Οι εκπρόσωποι των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, καθώς η Γερμανία ήρε το «βέτο» της, με αντάλλαγμα την εισαγωγή εξαίρεσης για τα συνθετικά καύσιμα που θα παραχθούν μελλοντικά. Το επίσημο έγγραφο προβλέπει ότι τα νέα αυτοκίνητα θα εκπέμπουν μηδενικό CO2, πράγμα που απαγορεύει «ντε φάκτο» τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης, σύμφωνα με τη σουηδική προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το κείμενο θα βρίσκεται στην ατζέντα της αυριανής (28/03) Συνόδου των Υπουργών Ενέργειας για την επίσημη έγκριση, τονίσθηκε. Αυτό το ρυθμιστικό πλαίσιο αποτελεί πυλώνα του ευρωπαϊκού σχεδίου για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και τον στόχο της ουδετερότητας άνθρακα, το 2050.
Το «βέτο» του Βερολίνου
Η Γερμανία εξέπληξε τους Ευρωπαίους εταίρους στις αρχές του Μαρτίου, «μπλοκάροντας» –την τελευταία στιγμή– ρύθμιση που προέβλεπε την εκμηδένιση των εκπομπών CO2 των νέων αυτοκινήτων με την επιβολή «ντε φάκτο» 100% ηλεκτρικών κινητήρων από το μέσον της επόμενης δεκαετίας.
Το κείμενο υπήρξε αντικείμενο συμφωνίας ανάμεσα στα κράτη – μέλη και τους διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με το «πράσινο φως» της Γερμανίας και είχε εγκριθεί στα μέσα του Φεβρουαρίου από την ολομέλεια. Προκειμένου να δικαιολογήσει τη «στροφή», γεγονός εξαιρετικά σπάνιο σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας, η Γερμανία ζήτησε από την Κομισιόν να παρουσιάσει πρόταση που θα «ανοίγει» τον δρόμο σε αυτοκίνητα με συνθετικά καύσιμα.
Αυτή η τεχνολογία, η οποία βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης, συνίσταται στην παραγωγή καυσίμου από CO2 που εκπέμπεται από τις βιομηχανικές δραστηριότητες. Η τεχνολογία υποστηρίζεται από γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιτρέπει την παράταση της χρήσης θερμικών κινητήρων μετά το 2035. Τις τελευταίες εβδομάδες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπραγματευόταν τρόπους για την έξοδο από την κρίση με τη Γερμανία, η οποία ζητούσε την ανάληψη αυστηρότερης δέσμευσης σχετικά με τα συνθετικά καύσιμα, στα οποία γινόταν αναφορά στο αρχικό κείμενο, αλλά κατά τρόπο που δεν εθεωρείτο δεσμευτικού χαρακτήρα.
Προχθές (25/03), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Γερμανία ανακοίνωσαν την επίτευξη συμφωνίας για την άρση του αποκλεισμού του σχεδίου της Ένωσης για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων, αμβλύνοντας την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων μετά το 2035. «Φθάσαμε σε συμφωνία με τη Γερμανία σχετικά με τη χρήση στο μέλλον συνθετικών καυσίμων στα αυτοκίνητα. Στο εξής, θα εργασθούμε για την υιοθέτηση του ρυθμιστικού πλαισίου σχετικά με τους κανόνες για το CO2 των αυτοκινήτων, μόλις γίνει δυνατόν», ανακοίνωσε ο Ευρωπαίος επίτροπος Περιβάλλοντος, Φρανς Τίμερμανς.
Αμφισβητούμενη τεχνολογία
«Τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με κινητήρα καύσης θα μπορούν να είναι σε κυκλοφορία μετά το 2035, αν χρησιμοποιούν ουδέτερα καύσιμα σε ό,τι αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», ανέφερε ο Υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας, Φόλκερ Βίσινγκ.
Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων αμφισβητείται από τις περιβαλλοντικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, που τη θεωρούν δαπανηρή, ενεργοβόρα και ρυπαντική. Πολλοί ειδικοί του αυτοκινήτου αμφιβάλλουν ότι θα έχει τη δυνατότητα να επιβληθεί στην αγορά απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια. Η κίνηση του «βέτο» στο κείμενο της Κομισιόν από το Βερολίνο ήταν πρωτοβουλία των φιλελευθέρων του FDP.
Το συγκεκριμένο κόμμα, που σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις συγκεντρώνει περί το 5% της πρόθεσης ψήφου, έχει χάσει πέντε διαδοχικές τοπικές εκλογικές αναμετρήσεις, ενώ, ελπίζει να αντιμετωπίσει ως πολιτική δύναμη τους Οικολόγους, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του υπερασπιστή του αυτοκινήτου και… ποντάροντας στην αρνητική στάση μεγάλου μέρους του γερμανικού πληθυσμού απέναντι στην απαγόρευση των θερμικών κινητήρων.
Με σκοπό να διασφαλίσει την ενότητα του κυβερνητικού του συνασπισμού, ο Καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, προτίμησε να υποστηρίξει τη θέση του FDP. Η βιομηχανία, θεωρώντας δεδομένο το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για το αυτοκίνητο, έχει επενδύσει μαζικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ακόμη και αν καθιερωθούν τα συνθετικά καύσιμα, τα οποία σήμερα δεν υπάρχουν, «δε θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο μεσοπρόθεσμα στο μερίδιο που καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως», ανέφερε ο Μάρκους Νούσμαν, επικεφαλής της AUDI (όμιλος Volkswagen), μιλώντας στο Spiegel.
Διαβάστε ακόμη: