Βελτιωμένος αλλά «κοκκινισμένος» εξακολουθεί να είναι ο ισολογισμός του ομίλου ΟΣΕ και το 2024, που από το 2025 μετονομάστηκε σε «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», αποκτώντας νέα ενοποιημένη μορφή.
Για άλλη μια χρονιά καταγράφηκαν αποχωρήσεις προσωπικού, μηδενικές προσλήψεις, ενώ για την περίοδο 2021-2027 προβλέπονται έργα ανάταξης-αναβάθμισης ύψους άνω του 1,5 δισ. ευρώ.
Σε αυτά περιλαμβάνονται και έργα που ήδη μετρούν καθυστερήσεις, όπως η υπογειοποίηση των Σεπολίων.
Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις του ΟΣΕ, τόσο η τραγωδία των Τεμπών όσο και η καταστροφή του δικτύου λόγω του «Daniel» το 2023 εξακολούθησαν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στα οικονομικά του μεγέθη.
Σε επίπεδο ομίλου, οι ζημίες που τροφοδοτούνται κατά κανόνα από τις υψηλές αποσβέσεις, μειώθηκαν στα 180,5 εκατ. το 2024, από 254,1 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά (-28,9%).
Παράλληλα, τα λειτουργικά κέρδη EBITDA κινούνται κοντά στον στόχο για ισοσκελισμένο αποτέλεσμα.
Πέρυσι, πέρασαν σε θετικό πρόσημο για την εταιρεία ΟΣΕ στα 3,9 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 93,5 εκατ. ευρώ, ενώ του ομίλου, αν και βελτιωμένα, παραμένουν αρνητικά στα 5,1 εκατ. ευρώ από ζημίες 102,6 εκατ. ευρώ τη χρονιά που προηγήθηκε.
Αρωγός για την κάλυψη των δαπανών του ομίλου αποτελεί η κρατική χρηματοδότηση, η οποία από 75 εκατ. το 2024 αυξάνεται στα 120 εκατ. το 2025.
Μειωμένος ήταν και ο κύκλος εργασιών του ΟΣΕ, ο οποίος –χωρίς την κρατική επιχορήγηση– βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα έσοδα από τα λεγόμενα τέλη χρήσης της υποδομής, που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις στον ΟΣΕ.
Ετσι, ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε στα 48,4 εκατ. ευρώ από 62,5 εκατ. ευρώ το 2023, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος αφορά έσοδα από τα τέλη χρήσης υποδομής.
Οπως αναφέρουν οι οικονομικές καταστάσεις, ο υπολογισμός των τελών συμπεριλαμβάνεται στη δήλωση δικτύου που αναρτά ο ΟΣΕ στην ιστοσελίδα του.
Από αυτές προέκυψαν επιπλέον έσοδα από τα τέλη υποδομής ύψους 21,5 εκατ. ευρώ, τα οποία περιελήφθησαν στα έσοδα του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι τα τέλη υποδομής αποτελούν χρόνια σημείο διαφωνίας μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train, με το σύνολο της απαίτησης του οργανισμού κατά της εταιρείας να ανέρχεται στα 139,9 εκατ., από τα οποία 112,7 εκατ. αφορούν μη καταβληθέντα τέλη για τα έτη 2020 έως και σήμερα.
Σύμφωνα και με τις οικονομικές καταστάσεις, υπάρχουν εκατέρωθεν αμφισβητήσεις συνολικού συμψηφισμένου ποσού 6,6 εκατ. ευρώ, ενώ εκκρεμούν δικαστικές αποφάσεις για το μεγαλύτερο μέρος του.
Σε ό,τι αφορά το δυστύχημα στα Τέμπη, έχουν επιδοθεί στον οργανισμό 12 αγωγές αποζημίωσης.
Το μόνιμο προσωπικό του οργανισμού μειώθηκε σε 568 εργαζομένους από 645 το 2023. Ωστόσο, όσοι τον στελεχώνουν μεγαλώνουν, ενώ δεν υπάρχουν νεότεροι να αντικαταστήσουν όσους αποχωρούν.
Οι περισσότεροι, ήτοι 470, είναι άνω των 51 ετών, 95 μεταξύ 30-50 ετών και μόλις τρεις είναι κάτω των 30.
Παράλληλα, μηδενικές ήταν οι προσλήψεις και το 2024, ενώ οι αποχωρήσεις προσωπικού ανήλθαν στις 77 (σύνταξη, ανικανότητα, παραίτηση).
Τέλος, 186 άτομα που εκτελούν κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες, κλειδούχοι) εκπαιδεύτηκαν πέρυσι πραγματοποιώντας 1.394 ώρες εκπαίδευσης.
Από αυτούς, δύο σταθμάρχες επανεκπαιδεύτηκαν, έπειτα από εμπλοκή τους σε συμβάν.
Διαβάστε ακόμη:
- Τι είναι ο «φασαίος» – Ο πραγματικός ορισμός της λέξης
- Η άπειρη και «καβαλημένη» Γενική Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπ. Ανάπτυξης
- S&P Global: «Έλαμψαν» οι ελληνικές τράπεζες το γ’ τρίμηνο – H περίπτωση της CrediaBank
- Διαμεσολάβηση Μαξίμου να αποκατασταθούν οι σχέσεις μεταξύ των εργολάβων – επιχειρηματιών