Σε νέες σαρωτικές αλλαγές στα σχολεία τόσο στη δομή όσο και στο περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών προχωρά το υπουργείο Παιδείας με ορίζοντα διετίας, ενώ παράλληλα σχεδιάζεται η συγγραφή 320 νέων βιβλίων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι τα νέα προγράμματα σπουδών να εφαρμοσθούν καθολικά στα σχολεία από τον Σεπτέμβριου του 2023, καθώς και να έχουν γραφτεί και εισαχθεί τα νέα βιβλία που θα βασιστούν πάνω στα νέα προγράμματα.
Ριζικές αλλαγές στα σχολεία – 166 νέα Προγράμματα Σπουδών
Οι αλλαγές στα σχολεία θα αφορούν τα προγράμματα σπουδών της γενικής εκπαίδευσης από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο, τα οποία αναμένεται να αναρτηθούν στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ.
Συνολικά, ολοκληρώθηκαν 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών – 123 Προγράμματα Σπουδών εκπονήθηκαν εκ νέου και 43 Προγράμματα Σπουδών επικαιροποιήθηκαν.
Σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε το μεσημέρι της Πέμπτης η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, παρουσία της υφυπουργού Ζέττας Μακρή και του Προέδρου του ΙΕΠ Ιωάννη Αντωνίου, η υπουργός υπογράμμισε ότι τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών δεν έχουν αναμορφωθεί από το 1998, με την επικαιροποίησή τους να εντάσσεται στο μεταρρυθμιστικό έργο του υπουργείου Παιδείας, όπως τα εργαστήρια δεξιοτήτων, το πολλαπλό βιβλίο και η ανεστραμμένη τάξη.
«Με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών, το σχολικό περιβάλλον εξελίσσεται σε ζωντανό εργαστήριο έρευνας, επικοινωνίας, δράσης και έκφρασης. Γίνεται ελκυστικό, συναρπαστικό: κεντρίζει το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών, και ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν. Μαζί με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, την εκμάθηση αγγλικών από τα πρώτα σχολικά χρόνια, τη μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας, τις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και την εν γένει αναβάθμιση του σχολείου, επιδιώκουμε να μάθουμε τα παιδιά μας πώς να μαθαίνουν, να τα εφοδιάσουμε με σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες, χρήσιμες για το παρόν και το μέλλον τους. Η Παιδεία αλλάζει. Στην Πράξη», δήλωσε η Νίκη Κεραμέως.
Αλλαγές στα σχολεία – Χρονοδιάγραμμα
Στις 22 Νοεμβρίου ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών από τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, αλλά και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να τα εφαρμόσουν.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΙΕΠ, πρόκειται για 51 επιμορφωτικά προγράμματα τα οποία έχουν βασιστεί πάνω σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα που αναφέρονται στα προγράμματα σπουδών.
Τον Δεκέμβριο του 2021 σχεδιάζεται η επιμόρφωση των περίπου 1.800 επιμορφωτών Β‘ ώστε στις αρχές του επόμενου έτους, δηλαδή τον Ιανουάριο, να ξεκινήσει η επιμόρφωση των 35.000 εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών θα συνεχιστεί τα επόμενα δυο χρόνια. Επιπλέον, το 2022 θα έχουν ολοκληρωθεί και τα 336 Προγράμματα Σπουδών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τα οποία θα αφορούν όλους τους τομείς και όλες τις ειδικότητες των Επαγγελματικών Λυκείων
Αναφορικά με τη συγγραφή των νέων βιβλίων, ο Ιωάννης Αντωνίου διευκρίνισε πως το επόμενο διάστημα θα βγουν οι προκηρύξεις για τους ενδιαφερόμενους, δηλαδή για εκδοτικούς οίκους, πανεπιστημιακούς κ.ά, ενώ θα δημιουργηθεί ένα μητρώο περίπου 600 αξιολογητών για τα νέα βιβλία, οι οποίοι δεν θα ανήκουν στις συγγραφικές ομάδες.
Αλλαγές στα σχολεία – Πολλαπλό βιβλίο
Το πολλαπλό βιβλίο συνδέεται άμεσα με τις αλλαγές στα σχολεία και τα νέα προγράμματα σπουδών τόνισε η υπουργός Παιδείας, διευκρινίζοντας πως στη βάση των νέων προγραμμάτων θα βγουν οι προκηρύξεις για τα νέα βιβλία. Το πολλαπλό βιβλίο, συνέχισε, «έρχεται να αλλάξει τη φιλοσοφία της εκπαιδευτικής διαδικασίας»:
Οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να επιλέξουν το βιβλίο που θα διδάσκουν στην τάξη σε έντυπη μορφή, ωστόσο στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ θα είναι διαθέσιμα σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς επιπλέον βιβλία του μαθήματος σε ψηφιακή μορφή. «Θα υπάρχει πρόσβαση σε όλα τα ψηφιακά βιβλία, το ένα θα είναι έντυπο και τα άλλα θα είναι ψηφιακά» είπε.
Οι αλλαγές στα Προγράμματα Σπουδών
- Πρώτον, αλλάζει ο διδακτικός σχεδιασμός των Προγραμμάτων Σπουδών
Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, τίθενται στο επίκεντρο ο μαθητής και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, δηλαδή όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζει ο μαθητής, να κατανοεί και να μπορεί να εφαρμόσει μετά το μάθημα.
Επιπλέον, διαφυλάσσεται η συνέχεια και η συνοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσω της μετατόπισης από την «ύλη», σε θεματικά πεδία που παραμένουν σταθερά από τάξη σε τάξη και από βαθμίδα σε βαθμίδα.
2. Δεύτερον, αναδιαρθρώνεται το περιεχόμενο των Προγραμμάτων Σπουδών.
Εμπλουτίζεται και προσαρμόζεται στις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις και κοινωνικές ανάγκες. Γενικεύεται η διαθεματικότητα και η διεπιστημονικότητα σε όλα τα γνωστικά πεδία. Τέλος, ενισχύεται η σύνδεση της θεωρίας με την πράξη και την αντιμετώπιση των προκλήσεων του 21ου αιώνα.
3. Τρίτον, γενικεύεται η ψηφιακή διάσταση των Προγραμμάτων Σπουδών.
Ενσωματώνονται οι ψηφιακές τεχνολογίες και ο ψηφιακός εγγραμματισμός σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα, και διαμορφώνεται πλούσιο ψηφιακό υλικό.