Το δρόμο για τις φυλακές πήρε αμέσως μετά τη πολύωρη απολογία του σήμερα, στον ανακριτή Αθ. Μαρνέρη, ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής και κατηγορούμενος για τη μεγάλη κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη.
Προφυλακιστέος ο κατηγορούμενος για την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη
Ο κατηγορούμενος, ο οποίος άρπαξε ένα πίνακα του Πικάσο, ένα του Μοντριάν και ένα σκίτσο του Γκουλιέλμο Κάτσια, το 2012, εισβάλλοντας στην Εθνική Πινακοθήκη κατά την απολογία του σήμερα, επανέλαβε ότι δεν είχε σκοπό να πουλήσει τα δυο έργα τέχνης, ούτε στην Ελλάδα ούτε στο εξωτερικό.
Ακόμη φέρεται να ανέφερε ότι δεν είχε συνεργό και ότι δεν προσπάθησε νωρίτερα να παραδώσει τους πίνακες στις αρχές διότι φοβόνταν ότι τα ίχνη του πάνω στα έργα τέχνης θα οδηγούσαν στη σύλληψή του. Ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής επανέλαβε στον ανακριτή όσα είχε πει και στην προανακριτική του απολογία στην οποία δήλωνε ότι νιώθει ανακούφιση που οι δυο πίνακες επέστρεψαν στο ελληνικό Δημόσιο, όπου και ανήκουν.
Ο κατηγορούμενος απολογήθηκε στον ανακριτή για το αδίκημα της διακεκριμένης περίπτωσης κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα, πραγμάτων καλλιτεχνικής σημασίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένα σε κοινή θέα και σε δημόσιο κτίριο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η δίωξη αυτή αρχικά είχε ασκηθεί σε βάρος αγνώστων δραστών και μετά τη σύλληψη και ομολογία του κατηγορούμενου η δικογραφία ανασύρθηκε από το αρχείο αγνώστων δραστών.
Μυστήριο με το έργο του Μονκάλβο
Η τύχη του τρίτου έργου, του Ιταλού ζωγράφου, Γκουλιέλμο Κάτσια ή αλλιώς Μονκάλβο, είναι αυτή που προβληματίζει τις Αρχές. Όπως ισχυρίζεται ο ελαιοχρωματιστής, τον κατέστρεψε πριν καν προλάβει να απομακρυνθεί από τον τόπο του εγκλήματος.
Τον Σεπτέμβριο του 2019, όμως, ένα σχέδιο σχεδόν πανομοιότυπο, αυτό στα δεξιά, εμφανίστηκε στον ηλεκτρονικό κατάλογο οίκου δημοπρασιών στη Φλωρεντία.
Το έργο επρόκειτο να δημοπρατηθεί χωρίς αναγραφή προέλευσης αλλά τελικά αποσύρθηκε από την διαδικασία. Ειδικοί από τότε εκτιμούσαν ότι επρόκειτο για τον κλεμμένο πίνακα ο οποίος όμως, είχε υποστεί πλαστογράφηση, με σκοπό την παραπλάνηση. Interpol και Europol ωστόσο, έκριναν το αντίθετο κι έτσι δεν προχώρησαν ποτέ οι διαδικασίες για την ανάκτησή του.
«Δεν μπορώ να πω τίποτα» ήταν η απάντηση της Μαριλένας Κασιμάτη, πρώην επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης και διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης, στους ισχυρισμούς της INTERPOL για τη μη γνησιότητα του σχεδίου, υποστηρίζοντας ότι έγινε τις τελευταίες ημέρες μια έρευνα με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που έδειξε ότι το έργο που υπήρχε στην Εθνική Πινακοθήκη συμπίπτει κατά 99% με αυτό που βρισκόταν στη Φλωρεντία για δημοπρασία.