Το πρώτο τρίμηνο του 2025 σηματοδότησε έντονη κάμψη στη ναυπηγική δραστηριότητα, με τις νέες παραγγελίες εμπορικών πλοίων να μειώνονται κατά 50% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Σύμφωνα με στοιχεία του Lloyd’s List, οι παραγγελίες περιορίστηκαν στα 219 πλοία, έναντι 410 το 2024, σε μια εξέλιξη που αντικατοπτρίζει την επιφυλακτικότητα των πλοιοκτητών μπροστά στις παγκόσμιες αβεβαιότητες. Οι επενδύσεις σε νέες ναυπηγήσεις έφτασαν τα $215,3 δισ. το 2024 — το υψηλότερο επίπεδο από το 2007. Ωστόσο, από την αρχή του 2025 παρατηρείται σημαντική επιβράδυνση.
Το μεγαλύτερο πλήγμα καταγράφηκε στα φορτηγά bulk carriers, με μόλις 18 παραγγελίες έναντι 128 πέρυσι.
Στον αντίποδα, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων-containerships συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, με 65 νέες παραγγελίες, περιλαμβανομένων και υπερμεγεθών πλοίων διπλού καυσίμου από κολοσσούς όπως η Evergreen, η MSC και η CMA CGM.
Ο αναλυτής της Xclusiv Shipbrokers, Δημήτρης Ρουμελιώτης, αποδίδει τη σημαντική αυτή υποχώρηση σε έναν συνδυασμό παραγόντων:
-τις προτάσεις των ΗΠΑ για νέους δασμούς και τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής, τις μακροοικονομικές πιέσεις, αλλά και
-τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα γύρω από τις τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων.
Ωστόσο, εκτιμά ότι μεσοπρόθεσμα, αυτές οι εξελίξεις θα οδηγήσουν σε ανανέωση του παγκόσμιου στόλου, καθώς οι περιβαλλοντικές υποχρεώσεις και οι τεχνολογικές καινοτομίες πιέζουν προς την κατεύθυνση της αντικατάστασης παλαιών πλοίων.
Παρότι οι τιμές ναυπηγήσεων έχουν σημειώσει ελαφρά υποχώρηση, παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, εν μέρει λόγω της ενεργειακής μετάβασης και των γεμάτων βιβλίων παραγγελιών. Αν όμως η μειωμένη ζήτηση συνεχιστεί, τα ναυπηγεία ίσως υποχρεωθούν σε νέες μειώσεις τιμών, ειδικά καθώς αυξάνονται τα κόστη τους από πλευράς μισθών και πρώτων υλών.
Την ίδια ώρα, παλιά κινέζικα ναυπηγεία που επανέρχονται σε λειτουργία ενδέχεται να αυξήσουν την πίεση στην αγορά, προσθέτοντας χωρητικότητα που θα δυσκολέψει τη διατήρηση των σημερινών τιμών.
Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν αν πρόκειται για μια παροδική ύφεση ή για μια νέα φάση ανακατατάξεων στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία.
Διαβάστε ακόμη:
- Jumbo: Το τρένο περνάει, η αγορά επιβιβάστηκε – μόνο ο Βακάκης φοβάται την καταιγίδα
- Οι 3 κινήσεις της Fourlis που αφήνει πίσω της τη χασούρα των 20 εκατ. ευρώ από το χακάρισμα
- Έλον Μασκ: Έδωσε 15 εκατ. δολάρια στην influencer που γέννησε το 13ο παιδί του – Νέες αποκαλύψεις για τη «λεγεώνα» που δημιουργεί
- Τζάστιν Μπίμπερ: Αντιμετωπίζει πολλούς δαίμονες αυτή την περίοδο, παίρνει πολύ κακές αποφάσεις, ανέφερε άτομο από το περιβάλλον του