Συνελήφθη ο πιλότος του ελικοπτέρου που κατέπεσε στη Μαρίνα Βουλιαγμένης, λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του. Ο 57χρονος κυβερνήτης κατηγορείται για επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών, σωματική βλάβη από αμέλεια και παραβάσεις του πληρώματος σε περίπτωση κατάστασης ανάγκης.
Επιπλέον, χθες (15/6) έδωσαν καταθέσεις στις Λιμενικές Αρχές οι τέσσερις από τους πέντε επιβαίνοντες του ελικοπτέρου.
Νόμιμο, αλλά κοντά σε εμπόδια το πεδίο απογείωσης
Το περιστατικό της Κυριακής με την πτώση ελικοπτέρου στον θαλάσσιο χώρο της Βουλιαγμένης, χωρίς να τραυματιστεί κανείς από τους επιβαίνοντες, έφερε και πάλι στο προσκήνιο τη συζήτηση γύρω από την ασφάλεια και τη χωροθέτηση πεδίων απογείωσης και προσγείωσης ελικοπτέρων σε τουριστικά σημεία υψηλής επισκεψιμότητας.
Ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και κυβερνήτης Πολιτικής Αεροπορίας (Boeing 767-300ER) Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, που από το 2018 έχει εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για την καταλληλότητα του συγκεκριμένου σημείου στη μαρίνα του Αστέρα, δηλώνει πως πρόκειται για γνωστοποιημένο πεδίο απογείωσης και όχι κανονικό ελικοδρόμιο.
«Είναι αδειοδοτημένο, εντός προδιαγραφών, αλλά όχι συμβατό με την αεροπορική δεοντολογία και πρακτική. Είναι κοντά σε εμπόδια, είναι σε ένα πλατό 12 μέτρα ύψους, στο σημείο που αναπτύσσονται οι ισχυρότεροι άνεμοι εντός του όρμου της Βουλιαγμένης», αναφέρει.
Η στάση του δημάρχου παραμένει σταθερή εδώ και χρόνια. Ήδη από το 2018 είχε προειδοποιήσει δημόσια για τις χωροταξικές και επιχειρησιακές αδυναμίες του συγκεκριμένου πεδίου: «Είχαμε πιέσει να μετακινηθεί από κει και να παραμείνει στη θέση που είχε στην προηγούμενη διάταξη της μαρίνας, δηλαδή πριν την ανακατασκευή. Η παραίνεσή μας ήταν ξεκάθαρη – να επιλεγεί ένα πιο ασφαλές σημείο. Όμως οι υπεύθυνοι επέμεναν, επειδή ο χώρος ήταν διαθέσιμος και αχρησιμοποίητος».
Δεν είναι ελικοδρόμιο – Τι προβλέπει η νομοθεσία
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, τα πεδία απογείωσης/προσγείωσης ελικοπτέρων (ΖΑΠ) δεν απαιτούν αδειοδότηση, αλλά απλή γνωστοποίηση στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ). Οι πτήσεις που εκτελούνται από τέτοια πεδία γίνονται με αποκλειστική ευθύνη του κυβερνήτη.
«Το συγκεκριμένο σημείο δεν είναι ελικοδρόμιο. Με βάση τη νεότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία, δεν απαιτείται πλέον υπόστεγο συντήρησης. Όμως είναι υποχρεωτικά τα εξής: διαγραμμίσεις, φωτισμός, ανεμούριο, σύστημα πυρασφάλειας και προσωπικό ασφαλείας κατά τη λειτουργία του», εξηγεί ο κ. Κωνσταντέλλος.
Η απουσία ανεμουρίου και οι πραγματικές συνθήκες απογείωσης
Παρότι στο συγκεκριμένο πεδίο δεν υπήρχε υποχρέωση για ανεμούριο, η παρουσία του θα μπορούσε να είχε προσφέρει κρίσιμη ένδειξη για τις συνθήκες ανέμου, διευκολύνοντας τον πιλότο κατά την απογείωση. «Δεν είχε υποχρέωση να διαθέτει ανεμούριο, αλλά αν υπήρχε, θα μπορούσε να βοηθήσει τον κυβερνήτη να αντιληφθεί με σαφήνεια τη φορά και την ένταση του ανέμου», σημειώνει.
Σύμφωνα με μετεωρολογικά δεδομένα της εφαρμογής Windy, την ώρα της απογείωσης, περί τις 14:30, στην περιοχή επικρατούσε βορειοανατολικός άνεμος εντάσεως 7 έως 12 κόμβων – συνθήκη που, σε συνδυασμό με το περιβάλλον του πεδίου και τα υψομετρικά του χαρακτηριστικά, ενδέχεται να δυσχέρανε τους χειρισμούς.
Τέλος, ο κ. Κωνσταντέλλος σχολιάζει και το πιθανό σφάλμα στον χειρισμό: «Έχω την αίσθηση ότι ο πιλότος υπερεκτίμησε τις δυνατότητές του. Έφυγε με τη μούρη και άφησε τον αέρα στην ουρά του».
Ολοκληρώθηκε η ανέλκυση του ελικοπτέρου
Το βράδυ της Κυριακής ολοκληρώθηκε η ανέλκυση του ελικοπτέρου που κατέπεσε στη θάλασσα, λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του από το ελικοδρόμιο της μαρίνας Βουλιαγμένης.
Στο ελικόπτερο επέβαιναν πέντε άνθρωποι, οι οποίοι είναι σώοι. Πρόκειται για έναν Έλληνα, που ήταν ο πιλότος και δύο ζευγάρια Αμερικανών, που είχαν προορισμό τη Μύκονο. Στο σημείο έσπευσαν σκάφος του Λιμενικού, Πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ. Πληροφορίες αναφέρουν πως υπήρχε και δεύτερη παρέα Αμερικανών τουριστών που ήταν μαζί με τα δύο ζευγάρια και θα πετούσαν αμέσως μετά από το ίδιο σημείο με ελικόπτερο άλλης εταιρείας. Ωστόσο μετά το ατύχημα, η πτήση ακυρώθηκε.
Βίντεο από τη στιγμή της πτώσης:
Διαβάστε ακόμη:
- Χρηματιστήριο: Ποιες εισηγμένες αποτελούν «αποκούμπι» για τους αγοραστές
- AKTOR: Ηγετική παρουσία στις υποδομές της Ρουμανίας – Διεκδικεί έργα 4 δισ. ευρώ
- Ισραήλ – Ιράν: Μπορούν οι ΗΠΑ να κρατήσουν την ισορροπία; Πόσο εφικτή είναι η ειρήνη;
- Reuters: Βέτο Τραμπ στην εκτέλεση του Χαμενεΐ από τον Ισραηλινό Στρατό