Σε έναν κόσμο που εξαρτάται όλο και περισσότερο από την τεχνολογία, ένα μπλακ άουτ σε ψηφιακά συστήματα μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα.

Αυτό ακριβώς έγινε σήμερα, μετά από ένα σφάλμα στα Windows, το λειτουργικό σύστημα της Microsoft, το οποίο προκάλεσε παγκόσμιο χάος, καθηλώνοντας πτήσεις, ακυρώνοντας εισιτήρια, βγάζοντας offline συστήματα τραπεζών και επηρεάζοντας εθνικά συστήματα υγείας, μεταξύ άλλων.

Επανέρχονται σιγά-σιγά τα συστήματα μετά το ψηφιακό χάος, αλλά οι επιπτώσεις θα παραμείνουν αισθητές

Πλέον, σιγά-σιγά, οι υπηρεσίες επιστρέφουν στην κανονικότητα μετά τις τεράστιες διαταραχές νωρίτερα που έπληξαν -μεταξύ άλλων- τράπεζες, εμπορικά συστήματα και αεροπορικές εταιρείες.

Πριν από λίγο, το Χρηματιστήριο του Λονδίνου δήλωσε ότι η υπηρεσία RNS έχει αποκατασταθεί και λειτουργεί πλέον κανονικά.

Οι αεροπορικές εταιρείες αρχίζουν επίσης σιγά-σιγά να τίθενται σε λειτουργία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το χάος θα τελειώσει έτσι απλά. Οι επιπτώσεις από τις καθυστερήσεις θα συνεχιστούν πιθανότατα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και σε ένα πολυάσχολο Σαββατοκύριακο καλοκαιρινών ταξιδιών.

Mια σειρά από τεχνικές δυσλειτουργίες διέκοψαν τις υπηρεσίες αεροπορικών εταιρειών, τραπεζών, προσωρινά και του χρηματιστηρίου του Λονδίνου την Παρασκευή μετά από μια σειρά προβλημάτων  από τις ΗΠΑ έως την Ασία, αφού η Microsoft Corp. ανέφερε διακοπή σε όλες τις διαδικτυακές υπηρεσίες της.

Περισσότερες από 1.000 πτήσεις έχουν ακυρωθεί σήμερα σε όλο τον κόσμο μέχρι στιγμής, σύμφωνα με την εταιρεία αεροπορικών αναλύσεων Cirium.

Ο αριθμός αυτός – επί του παρόντος 1.078 – θα αυξηθεί όσο αυξάνονται οι επιπτώσεις.

Η εταιρεία αναφέρει επίσης ότι η σημερινή ημέρα επρόκειτο να είναι η πιο πολυσύχναστη ημέρα για τις αναχωρήσεις πτήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι στιγμής φέτος, με περισσότερες από 3.200 προγραμματισμένες αναχωρήσεις – ο υψηλότερος αριθμός ημερήσιων αναχωρήσεων από τον Οκτώβριο του 2019.

Ηδη οι αμερικανικές αεροπορικές United, Delta και American Airlines  εξέδωσαν ανακοίνωση ότι θα κρατήσουν καθηλωμένα τα αεροσκάφη τους.  Και η Ryanair προειδοποιεί για «πιθανές διαταραχές σε όλο το δίκτυο. Οι πτήσεις που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στον αέρα θα συνεχιστούν, αλλά καμία άλλη πτήση δεν θα απογειωθεί προς το παρόν.

Τι αναφέρει η Crowdstrike σε επίσημη ανακοίνωσή της

Η εταιρεία αναφέρει ότι τα παγκόσμια προβλήματα IT προκλήθηκαν από «ελάττωμα» στην «ενημέρωση περιεχομένου».

Ακολουθεί η πλήρης δήλωση του George Kurtz, διευθύνοντος συμβούλου της Crowdstrike:

«Η Crowdstrike εργάζεται ενεργά με τους πελάτες που επηρεάζονται από ένα ελάττωμα που εντοπίστηκε σε μια ενιαία ενημερωμένη έκδοση περιεχομένου για Windows hosts.

«Οι υπολογιστές Mac και Linux δεν επηρεάζονται. Δεν πρόκειται για περιστατικό ασφαλείας ή κυβερνοεπίθεση.

«Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί, απομονωθεί και έχει αναπτυχθεί διόρθωση.

«Παραπέμπουμε τους πελάτες στην πύλη υποστήριξης για τις πιο πρόσφατες ενημερώσεις και θα συνεχίσουμε να παρέχουμε πλήρεις και συνεχείς ενημερώσεις στον ιστότοπό μας

«Συνιστούμε επιπλέον στους οργανισμούς να διασφαλίσουν ότι επικοινωνούν με τους εκπροσώπους της Crowdstrike μέσω επίσημων καναλιών.

«Η ομάδα μας είναι πλήρως κινητοποιημένη για να διασφαλίσει την ασφάλεια και τη σταθερότητα των πελατών της Crowdstrike».

«Λυπούμαστε βαθύτατα λέει το αφεντικό της Crowdstrike»

Το αφεντικό της εταιρείας κυβερνοασφάλειας Crowdstrike ζητά συγγνώμη για την αναστάτωση που προκάλεσε η ενημέρωση του λογισμικού της σε συνέντευξή του στο αμερικανικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο NBC News.

