Ομαλά λειτουργεί το λιμάνι του Πειραιά, επισημαίνει το Reuters σε δημοσίευμα του, παρά την προ ημερών απόφαση των ΗΠΑ να βάλουν σε μαύρη λίστα την κινεζική COSCO, που είναι ο πλειοψηφικός ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.

Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ πρόσθεσε την COSCO Shipping, τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό όμιλο της Κίνας, σε μια λίστα εταιρειών που – κατά την άποψη του – έχουν διασυνδέσεις και συνεργάζονται με τον κινεζικό στρατό. Σε μαύρη λίστα μπήκαν μαζί της και οι κορυφαίες τεχνολογικές Tencent Holdings και Amperex Technology.

Κατά την COSCO και τις έτερες κινεζικές εταιρείες, η απόφαση του Πενταγώνου είχε σαν στόχο να αποτρέψει τις αμερικανικές εταιρείες από την προοπτική συνεργασίας μαζί τους, αλλά και να ανακόψει την περαιτέρω ενδυνάμωση των κινεζικών ομίλων.

Η COSCO, από την πλευρά της, ξεκαθάρισε πως καμία από τις μονάδες της δεν αποτελεί στρατιωτική εταιρεία και πως οι δραστηριότητες της παγκοσμίως συνεχίζονται αδιάκοπα. Αυτό αφορά και τη λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά.

Το Reuters επισημαίνει πως εν λόγω μαύρη λίστα των ΗΠΑ δεν έχει το βάρος νομικής κύρωσης για τον εμπορικό τομέα, αλλά έχει θορυβήσει την Ελλάδα, καθώς ο Πειραιάς, ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου, έχει ήδη υποστεί κάμψη στη δραστηριότητα του σαν αποτέλεσμα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Δεν βλέπω αντίκτυπο στον Πειραιά, αλλά είναι ακόμη νωρίς», δήλωσε Έλληνας αξιωματούχος με γνώση του θέματος, μιλώντας στο πρακτορείο. Η Ελλάδα παρακολουθεί την κατάσταση και έχει συζητήσει το θέμα με άλλους ομολόγους της ΕΕ, δήλωσε δεύτερος Έλληνας αξιωματούχος.

Το ζήτημα αφορά, άλλωστε, και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς θυγατρική της COSCO λειτουργεί επίσης εμπορικά τέρμιναλ σε Ισπανία και Ιταλία.

Σύμφωνα με τον Ουλφ Μπέργκμαν της πλατφόρμας εμπορευμάτων Shipfix, αν και η μαύρη λίστα δεν συνεπάγεται νομικές κυρώσεις, μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για πολλούς εισαγωγείς.

Έλληνας εφοπλιστής, ο οποίος μίλησε ανώνυμα στο Reuters, σχολίασε ότι η μαύρη λίστα είναι πιθανώς μια ακόμη κίνηση σε ένα παιχνίδι εξουσίας μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ.

Ο δανικός ναυτιλιακός όμιλος NORDEN είπε στο Reuters ότι η απόφαση δεν είχε επηρεάσει τις δραστηριότητές του μέχρι στιγμής. Όμως, αναλυτές σχολιάζουν πως είναι ακόμη νωρίς για να διαπιστωθούν τυχόν συνέπειες.

Σύμφωνα με τους Financial Times, αρκετά από τα πλοία της κινεζικής ναυτιλιακής εταιρείας, όπως και άλλων εμπορικών εταιρειών του κλάδου, έχουν συμμετάσχει υποχρεωτικά σε ασκήσεις του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού που αφορούσαν δοκιμή μιας αμφίβιας εισβολής της Ταϊβάν, σύμφωνα με ναυτιλιακά στοιχεία και κινεζικά δημοσιεύματα.

Πρόκειται άλλωστε για συνήθη πρακτική του Πεκίνου, τα τελευταία χρόνια, να απαιτεί από τις εμπορικές ναυτιλιακές εταιρείες να κατασκευάζουν τα νέα πλοία τους με στάνταρ συμβατά και με αυτά που απαιτεί ο στρατός, ο οποίος δεν έχει επάρκεια για την πιθανή μεταφορά στρατευμάτων και στρατιωτικών οχημάτων στα στενά της Ταϊβάν.

Διαβάστε ακόμη