Καθώς η κινεζική οικονομία αντιμετωπίζει εντεινόμενες αποπληθωριστικές πιέσεις, η καταναλωτική συμπεριφορά μεταβάλλεται με τρόπους που ενδέχεται να επιδεινώσουν περαιτέρω την πτώση των τιμών. Οι ανησυχίες για μονιμοποίηση του αποπληθωρισμού ενισχύονται, δημιουργώντας προκλήσεις για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στο Πεκίνο.

Τα στοιχεία για τον Μάιο έδειξαν πτώση 0,1% στον δείκτη τιμών καταναλωτή σε ετήσια βάση. Σε ένα σκηνικό υπερπροσφοράς και χαμηλής ζήτησης, οι επιχειρήσεις επιδίδονται σε επιθετικές εκπτώσεις, από αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι αλυσίδες καφέ και πλατφόρμες e-commerce. Σούπερ μάρκετ λανσάρουν flash sales τέσσερις φορές ημερησίως, ενώ εστιατόρια προσφέρουν πρωινό με μόλις 3 γουάν (0,40 δολάρια).

Η Capital Economics επισημαίνει ότι η υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα αναμένεται να διατηρήσει τον αποπληθωρισμό για το 2024 και το 2025. Ωστόσο, οικονομολόγοι προειδοποιούν ότι οι πόλεμοι τιμών δεν είναι βιώσιμοι, καθώς απειλούν τη βιωσιμότητα μικρών επιχειρήσεων και οδηγούν σε απώλειες θέσεων εργασίας, επιτείνοντας τον φαύλο κύκλο του αποπληθωρισμού.

Άνοδος της αγοράς μεταχειρισμένων πολυτελών ειδών στην Κίνα

Η μείωση των τιμών οδήγησε σε ραγδαία ανάπτυξη της αγοράς μεταχειρισμένων ειδών πολυτελείας μετά την πανδημία, με ετήσιους ρυθμούς αύξησης που ξεπέρασαν το 20% το 2023, σύμφωνα με την έκθεση της Zhiyan Consulting. Όμως, η άνθηση αυτή οδήγησε και σε πληθώρα προϊόντων, με αποτέλεσμα την περαιτέρω πτώση στις τιμές μεταπώλησης.

Η Lisa Zhang, της Daxue Consulting, σημειώνει πως ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν μεταχειρισμένα πολυτελή αντικείμενα, αλλά ταυτόχρονα ο ανταγωνισμός οδηγεί σε συνεχείς μειώσεις τιμών.

Εκπτώσεις-σοκ έως 90% στα είδη πολυτελείας

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το κατάστημα Super Zhuanzhuan, όπου οι εκπτώσεις φτάνουν μέχρι και 90% της αρχικής τιμής. Εκεί, μια πράσινη τσάντα Coach που κόστιζε 3.260 γουάν (454 δολάρια) πωλείται τώρα προς 219 γουάν (30 δολάρια), ενώ ένα κολιέ Givenchy G Cube από 2.200 γουάν προσφέρεται πλέον στα 187 γουάν. Παρόμοιες εκπτώσεις παρατηρούνται στις πλατφόρμες Xianyu, Feiyu, Ponhu και Plum, όπου εκπτώσεις 70% και άνω έχουν γίνει πλέον κανόνας.

Αυτή η δραματική υποτίμηση των ειδών πολυτελείας αναδεικνύει το μέγεθος της αποπληθωριστικής πίεσης, ενώ εντείνει την ανησυχία πως ο αποπληθωρισμός στην Κίνα εδραιώνεται, με ευρύτερες συνέπειες για την εγχώρια αγορά και την παγκόσμια οικονομία.

Διαβάστε ακόμη: