Η ανησυχία της Δύσης για ενδεχόμενες ελλείψεις στο φυσικό αέριο είναι διάχυτη, ενώ οι 27 βρίσκονται σε αγώνα δρόμου για να καταφέρουν να αποσυνδεθούν σταδιακά από το ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters που προβλέπει έναν δύσκολο χειμώνα για τη Γηραιά Ήπειρο .

Η Ευρώπη, σύμφωνα με το δημοσίευμα, θα βρεθεί αντιμέτωπη με έναν δύσκολο χειμώνα ακόμα και αν καταφέρει να γεμίσει τις αποθήκες φυσικού αερίου, ενώ οι κυβερνήσεις θα πρέπει να συνεχίσουν τα σχέδια για πλαφόν, καθώς, προκειμένου να συμβαδίσουν με μια ταχεία μετατόπιση από την εξάρτηση από τα ρωσικά καύσιμα, θα πρέπει να εξασφαλίσουν περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).

Την ίδια στιγμή, τα νοικοκυριά στις χώρες της ΕΕ στενάζουν από τις υπερβολικά υψηλές τιμές των καυσίμων, οι οποίες επιβαρύνουν τις οικονομικές προοπτικές καθώς μειώνουν το διαθέσιμο εισόδημα. H EE σκοπεύει να τερματίσει την εξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027, την ίδια στιγμή που η Μόσχα έχει ήδη περικόψει τις ροές φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία, την Πολωνία, τη Φινλανδία, τον προμηθευτή στη Δανία Orsted, την ολλανδική εταιρεία Gasterra και τη Shell όσον αφορά τα γερμανικά συμβόλαια, αφού όλοι αυτοί οι εταίροι απέρριψαν το αίτημα του Κρεμλίνου για μετάβαση σε πληρωμές σε ρούβλια.

Όπως είναι γνωστό, η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να τερματίσει την εξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027. Όμως, η Μόσχα έχει ήδη περικόψει τις ροές φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία, την Πολωνία, τη Φινλανδία, τον προμηθευτή στη Δανία Orsted, την ολλανδική εταιρεία Gasterra και τη Shell όσον αφορά τα γερμανικά συμβόλαια, αφού όλοι αυτοί οι εταίροι απέρριψαν το αίτημα του Κρεμλίνου για μετάβαση σε πληρωμές σε ρούβλια.

Παραδοσιακά, η Ευρωπαϊκή Ένωση εξαρτάται για το 40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο από τη Ρωσία και, τα 27 μέλη της, μέχρι τον Νοέμβριο, έχουν σκοπό να έχουν πλήρεις τις αποθήκες φυσικού αερίου τους κατά 80%. Αυτή τη στιγμή, οι αποθήκες βρίσκονται κατά το ήμισυ γεμάτες, για να περάσουν τον χειμώνα. Δεδομένο αποτελεί, ακόμα, ότι το αποθηκευμένο αέριο καλύπτει συνήθως περίπου το ένα τέταρτο της ζήτησης. Οι αναλυτές λένε ότι είναι σε καλό δρόμο.

Το LNG

Εξακολουθεί να υπάρχει όμως μεγάλο κενό προς κάλυψη από άλλες πηγές, μεταξύ των οποίων και το LNG. Αυτό το κενό θα μεγαλώσει ακόμα περισσότερο, αν η Ρωσία αποφασίσει να περικόψει τις ροές σε περισσότερους Ευρωπαίους αγοραστές. Σύμφωνα με τη Μόσχα, πάντως, οι υποχρεώσεις της εκπληρώνονται και δεν υπάρχει ανάγκη για να σταματήσουν οι προμήθειες προς άλλους πελάτες.

«Η πλήρης διακοπή των ρωσικών ροών θα ήταν αναμφίβολα το χειρότερο σενάριο της Ευρώπης για αυτόν τον χειμώνα, καθώς η ήπειρος είναι απίθανο να μπορέσει να προμηθευτεί επαρκείς ποσότητες φυσικού αερίου από άλλους παραγωγούς για να αντισταθμίσει μια τόσο σημαντική διακοπή στον εφοδιασμό», δήλωσε ο Leon Izbicki, συνεργάτης του Energy Aspects.

Ακόμα και πριν την εισβολή στην Ουκρανία, τον περασμένο Φεβρουάριο, που είχε σαν αποτέλεσμα και την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, εν μέσω ανάκαμψης από την πανδημία υπήρχε αυξημένη ζήτηση για φυσικό αέριο. Ήδη, η αγορά LNG, στην οποία κυριαρχούν τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια, ήταν ήδη υπερβολικά σφιχτή. Τους πρώτους πέντε μήνες του 2022 η ΕΕ αύξησε τις αγορές LNG, με τις εισαγωγές να αυξάνονται περίπου κατά 58% συγκριτικά με τα επίπεδα του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv καθώς, στις ΗΠΑ έγινε διαθέσιμη περισσότερη χωρητικότητα ενώ οι υψηλές τιμές στην Ευρώπη προσέλκυσαν φορτία.

