Το μυστηριώδες πορτρέτο μιας γυναίκας κάτω από ένα αριστούργημα της Γαλάζιας Περιόδου του Πάμπλο Πικάσο ανακάλυψαν ιστορικοί Τέχνης στο Λονδίνο.

Η μορφή της γυναίκας εξαφανίστηκε όταν την επιζωγράφισε ο Πικάσο πιθανώς λίγους μήνες αργότερα το 1901, σε ηλικία 19 ετών, προκειμένου να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο του γλύπτη φίλου του, Mateu Fernández de Soto.

Επί σχεδόν 125 χρόνια παρέμενε στην αφάνεια, αλλά αποκαλύφθηκε στην πάνω δεξιά γωνία του πίνακα, όταν οι ιστορικοί του Courtauld Institute of Art του Λονδίνου εξέτασαν το έργο χρησιμοποιώντας ακτίνες Χ και υπέρυθρες ενόψει της έκθεσης «Goya to Impressionism», που ανοίγει την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου τις πύλες της για το φιλότεχνο κοινό στη βρετανική πρωτεύουσα.

Στο τελικό έργο εικονίζεται ο γλύπτης φίλος του Πικάσο να σκαλίζει ένα αντικείμενο, ενώ στο βάθος διακρίνεται ένας πίνακας με το ανοιχτό φέρετρο του καλλιτέχνη Carles Casagemas, επίσης στενού φίλου του διάσημου Ισπανού ζωγράφου. Η αυτοκτονία του Casagemas λέγεται ότι ενέπνευσε τη Γαλάζια Περίοδο του Πικάσο, που διήρκεσε από το 1901 έως το 1904.

Το «Πορτρέτο του Mateu Fernández de Soto» είναι από τα πρώτα έργα που ενσωματώνουν τη ζοφερή στροφή του Πικάσο από τον ιμπρεσιονισμό λόγω της ένδειας και της απώλειας που βίωσε νωρίς στην καριέρα του, καθώς πάλευε να επιβιώσει ως καλλιτέχνης στο Παρίσι, ζωγραφίζοντας συχνά σε κομμάτια χαρτονιού αντί για καμβά, επιζωγραφίζοντας παλιά έργα του, ή ακόμη και καίγοντάς τα για να ζεστάνει το δωμάτιό του.

Μοντέλο ή ερωμένη του Πικάσο η γυναίκα που κρύβεται κάτω από το έργο του;

Ελάχιστα είναι γνωστά για την ταυτότητα της μυστηριώδους γυναίκας στο πορτρέτο του Πικάσο, καθώς συνεχίζονται οι απεικονίσεις και οι έρευνες.

Οι συντηρητές, ωστόσο, παρατήρησαν ότι η γυναίκα έχει πιασμένα τα μαλλιά της σε έναν κότσο σινιόν, που ήταν της μόδας στο Παρίσι την εποχή εκείνη. Εμφανίζεται καθιστή να ακουμπά στους αγκώνες της με τους ώμους της γερμένους μπροστά και με το ένα της χέρι να σφίγγει τον βραχίονά της.

«Ίσως να μείνει για πάντα ένα ανώνυμο μοντέλο», δήλωσε ο Μπάρναμπι Ράιτ, αναπληρωτής επικεφαλής της γκαλερί Courtauld, συμπληρώνοντας ότι οι ερευνητές προσπαθούν να ταυτοποιήσουν τη γυναίκα. «Ίσως να ήταν απλώς κάποια που πόζαρε για τον Πικάσο… Ίσως να ήταν ερωμένη, ή μια φίλη του».

Οι ερευνητές βρήκαν ενδείξεις ενός άλλου κεφαλιού στο κάτω ήμισυ της σύνθεσης του Πικάσο κάτω από τη μορφή του φίλου του, Ντε Σότο, αλλά δεν είναι σαφές εάν σχετίζεται με την εικόνα της γυναίκας.

«Ο τρόπος που εργαζόταν ο Πικάσο για να μεταμορφώσει μια εικόνα σε μια άλλη και να γίνει ένας στιλιστικός μετατροπέας έμελλε να εξελιχθεί σε ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό της τέχνης του, γεγονός που τον βοήθησε να αναδειχθεί σε μια από τις μεγαλύτερες μορφές της ιστορίας της Τέχνης», δήλωσε ο Ράιτ. «Όλα αυτά ξεκινούν με έναν πίνακα σαν αυτόν».

Διαβάστε ακόμη: