Περισσότερες από 50.000 απολύσεις έγιναν εντός του 2025 από εταιρείες – κολοσσούς, που επικαλέστηκαν τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.
Σε μια εποχή που ο πληθωρισμός είναι σε υψηλά ποσοστά, οι δασμοί προσθέτουν στις δαπάνες και οι εταιρείες επιδιώκουν να εφαρμόσουν μέτρα μείωσης του κόστους, η τεχνητή νοημοσύνη έχει παρουσιάσει μια ελκυστική, βραχυπρόθεσμη λύση στο πρόβλημα.
Μελέτες έχουν δείξει ότι η AI μπορεί να κάνει τη δουλειά μεγάλου ποσοστού εργατικού δυναμικού και να εξοικονομήσει ακόμα και τρισεκατομμύρια δολάρια μισθών, σε τομείς όπως τα χρηματοοικονομικά, την υγειονομική περίθαλψη και άλλων υπηρεσιών.
Ωστόσο, δεν είναι όλοι πεπεισμένοι ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι ο πραγματικός λόγος πίσω από τις περικοπές θέσεων εργασίας, κάνοντας λόγο για μια δικαιολογία για την «εκκαθάριση» της αγοράς ως έναν βαθμό, από άτομα που δεν θα είχαν βιώσιμη μακροπρόθεσμη προοπτική.
Ακολουθούν κορυφαίες εταιρείες που επικαλέστηκαν την τεχνητή νοημοσύνη ως μέρος της στρατηγικής τους για απολύσεις και αναδιάρθρωση το 2025
Amazon
Τον Οκτώβριο, η Amazon ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη σειρά απολύσεων στην ιστορία της, καταργώντας 14.000 θέσεις εργασίας, καθώς επιδιώκει να επενδύσει, μεταξύ άλλων, και στην τεχνητή νοημοσύνη.
«Αυτή η γενιά τεχνητής νοημοσύνης είναι η πιο μετασχηματιστική τεχνολογία που έχουμε δει από την εποχή του Διαδικτύου και επιτρέπει στις εταιρείες να καινοτομούν πολύ πιο γρήγορα από ποτέ… είμαστε πεπεισμένοι ότι πρέπει να οργανωθούμε πιο αποτελεσματικά, με λιγότερα επίπεδα ιεραρχίας και περισσότερη ευθύνη, ώστε να κινούμαστε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα για τους πελάτες και την επιχείρησή μας», έγραψε σε μια ανάρτηση στο blog της η Beth Galetti, ανώτερη αντιπρόεδρος του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού και τεχνολογίας της Amazon.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Amazon, Andy Jassy, προειδοποίησε για τις περικοπές νωρίτερα φέτος, λέγοντας στους υπαλλήλους ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μειώσει το εργατικό δυναμικό της εταιρείας και ότι ο τεχνολογικός γίγαντας θα χρειαστεί «λιγότερα άτομα να κάνουν μερικές από τις εργασίες που γίνονται σήμερα και περισσότερα άτομα να κάνουν άλλου είδους εργασίες».
Microsoft
Η Microsoft έχει προχωρήσει συνολικά σε περικοπή περίπου 15.000 θέσεων εργασίας έως το 2025, ενώ στην πιο πρόσφατη ανακοίνωσή της τον Ιούλιο αναφέρθηκε η κατάργηση 9.000 θέσεων.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος Satya Nadella έγραψε σε ένα σημείωμα προς τους υπαλλήλους ότι η εταιρεία έπρεπε να «επαναπροσδιορίσει» την «αποστολή της για μια νέα εποχή» και συνέχισε αναφέροντας τη σημασία της τεχνητής νοημοσύνης για την εταιρεία.