Οι ΗΠΑ, που είναι σημαντικός παραγωγός LNG, έχουν υποσχεθεί να βοηθήσουν την Ευρώπη με περισσότερες αποστολές, ωστόσο παραμένει περιορισμένη η ικανότητα λήψης LNG στη Γηραιά Ήπειρο. Η Freeport LNG, διαχειριστής ενός από τα μεγαλύτερα εργοστάσια εξαγωγών των ΗΠΑ, δήλωσε στις 14 Ιουνίου ότι, προκειμένου να ξαναρχίσει η μερική λειτουργία της, μετά από έκρηξη που συνέβη στη μονάδα την περασμένη εβδομάδα, θα χρειαστούν τουλάχιστον 90 ημέρες.

«Εάν η Ευρώπη μπει στο χειμώνα βασιζόμενη μόνο στις προμήθειες LNG, τότε τα πράγματα θα μπορούσαν να δυσκολέψουν», δήλωσε η Evangeline Cookson, ερευνήτρια και μετεωρολόγος στην εταιρεία Marex. Η μεταφορά LNG μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες ενώ εύκολα μπορεί να διαταραχθεί από τις καιρικές συνθήκες, σε αντίθεση με το φυσικό αέριο μέσω αγωγών που μεταφέρεται γρήγορα. Η Εθνική Υπηρεσία Ατμόσφαιρας των Ωκεανών στις ΗΠΑ δήλωσε, τον περασμένο μήνα, ότι, ότι υπάρχει 65% πιθανότητα πάνω από το κανονικό για μια εποχή τυφώνων στον Ατλαντικό, που φτάνει από έξι έως δέκα τυφώνες.

Ο Izbicki της Energy Aspects είπε ότι τα αποθέματα φυσικού αερίου θα μπορούσαν να φτάσουν για την Ευρώπη μέχρι το τέλος του 2022, ακόμη και χωρίς ρωσικές προμήθειες, αλλά αυτό θα την άφηνε εκτεθειμένη για τον χειμώνα του 2023, οπότε οι κυβερνήσεις δεν θα μπορούν ακόμη να θέσουν σε εφαρμογή τα σχέδιά τους για το πλαφόν.

Γιατί εκτοξεύτηκαν οι τιμές της ενέργειας - Οι 9 αιτίες της κρίσης

Πώς προετοιμάζονται οι χώρες της Ε.Ε.

Ήδη η Γερμανία, η οποία βασιζόταν ιστορικά στη Ρωσία για τις μισές περίπου ανάγκες της σε φυσικό αέριο, έχει ξεκινήσει σχέδια για ένα σύστημα πλειστηριασμών που θα συμβάλει σε ένα πλαφόν φυσικού αερίου σε ενεργοβόρες βιομηχανίες, εάν κοπούν οι προμήθειες.

Η Γαλλία έχει εφαρμόσει μέτρα για τον περιορισμό των προμηθειών φυσικού αερίου σε μεγάλους καταναλωτές σε περίπτωση ελλείψεων.

Η Πολωνία, που είναι ήδη αποκομμένη από το ρωσικό φυσικό αέριο, έχει ενισχύσει τις εισαγωγές LNG, έχει ανοίξει μια σύνδεση φυσικού αερίου με τη Λιθουανία από τον Μάιο και σκοπεύει να ανοίξει έναν νέο αγωγό φέτος προς τη Νορβηγία. Ωστόσο, εξακολουθεί να έχει σχέδια για τον περιορισμό του φυσικού αερίου στη βαριά βιομηχανία σε περίπτωση κρίσης, ώστε να μπορεί να διατηρήσει τον εφοδιασμό σε σπίτια και δημόσιες υπηρεσίες.

Το πλαφόν θα έχει βαρύ οικονομικό τίμημα. Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Berenberg, Χόλγκερ Σμίντινγκ, εκτίμησε ότι το οικονομικό αποτύπωμα της ΕΕ θα ήταν 2% χαμηλότερο μέχρι το τέλος του 2022, εάν οι ρωσικές προμήθειες έκλειναν τώρα.

Το αέριο αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 20% της κατανάλωσης ενέργειας στην ΕΕ, για τη θέρμανση των σπιτιών, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και χρησιμοποιείται, επίσης, στην κατασκευή ζωτικών προϊόντων όπως τα λιπάσματα. Εν τω μεταξύ, το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων έχει ήδη αρνητικό αποτέλεσμα.

«Ακόμη και χωρίς εμπάργκο, οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου επιβαρύνουν σοβαρά τους καταναλωτές, αφήνοντάς τους λιγότερα χρήματα για να ξοδέψουν σε άλλα αγαθά και υπηρεσίες», δήλωσε ο Σμίντινγκ.