Ο Tim Cook,  προειδοποιούσε τον περασμένο Οκτώβριο ότι οι ελλείψεις σε ημιαγωγούς θα επηρεάσουν την παραγωγή των περισσότερων προϊόντων της εταιρείας, λέγοντας μάλιστα ότι αυτό θα μπορούσε να κοστίσει μέχρι και έξι δισεκατομμύρια δολάρια από τις χαμένες πωλήσεις, ωστόσο, εν μέσω αυτών των ελλείψεων και της συνολικής κρίσης της εφοδιαστικής αλυσίδας, η Apple παραμένει κυρίαρχος του παιχνιδιού.

Μετά το λανσάρισμα του iPhone 13 τον Σεπτέμβριο, οι μετοχές της Apple απέκτησαν ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 19%, η εταιρεία κατείχε το 55% της αγοράς των smartphones στις ΗΠΑ και την πρώτη θέση και στην Κίνα, ενώ, αυτό που φροντίζουν να επισημάνουν οι αναλυτές είναι ότι, όσες πωλήσεις δεν έγιναν τώρα, εξαιτίας τυχόν καθυστερήσεων από τις διαταραχές τις εφοδιαστικής αλυσίδας, απλώς θα γίνουν λίγο αργότερα, χάρη στο πιστό κοινό του τεχνολογικού κολοσσού.

H αλήθεια είναι, βέβαια, ότι η Apple διαχειρίζεται καλύτερα το ζήτημα των ελλείψεων της πανδημίας, έχοντας ήδη χτίσει γερές βάσεις που της επιτρέπουν να ελέγχει απόλυτα τον εφοδιασμό της – και τις οποίες καταφέρνει να διατηρεί, λόγω του μεγέθους της. Έτσι, και πριν από την πανδημία, είχε εξασφαλίσει απόλυτη σταθερότητα και ικανότητα στο να εφοδιάζεται με τα τεχνολογικά εξαρτήματα που χρειάζεται, αφήνοντας τους ανταγωνιστές της σε πολύ χειρότερη μοίρα.

Η αποκλειστικότητα ενός σκληρού δίσκου

Η τακτική της ανιχνεύεται ήδη είκοσι περίπου χρόνια πριν, όταν λάνσαρε το θρυλικό iPod. Τότε, ο Tim Cook, διευθυντής επιχειρήσεων στην εταιρεία, εξασφάλισε την αποκλειστική παραγωγή ενός νέου σκληρού δίσκου, μικρότερου από το συνηθισμένο, που είχε δημιουργήσει η Toshiba. Το μικρό μέγεθος αυτού του δίσκου επέτρεψε στο iPod να έχει περίπου τον όγκο μια τράπουλας.

Έτσι, όταν το iPod λανσαρίστηκε με επιτυχία, ουσιαστικά οι άλλες εταιρείες δεν μπορούσαν να το ανταγωνιστούν, καθώς ήταν αναγκασμένες να χρησιμοποιήσουν τους μεγαλύτερους σκληρούς δίσκους που προορίζονταν για τα λάπτοπ. Και όταν το iPod μίκρυνε κι άλλο, καθώς εξοπλίστηκε με φλασάκι μνήμης αντί για σκληρό δίσκο, η Apple άφησε και πάλι τους ανταγωνιστές της χωρίς τα απαραίτητα εξαρτήματα για να δημιουργήσουν τις δικές τους συσκευές, έχοντας από πριν φροντίσει να «κλείσει» για τον εαυτό της το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής του τύπου του εξαρτήματος που χρειαζόταν.

Φυσικά, η επιτυχία της και το μέγεθός της τροφοδοτούν τη δυνατότητά της να ενεργεί με αυτήν την στρατηγική. Έχει επιλέξει, όμως, τα τεράστια διαθέσιμα κεφάλαιά της να μην τα διαθέτει για να κάνει εξαγορές και συγχωνεύσεις, προκειμένου να αναπτυχθεί, αλλά για να επενδύει στους προμηθευτές της και να προ-αγοράζει τις τεράστιες ποσότητες των εξαρτημάτων που χρειάζεται. Έτσι, κατορθώνει αφενός να βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά από τους ανταγωνιστές της, όσον αφορά τις νέες τεχνολογίες στα λανσαρίσματά της, αφετέρου να έχει λυμένα τα ζητήματα που αφορούν την εφοδιαστική της αλυσίδα, γεγονός που αναδείχθηκε ιδιαίτερα σημαντικό μέσα στην πανδημία.