Έντονη ανησυχία προκαλούν τα εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα της στάθμης του ποταμού Ρήνου, ο οποίος σε πολλά σημεία κοντεύει να «στεγνώσει», θέτοντας σε κίνδυνο τη μεταφορά τεράστιων ποσοτήτων αγαθών στην «καρδιά» της Ευρώπης.
Στην πόλη Kaub της Γερμανίας, η οποία αποτελεί ένα από τα βασικότερα εμπορικά σημεία, η στάθμη των υδάτων αναμένεται να υποχωρήσει εντός του Σαββατοκύριακου μόλις στα 47 εκατοστά (σήμερα βρίσκεται στα 60 εκατοστά). Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι αν υποχωρήσει κατά ακόμη επτά εκατοστά (και φθάσει στα 40 εκατοστά), τότε θα είναι η αδύνατη η διέλευση των πλοίων.
«Οι μεταφορές άνθρακα είναι ήδη περιορισμένες, καθώς η χαμηλή στάθμη δεν επιτρέπει σε όλα τα πλοία να πλέουν. Και όσα το κάνουν, αναγκάζονται να μεταφέρουν λιγότερα εμπορεύματα» τονίζει η EnBW, μία από τις εταιρείες παροχής ενέργειας. «Το κόστος παράδοσης του άνθρακα έχει αυξηθεί, κάτι που ενισχύει το κόστος λειτουργίας των εργοστασίων».
Eξαιτίας της κρίσης στο φυσικό αέριο, πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα στις οποίες και η Γερμανία, έχουν αναγκαστεί να ενεργοποιήσουν ξανά τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας από άνθρακα και ορυκτά καύσιμα, σε μια προσπάθεια μείωσης της εξάρτησης από τη Ρωσία.
Πέραν των ενεργειακών προϊόντων, ο Ρήνος αποτελεί βασικό διάδρομο για τη μεταφορά αυτοκινήτων, ανταλλακτικών, τροφίμων και χιλιάδων άλλων αγαθών, πολύτιμων για την οικονομία και την κοινωνία. Κάθε χρόνο, άλλωστε, εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων διακινούνται μέσω του ποταμού, ο οποίος ξεκινάει από την Ελβετία και εκβάλλει στη Βόρεια Θάλασσα, σε μια διαδρομή 1.300 χιλιομέτρων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η στάθμη των υδάτων δεν αντικατοπτρίζει το πραγματικό βάθος του Ρήνου. Για παράδειγμα, στο Kaub, όταν η στάθμη είχε μετρηθεί στα 90 εκατοστά πριν λίγες εβδομάδες, το πραγματικό βάθος ήταν περίπου στα δύο μέτρα. Ωστόσο, η μέτρηση της στάθμης εξυπηρετεί στη ναυσιπλοΐα της περιοχής.
«Με τις μεταφορές στον Ρήνο να αντιμετωπίζουν κίνδυνο, οι εναλλακτικές διαδρομές, όπως ο σιδηρόδρομος ή οι αυτοκινητόδρομοι, είναι αρκετά πιο ακριβές. Κι αυτό δυσκολεύει τις χώρες να γεμίσουν τις αποθήκες καυσίμων, προτού έρθει ο χειμώνα» τονίζει στο Bloomberg o Josh Folds, αναλυτής της Facts Global Energy.
Τα κράτη – μέλη της Ε.Ε. καταβάλλουν προσπάθειες να γεμίσουν τις αποθήκες ενέργειας στο 80% της συνολικής χωρητικότητας έως τις αρχές του χειμώνα, προκειμένου να είναι έτοιμες να αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο διακοπής του ρωσικού αερίου. Σύμφωνα με τους αναλυτές, αν η Μόσχα «κόψει» τελείως τις ροές αερίου στον Nord Stream (σήμερα βρίσκονται στο 20%), τότε η Γερμανία κινδυνεύει να χάσει το 4,8% του ΑΕΠ.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, αρκετές εταιρείες, οι οποίες εξαρτώνται από τα logistics του ποταμού, έχουν ήδη λάβει μέτρα, επιχειρώντας να αυξήσουν τα αποθέματά τους, ενώ ταυτόχρονα στρέφονται σε εναλλακτικές επιλογές, όπως ο σιδηρόδρομος και οι οδικές μεταφορές (παρά το αυξημένο κόστος).