Η Ιαπωνία καταναλώνει matcha από τον 12ο αιώνα, αλλά ο κόσμος όλος το έμαθε τα τελευταία χρόνια, μέσω των social media και ιδιαίτερα του TikTok, όπου προβλήθηκε ως υπερτροφή, πλούσια σε αντιοξειδωτικά. Ως αποτέλεσμα, η ζήτησή του εκτοξεύθηκε, ωθώντας προς τα πάνω και τις τιμές του προϊόντος.

Το matcha χρησιμοποιείται κυρίως για παρασκευή ροφημάτων, όπως το παραδοσιακό τσάι, τα λάτε, τα smoothies και τα παγωμένα ποτά, αλλά και σε διάφορα γλυκά και αρτοσκευάσματα καθώς επίσης και σε προϊόντα ομορφιάς.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών της Ιαπωνίας, η Ιαπωνία εξήγαγε πέρυσι πράσινο τσάι αξίας 36,4 δισεκατομμυρίων γιεν (247 εκατομμύρια δολάρια), τέσσερις φορές περισσότερο από ό,τι πριν από μια δεκαετία. Περίπου το 44% προοριζόταν για τις ΗΠΑ, κυρίως σε μορφή σκόνης, όπως το matcha.

Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει την πίεση που ασκείται στις γηράσκουσες αγροτικές κοινότητες της Ιαπωνίας, η ιαπωνική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να επιδοτήσει τους αγρότες για να τους ενθαρρύνει να αφιερώσουν περισσότερα χωράφια στην καλλιέργεια tencha, του είδους τσαγιού που χρησιμοποιείται για την παρασκευή matcha.

Η καλλιέργεια tencha είναι πιο κερδοφόρα, αλλά απαιτεί περισσότερο χρόνο και περισσότερη εργασία. Σύμφωνα με τους παραγωγούς, δεν υπάρχουν αρκετά χέρια για τη συγκομιδή και την ξήρανση των φύλλων πριν από την άλεσή τους σε σκόνη.

Τα καταστήματα περιορίζουν την προσφορά

Οι τιμές του tencha στην εαρινή δημοπρασία στο Κιότο αυξήθηκαν κατά 170% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τα 8.235 γιεν ανά κιλό, σύμφωνα με την Global Japanese Tea Association, σπάζοντας το προηγούμενο ρεκόρ των 4.862 γιεν ανά κιλό, που είχε σημειωθεί το 2016.

Πολλοί λιανοπωλητές έχουν επίσης αναφέρει ότι οι τιμές του matcha έχουν διπλασιαστεί τον τελευταίο χρόνο και ότι είναι όλο και πιο δύσκολο να βρει κανείς ένα μικρό κουτί με σκόνη, ακόμη και στο Τόκιο.

Τα καταστήματα θέτουν όρια στις αγορές για να διαρκέσουν περισσότερο τα αποθέματά τους, να αποθαρρύνουν τη συσσώρευση αποθεμάτων και να αποτρέψουν τους μη εξουσιοδοτημένους μεταπωλητές. Ωστόσο, το matcha παραμένει ένα δημοφιλές «σουβενίρ» για τον αριθμό-ρεκόρ των τουριστών που επισκέπτονται την Ιαπωνία.

Μάλιστα, σε πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα τα προϊόντα matcha εξαντλήθηκαν πριν από μήνες, καθώς οι αγοραστές από τις ΗΠΑ έσπευσαν να αποθηκεύσουν προμήθειες εν όψει των αναμενόμενων δασμών.

Έντονος ανταγωνισμός

Ο ανταγωνισμός για την προμήθεια και την παραγωγή επαρκούς ποσότητας matcha είναι τόσο έντονος που ανάγκασε την Ito En, τον μεγαλύτερο πωλητή εμφιαλωμένου πράσινου τσαγιού στον κόσμο, να δημιουργήσει ένα ειδικό τμήμα τον Μάιο.

Η εταιρεία προβλέπει ότι οι πωλήσεις του ομίλου στο εξωτερικό θα αυξηθούν κατά 11% φέτος και ανακοίνωσε αύξηση τιμών κατά 50% έως 100% σε διάφορα προϊόντα από τον Σεπτέμβριο, λόγω των υψηλότερων τιμών των πρώτων υλών και του κόστους εργασίας.

Η Ito En έχει ειδικές συμβάσεις με αγρότες που της προμηθεύουν 7.000 τόνους κανονικού πράσινου τσαγιού κάθε χρόνο, αλλά μόνο περίπου 600 τόνους tencha.

«Η δημοτικότητα του matcha είναι απίστευτη. Τα δικά μας εργοστάσια και όλοι οι συνεργάτες μας είναι γεμάτοι», δήλωσε ο Yasutaka Yokomichi, διευθυντής του νέου τμήματος matcha της Ito En. Επιπλέον ανέφερε ότι μία από τις προτεραιότητές του είναι να εξασφαλίσει αρκετούς μύλους για να αλέσει τα φύλλα tencha σε σκόνη και να τα συσκευάσει, κάτι που μπορεί να περιλαμβάνει νέες επενδύσεις για την επέκταση των εγκαταστάσεων της Ito En. Αξίζει να σημειωθεί ότι, μπορεί να χρειαστεί μία ώρα για να αλεσθούν μόλις 40 γραμμάρια matcha, καθώς η θερμότητα που προκύπτει από μια ταχύτερη διαδικασία ενδέχεται να υποβαθμίσει την ποιότητά του.

Διαβάστε ακόμη: