Ο πρόεδρος της Ρουάντα, Πολ Καγκάμε, δεν έκρυψε ποτέ το όραμά του να μετατρέψει τη χώρα σε «Σιγκαπούρη της Αφρικής», αφήνοντας πίσω την φρίκη της γενοκτονίας που βίωσε το 1994 και είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους περίπου ένα εκατομμύρια πολίτες.
Οι επικείμενες διαπραγματεύσεις με αξιωματούχους της Formula 1 για την υποψηφιότητα της Ρουάντα να φιλοξενήσει ένα Grand Prix είναι ένα δείγμα πόσο σοβαρά παίρνει ο Καγκάμε αυτές τις φιλοδοξίες.
H F1 είναι έτοιμη να «αγκαλιάσει» την Αφρική
«Παρουσίασαν ένα καλό σχέδιο», δήλωσε ο CEO του F1 Group, Στέφανο Ντομενικάλι, επιβεβαιώνοντας τις επαφές. «Θέλουμε να πάμε στην Αφρική, αλλά πρέπει να έχουμε σωστή επένδυση και στρατηγικό σχέδιο», πρόσθεσε.
Το τελευταίο Grand Prix στην ήπειρο έγινε το 1993, στην πίστα Κιαλάμι της Νότιας Αφρικής, η οποία ήταν το μεγάλο φαβορί για την επιστροφή της F1 στην Αφρική, μέχρι τη στιγμή που εμφανίστηκε η Ρουάντα.
Η Κιγκάλι, πρωτεύουσα της χώρας, θα φιλοξενήσει τα κορυφαία στελέχη της F1 τον Δεκέμβριο στην ετήσια συνέλευση του διοικητικού οργάνου του αθλήματος και την τελετή στέψης των πρωταθλητών της σεζόν. Η πόλη είναι γεμάτη αστραφτερά συνεδριακά κέντρα, πολυτελή ξενοδοχεία και υπερσύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις.
Ο Ντομενικάλι δήλωσε στο περιοδικό Autosport ότι οποιοσδήποτε αγώνας στην Ρουάντα θα είναι σε κανονική πίστα καθώς οι απότομοι λόφοι της καθιστούν αδύνατη μια πίστα δρόμου τύπου Σιγκαπούρης. Το οικόπεδο στην περιοχή Γκαχάνγκα, 15 μίλια από το κέντρο της πόλης, έχει ήδη δεσμευτεί, ενώ κοντά υπάρχει και ένα στάδιο κρίκετ.
Από την πλευρά των οδηγών, οι δυο πιο πρόσφατοι πρωταθλητές έχουν εκφραστεί δημόσια υπέρ ενός αγώνα στην Αφρικανική ήπειρο. «Ουσιαστικά ήδη διεξάγονται αγώνες σε κάθε άλλη ήπειρο, οπότε νομίζω αυτό είναι το επόμενο βήμα για την Formula 1», είχε δηλώσει παλαιότερα ο Μαξ Φερστάπεν. Ο Λιούις Χάμιλτον είχε δηλώσει το 2021 ότι ένας αγώνας στην Αφρική θα «αναδείξει πόσο όμορφη είναι».
Τα βρετανικά κεφάλαια και οι επικρίσεις για τον Καγκάμε
Ο 66χρονος Καγκάμε κέρδισε πάνω από το 99% των ψήφων στις πρόσφατες προεδρικές εκλογές και είναι σε θέση να εκπληρώσει το μεγάλο πλάνο του για την F1. Οι υποστηρικτές του τον θεωρούν οραματιστή στη δηλωμένη προσπάθεια του να μιμηθεί τη Σιγκαπούρη, υποστηρίζοντας ότι κατάφερε να φέρει την ειρήνη και την ευημερία μέσα στο χάος. Από την άλλη πλευρά οι επικριτές του αναφέρουν ότι είναι ένας δυνάστης που έχει καταργήσει τα όρια θητείας για να παραμένει στην εξουσία και συντρίβει κάθε αντίθετη φωνή.
Η κυβέρνηση του εξαρτάται από την οικονομική βοήθεια διεθνών εταίρων, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο χρηματοδοτεί το 75% των κυβερνητικών δαπανών.
Οι επενδύσεις στον αθλητισμό
Η εμπλοκή της Ρουάντα στον αθλητισμό δεν είναι κάτι νέο. Κορυφαίες μεγάλες ευρωπαϊκές ποδοσφαιρικές ομάδες έχουν λάβει σημαντικά ποσά για να διαφημίσουν τη χώρα στις εμφανίσεις τους. Ωστόσο αυτή η προβολή έχει προκαλέσει και αντιδράσεις, καθώς κάποιοι θεωρούν ότι πρόκειται για ξέπλυμα χρήματος μέσω του αθλητισμού.
Οι ομάδες με τις οποίες η Ρουάντα έχει χορηγική συμφωνία έχουν τεθεί υπό στενή παρακολούθηση, μεταξύ αυτών η Άρσεναλ που λαμβάνει 10 εκατομμύρια λίρες ετησίως από τις τουριστικές αρχές της χώρας για να έχει το λογότυπο «Visit Rwanda» στο μανίκι των εμφανίσεων της και στις πινακίδες στο γήπεδο της. Παρόμοιες συμφωνίες υπάρχουν με ομάδες όπως η Παρί Σεν Ζερμέν και η Μπάγερν Μονάχου
Οι συμφωνίες χορηγίας σε ποδοσφαιρικές ομάδες βοήθησαν τον τουριστικό τομέα της Ρουάντα να αποφέρει 620 εκατομμύρια δολάρια το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 36% σε σχέση με το 2022, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της κυβέρνησης.
Ο Κρίστιαν Γκακγαγια, πρόεδρος της Λέσχης Αυτοκινήτου της Ρουάντα, δήλωσε στο Autosport: «Το ενδιαφέρον μας για την F1 είναι σύμφωνο με την Εθνική στρατηγική για τη χρήση του αθλητισμού ως μοχλού για τον οικονομικό μετασχηματισμό».
Η F1 είναι…μαθημένη στις κατηγορίες για «ξέπλυμα» μέσω του αθλητισμού έχοντας διοργανώσει αγώνες σε χώρες με καθεστώτα όπως αυτό στο Μπαχρέιν και τη Σαουδική Αραβία. Από την πλευρά του ο Ντομενικάλι δήλωσε ότι το άθλημα έχει τη δύναμη να βελτιώσει τις συνθήκες για τους ανθρώπους που ζουν σε αυτές τις χώρες, συνεργαζόμενο με τις τοπικές αρχές.
Διαβάστε ακόμη:
- «Σκάφη σαν το Bayesian είναι αβύθιστα» λέει ο CEO της κατασκευάστριας Perini Navi
- Τζάκσον Χολ: Η κοιλάδα που γράφονται οι σελίδες της παγκόσμιας οικονομίας
- ΑΑΔΕ: Τα «ραντεβού» με την Εφορία – Οι προθεσμίες για ΕΝΦΙΑ και φόρο εισοδήματος
- Ο γίγαντας των Ωκεανών της BYD έφτασε στην Ευρώπη – Μπορεί να μεταφέρει 7.000 αυτοκίνητα