«Πώς μοιάζει η ενδυνάμωση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης; Δεν πρόκειται απλώς για τη δημιουργία εργαλείων για συγκεκριμένους ρόλους ή εργασίες. Πρόκειται για τη δημιουργία εργαλείων που δίνουν τη δυνατότητα σε όλους να δημιουργήσουν τα δικά τους εργαλεία. Αυτή είναι η αλλαγή που επιδιώκουμε, από ένα εργοστάσιο λογισμικού σε έναν μηχανισμό νοημοσύνης που δίνει τη δυνατότητα σε κάθε άτομο και οργανισμό να δημιουργήσει ό,τι χρειάζεται για να επιτύχει», δήλωσε ο Nadella.
Salesforce
Ο διευθύνων σύμβουλος της Salesforce Marc Benioff επιβεβαίωσε τον Σεπτέμβριο ότι 4.000 εργαζόμενοι στην εξυπηρέτηση πελατών απολύθηκαν από την εταιρεία με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.
«Τους μείωσα από 9.000 σε περίπου 5.000, επειδή χρειάζομαι λιγότερο προσωπικό», δήλωσε ο Benioff.
Ο Benioff είχε αποκαλύψει το καλοκαίρι ότι η τεχνητή νοημοσύνη εκτελούσε ήδη έως και το 50% της εργασίας στην εταιρεία.
IBM
Ο διευθύνων σύμβουλος του παγκόσμιου τεχνολογικού γίγαντα IBM, Arvind Krishna, δήλωσε στη Wall Street Journal τον Μάιο ότι τα chatbots τεχνητής νοημοσύνης είχαν αναλάβει τις θέσεις εργασίας μερικών εκατοντάδων εργαζομένων στον τομέα των ανθρώπινων πόρων.
Ωστόσο, σε αντίθεση με άλλες εταιρείες που είχαν επικαλεστεί την τεχνητή νοημοσύνη για την περικοπή θέσεων εργασίας, ο Krishna παραδέχτηκε ότι η εταιρεία είχε αυξήσει τις προσλήψεις σε άλλους τομείς που απαιτούσαν πιο κριτική σκέψη, όπως η μηχανική λογισμικού, οι πωλήσεις και το μάρκετινγκ.
Τον Νοέμβριο, η εταιρεία ανακοίνωσε μια παγκόσμια μείωση προσωπικού κατά 1%, η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει σχεδόν 3.000 υπαλλήλους.
Crowdstrike
Ο κατασκευαστής λογισμικού για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο CrowdStrike ανακοίνωσε τον Μάιο ότι απολύει το 5% του προσωπικού του, ήτοι 500 υπαλλήλους, και απέδωσε άμεσα τις περικοπές στην τεχνητή νοημοσύνη.
«Η τεχνητή νοημοσύνη ήταν πάντα θεμελιώδης για τον τρόπο λειτουργίας μας», σύμφωνα με τον συνιδρυτή και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας George Kurtz. «Η τεχνητή νοημοσύνη ισοπεδώνει την καμπύλη προσλήψεων και μας βοηθά να καινοτομούμε πιο γρήγορα, από την ιδέα έως το προϊόν. Απλοποιεί την είσοδο στην αγορά, βελτιώνει τα αποτελέσματα για τους πελάτες και αυξάνει την αποδοτικότητα τόσο στο front office όσο και στο back office. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένας πολλαπλασιαστής δύναμης σε όλη την επιχείρηση», τόνισε χαρακτηριστικά.
Workday
Τον Φεβρουάριο, η πλατφόρμα ανθρώπινου δυναμικού Workday ήταν μία από τις πρώτες εταιρείες φέτος που ανακοίνωσε την περικοπή του 8,5% του προσωπικού της, που αντιστοιχεί σε περίπου 1.750 θέσεις εργασίας, καθώς η εταιρεία επενδύει περισσότερο στην τεχνητή νοημοσύνη.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Workday, Carl Eschenbach, δήλωσε ότι οι απολύσεις ήταν απαραίτητες για να δοθεί προτεραιότητα στις επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη και να απελευθερωθούν πόροι.