«Λυπούμαστε βαθύτατα για τον αντίκτυπο που προκαλέσαμε στους πελάτες, στους ταξιδιώτες, σε οποιονδήποτε επηρεάστηκε από αυτό, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών μας», λέει ο George Kurtz.

Θα σας μεταφέρουμε περισσότερα σχετικά με το θέμα σύντομα.

Η Microsoft λέει ότι «η υποκείμενη αιτία έχει διορθωθεί

Η Microsoft αναφέρει ότι η «υποκείμενη αιτία» της μαζικής διακοπής της πληροφορικής έχει διορθωθεί για τις εφαρμογές της, αλλά οι «υπολειμματικές επιπτώσεις» συνεχίζουν να επηρεάζουν ορισμένες υπηρεσίες.

Η εταιρεία είχε δηλώσει προηγουμένως ότι το πρόβλημα οφειλόταν σε «μια ενημέρωση από μια πλατφόρμα λογισμικού τρίτου μέρους» – η οποία έχει πλέον επιβεβαιωθεί ως Crowdstrike.

Τα τεχνικά προβλήματα θα χρειαστούν «ημέρες» για να διορθωθούν

Οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας στον κυβερνοχώρο προειδοποιούν ότι, παρόλο που υπάρχει τώρα μια λύση, θα χρειαστεί τεράστιος όγκος εργασίας για να επανέλθουν οι υπολογιστές σε λειτουργία.

Το κακό λογισμικό της Crowdstrike προκαλεί στα συστήματα «μπλε οθόνη» και συντριβή, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούν να επανεκκινήσουν για να μεταφέρουν την καλή ενημέρωση στους υπολογιστές.

Ο ερευνητής Kevin Beaumont λέει: «Καθώς τα συστήματα δεν ξεκινούν πλέον, τα επηρεαζόμενα συστήματα θα πρέπει να ξεκινήσουν σε “Safe Mode”, για να αφαιρεθεί η ελαττωματική ενημέρωση.

«Αυτό είναι απίστευτα χρονοβόρο και θα πάρει μέρες στους οργανισμούς για να γίνει σε κλίμακα. Ουσιαστικά έχουμε ένα από τα περιστατικά πληροφορικής με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο παγκοσμίως που προκλήθηκε από έναν προμηθευτή κυβερνοασφάλειας».

Αεροπορικές εταιρείες, ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί και τράπεζες επηρεάζονται – συμπεριλαμβανομένου του Sky News στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο διέκοψε τη λειτουργία του.

Αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε όλο τον κόσμο αναφέρουν καθυστερήσεις, ενώ ορισμένες πτήσεις έχουν ανασταλεί.

Στην Αυστραλία, επηρεάζονται αεροδρόμια, καταστήματα και επικοινωνίες, ενώ ο Εθνικός Συντονιστής Κυβερνοασφάλειας της Αυστραλίας κάνει λόγο για «μεγάλης κλίμακας τεχνική διακοπή».

Οι σιδηροδρομικές εταιρείες στο Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρουν καθυστερήσεις.

Η Microsoft δηλώνει ότι συνεχίζει να αντιμετωπίζει «τις παρατεταμένες επιπτώσεις» της διακοπής λειτουργίας.

Οι πρώτες δυσλειτουργίες εμφανίστηκαν στις ΗΠΑ αργά την Πέμπτη και αποδόθηκαν σε βλάβη των υπηρεσιών της Microsoft, συμπεριλαμβανομένων των Azure και 365. Η Frontier Airlines, μονάδα της Frontier Group Holdings Inc. με έδρα το Ντένβερ, καθήλωσε τις πτήσεις της για πάνω από δύο ώρες και κατηγόρησε τα προβλήματα στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Microsoft. Η αεροπορική εταιρεία ήρε την πανελλαδική παύση των αναχωρήσεων και ξεκίνησε τη διαδικασία επανέναρξης των πτήσεων από τις 11 μ.μ. ώρα Νέας Υόρκης.

Το LSE Group, που διαχειρίζεται το χρηματιστήριο του Λονδίνου, δήλωσε ότι αντιμετωπίζει ένα παγκόσμιο τεχνικό πρόβλημα που εμποδίζει τη δημοσίευση ειδήσεων. Στην Ασία, οι Ιάπωνες χρήστες άρχισαν να αναφέρουν δυσλειτουργίες με υπηρεσίες όπως το Microsoft 365 – η διαδικτυακή σουίτα λογισμικού γραφείου της εταιρείας – το απόγευμα. Τα αεροδρόμια της Βομβάης και του Χονγκ Κονγκ επέστρεψαν στον χειροκίνητο έλεγχο των επιβατών.

Οι τελευταίες αποτυχίες ήρθαν αμέσως μετά την ανακοίνωση της Microsoft ότι είχε επιλύσει μια βλάβη στις υπηρεσίες cloud Azure.

Μια επίσημη ενημέρωση της υπηρεσίας Microsoft 365 που αναρτήθηκε στο X νωρίτερα μέσα στην ημέρα ανέφερε ότι «διερευνούμε ένα ζήτημα που επηρεάζει την ικανότητα των χρηστών να έχουν πρόσβαση σε διάφορες εφαρμογές και υπηρεσίες του Microsoft 365».

Διαβάστε ακόμη: