Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας και τον στρατηγικό της ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας, η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) συμμετείχε στο Συνέδριο «Ελλάδα 2025-2030», το οποίο πραγματοποιήθηκε το διήμερο 14-15 Ιουνίου, συγκεντρώνοντας κορυφαίους θεσμικούς και επιχειρηματικούς παράγοντες της χώρας.
Η παρουσία της Αρχής εστίασε στον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει η λιμενική πολιτική στην εθνική στρατηγική για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Ο Πρόεδρος της ΡΑΛ, Απόστολος Παπαποστόλου, εκπροσώπησε τον φορέα στο θεματικό πάνελ με τίτλο «Η Νέα Εποχή για την Ελληνική Ναυτιλία – Βιώσιμη Ανάπτυξη και Ασφάλεια», καταθέτοντας ολοκληρωμένες προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό και την αναδιοργάνωση του λιμενικού συστήματος.
Ο κ. Παπαποστόλου ανέδειξε την ανάγκη δομικής αναμόρφωσης του λιμενικού συστήματος της χώρας, θέτοντας ως άξονα τη σαφή επαναπροσδιορισμό των αρμοδιοτήτων και των φορέων διαχείρισης. Όπως τόνισε, μόνο με συντονισμένη συνεργασία μεταξύ πολιτικής ηγεσίας, δημόσιων και ιδιωτικών φορέων μπορεί να διασφαλιστεί η θετική πορεία του κλάδου σε ένα διεθνές περιβάλλον που εξελίσσεται ταχύτατα.
Η τοποθέτησή του είχε ισχυρό αναπτυξιακό και μεταρρυθμιστικό χαρακτήρα, επισημαίνοντας πως η επόμενη μέρα της ναυτιλίας δεν μπορεί να βασίζεται σε παρωχημένα μοντέλα διοίκησης, αλλά απαιτεί καινοτόμες και προσαρμοσμένες προσεγγίσεις στις σύγχρονες ανάγκες.
Ψηφιοποίηση και καινοτομία
Στο επίκεντρο της της τοποθέτησης του Προέδρου της ΡΑΛ βρέθηκε η τεχνολογική αναβάθμιση της λιμενικής βιομηχανίας. Ο κ. Παπαποστόλου υπογράμμισε την αναγκαιότητα περαιτέρω ψηφιοποίησης των διοικητικών και επιχειρησιακών διαδικασιών, προκειμένου να επιτευχθεί υψηλότερη αποδοτικότητα, διαφάνεια και ανθεκτικότητα.
Πιο συγκεκριμένα, παρουσίασε την πρόταση για τη δημιουργία Εθνικού Μητρώου Λιμενικών Εγκαταστάσεων, το οποίο θα λειτουργεί με πλήρη διαλειτουργικότητα, διευκολύνοντας τη συλλογή, την επεξεργασία και την αξιοποίηση κρίσιμων δεδομένων. Παράλληλα, αναφέρθηκε στη σημασία ενός εθνικού δικτύου παρακολούθησης μετεωρολογικών συνθηκών, που θα ενισχύσει τις δυνατότητες πρόβλεψης και πρόληψης κινδύνων, εξυπηρετώντας τη στρατηγική ενίσχυση της ανθεκτικότητας των λιμενικών υποδομών.
Ασφάλεια και περιβαλλοντική ευθύνη
Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε και στις πτυχές ασφάλειας και περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Ο Πρόεδρος της ΡΑΛ ανέδειξε την ανάγκη πλήρους συμμόρφωσης με τον Διεθνή Κώδικα για την Ασφάλεια Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS Code), ενώ πρότεινε την ενσωμάτωση αισθητήρων για τον έλεγχο ρύπανσης και την πλήρη ψηφιοποίηση της ιχνηλασιμότητας αποβλήτων.
Οι αναφορές αυτές δεν περιορίστηκαν σε τεχνικά επίπεδα, αλλά εντάχθηκαν στο ευρύτερο αφήγημα για μια ναυτιλία που υπηρετεί όχι μόνο την οικονομία, αλλά και το περιβάλλον και την κοινωνία, με όρους βιώσιμης ανάπτυξης.
Το πάνελ ανέδειξε τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας ως παγκόσμιου παίκτη, επισημαίνοντας ότι, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος – όπως οι γεωπολιτικές αβεβαιότητες, η ενεργειακή μετάβαση και οι περιβαλλοντικές υποχρεώσεις – η Ελλάδα διαθέτει τα θεσμικά και τεχνογνωσιακά εργαλεία για να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της.
Το μήνυμα ήταν σαφές: η ελληνική ναυτιλία εισέρχεται σε μια νέα εποχή στρατηγικής καινοτομίας, με την ψηφιοποίηση, τη βιωσιμότητα και την ασφάλεια να αποτελούν τους τρεις βασικούς άξονες της εξέλιξής της. Στον πυρήνα αυτής της πορείας βρίσκεται η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, η οποία αποδεικνύει πως μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός θεσμικής αλλαγής και μεταρρυθμιστικής συνέπειας.
«Η ναυτιλία δεν είναι μόνο οικονομικός πυλώνας, αλλά και εθνικό πλεονέκτημα. Η αξιοποίησή του απαιτεί όραμα, ρυθμιστική ωριμότητα και τεχνολογική τόλμης» υπογράμμισε ο Απόστολος Παπαποστόλου, Πρόεδρος ΡΑΛ.
Διαβάστε ακόμη:
- Χρηματιστήριο: Ποιες εισηγμένες αποτελούν «αποκούμπι» για τους αγοραστές
- AKTOR: Ηγετική παρουσία στις υποδομές της Ρουμανίας – Διεκδικεί έργα 4 δισ. ευρώ
- Ισραήλ – Ιράν: Μπορούν οι ΗΠΑ να κρατήσουν την ισορροπία; Πόσο εφικτή είναι η ειρήνη;
- Reuters: Βέτο Τραμπ στην εκτέλεση του Χαμενεΐ από τον Ισραηλινό Στρατό