Τα 11 φτάνουν τα πλοία υπό ελληνική σημαία με 98 Έλληνες ναυτικούς στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Σε ισχύ παραμένει η σύσταση της Ελλάδας ως κράτος σημαίας, για άμεση απομάκρυνση και μη προσέγγιση των ελληνικών εμπορικών πλοίων από και προς τα λιμάνια και τα χωρικά ύδατα της Ουκρανίας και της Ρωσικής Ομοσπονδίας στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και στα αγκυροβόλια των άνω λιμανιών, που εκδόθηκε τις πρώτες ώρες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στις 24/2.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές σήμερα 3 Μαρτίου 2022 και με τη διενεργηθείσα αποτύπωση/καταγραφή, στην θαλάσσια περιοχή της Βόρειας Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται πέντε πλοία υπό ελληνική σημαία με σαράντα δύο Έλληνες ναυτικούς.
Μέχρι στιγμής έχει επιβεβαιωθεί η παρουσία πέντε ελληνόκτητων πλοίων υπό ξένη σημαία στο βόρειο τμήμα της Μαύρης Θάλασσας, στα πέντε εκ των οποίων επιβαίνουν δώδεκα Έλληνες ναυτικοί. Στο νότιο τμήμα της Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται έξι πλοία υπό ελληνική σημαία με σαράντα τέσσερις Έλληνες ναυτικούς εκ των οποίων δύο πλοία βρίσκονται έξωθεν Στενών του Βοσπόρου.
Εκ των δέκα πλοίων που βρίσκονται στο βόρειο μέρος της Μαύρης Θάλασσας και επιβαίνουν Έλληνες ναυτικοί, δύο εξακολουθούν να παραμένουν στο λιμένα Γιούζνε Οδησσού, ένα στο λιμένα Οδησσού, δύο στο αγκυροβόλιο στο Στενό Κέρτς, ένα στο αγκυροβόλιο του Νοβοροσίσκ Ρωσίας, δύο στο λιμένα του Νοβοροσίσκ, ένα βρίσκεται εν πλω για τον λιμένα του Νοβοροσίσκ, ένα στο λιμένα Dneprobugskiy Ουκρανίας και ένα στο λιμένα Μικολάϊβ.
Ενημέρωση από το Υπουργείο Ναυτιλίας
Για όλες τις εξελίξεις ενημερώνεται από το υπουργείο Ναυτιλίας διαρκώς η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα (ΝΕΕ, ΕΕΕ ΕΕΝΜΑ, ΠΝΟ και ΠΕΠΕΝ. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής κλιμακώθηκαν οι κυρώσεις από τα αρμόδια όργανα του Συμβουλίου Ε.Ε.
Οι χώρες που ζήτησαν την έκτακτη σύγκληση ήταν, από πλευράς ΕΕ η Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Μάλτα, Ολλανδία, Κύπρος, Δανία, Βέλγιο, Σουηδία και εκτός ΕΕ οι ΗΠΑ, Αυστραλία, Καναδάς, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο. Τα ουκρανικά και ρωσικά ύδατα της Μαύρης και Αζοφικής Θάλασσας παραμένουν στον κατάλογο των περιοχών αυξημένων στρατιωτικών, πειρατείας, τρομοκρατίας και συναφών κινδύνων της Μικτής Στρατιωτικής Επιτροπής του Lloyd’s Market Association (LMA).
Εξακολουθεί επίσης η αναστολή από 24/2 της ναυσιπλοΐας στην Αζοφική Θάλασσα (κλείσιμο Στενού Κερτς). Από πλευράς Κλάδου Ελέγχου Πλοίων έχουν ενημερωθεί οι ναυτιλιακοί φορείς ότι τα πλοία τους, όταν πλέουν σε λιμένες των δύο χωρών στη Μαύρη και Αζοφική Θάλασσα, θα πρέπει να εφαρμόζουν αυξημένα μέτρα ασφαλείας, σύμφωνα με το Διεθνή Κώδικα Ασφαλείας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων του ΙΜΟ (ISPS Code).
Επίσης, οι ρωσικοί λιμένες TUAPSE NOVOROSSIYSK, TAMAN και KAVKAZ έχουν αυξήσει το επίπεδο ασφαλείας τους για το χρονικό διάστημα μέχρι τις 13-03-2022. Επιπρόσθετα, η Ουκρανία, σε συνέχεια του κλεισίματος των λιμένων της για εμπορική ναυσιπλοΐα από τις 25/2 κατόπιν εντολής του ουκρανικού ναυτικού, ενημέρωσε ότι λόγω της εμπόλεμης κατάστασης ανέβασε και το επίπεδο ασφαλείας των λιμανιών της στο ανώτατο επίπεδο -3- του ISPS Code.
Το μοναδικό καταγεγραμμένο πρόβλημα πλοίου υπό ελληνική σημαία εντοπίζεται, μέχρι ώρας, στο λιμένα Γιούζνε της Οδησσού όπου βρίσκεται παραβεβλημένο φορτηγό πλοίο, με έξι Έλληνες ναυτικούς.
Στο συγκεκριμένο πλοίο δεν χορηγείται απόπλους λόγω της αναστολής λειτουργίας των ουκρανικών λιμένων. Από το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ζητηθεί η συνδρομή της ελληνικής προξενικής αρχής στην Οδησσό για παρέμβαση στις τοπικές αρχές και την παροχή κάθε δυνατής συνδρομής, με στόχο τον απόπλου του πλοίου.
Για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η απαγόρευση ναυσιπλοΐας στην Αζοφική, έχει ανακοινωθεί από την Υπηρεσία Τύπου της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Θαλάσσιων και Ποτάμιων Μεταφορών της Ρωσικής Ομοσπονδίας η δημιουργία περιοχών ασφαλούς αναμονής για πλοία στα ΒΔ του Στενού του Κέρτς και στον κόλπο του Ταγκανρόγκ.