκάρουν διαδικασίες, προτείνοντας μάλιστα τον αποκλεισμό τους. Παράλληλα, ζήτησε και θεσμικές παρεμβάσεις σε σχέση με την ΕΑΔΗΣΥ.

Διαβάστε ακόμη: