Η κόντρα κυβέρνησης με σούπερ μάρκετ, δεν ήταν ακριβώς «κεραυνός εν αιθρία». Η κυβέρνηση έχει πάρει τα μηνύματα από την κοινωνία ότι η ακρίβεια είναι ο μεγαλύτερος αντίπαλός της.
Έδωσε αρκετό χρόνο και υπέδειξε τρόπους (καλάθι του καταναλωτη) στα σούπερ μάρκετ προκειμένου να ελέγξουν τις τιμές και να περιορίσουν τις ανατιμητικές τάσεις των 3 τελευταίων χρόνων αλλά πάντα έπεφτε σε καταστάσεις που όξυναν τα προβλήματα.
Οι προφάσεις των σουπερ μάρκετ αφορούσαν στην αύξηση του κόστους των παραγόμενων αγαθών από τις βιομηχανίες, την παρουσία μεσαζόντων, τα logistics.
Οι μεγάλες ανατιμήσεις της τελευταίας 3ετίας που δημιούργησαν την κόντρα
Οι ανατιμήσεις των τελικών προϊόντων μετακυλούνταν πάνω στον τελικό καταναλωτή. Οι αυξήσεις βασικών αγαθών (κυρίως τροφίμων) τα τελευταία 3 χρόνια ξεπέρασαν το 70%.
Αντίστοιχες ή μικρότερες αυξήσεις είχαν και άλλα αγαθά (πχ είδη καθαριότητας), τα οποία πωλούνται πολύ ακριβότερα στην Ελλάδα απ’ ότι σε ξένα κράτη με μικρότερα ή μεγαλύτερα εισοδήματα.
Τεράστιοι τζίροι λόγω ανατιμήσεων
Οι τζίροι των σούπερ μάρκετ στο α’ εξάμηνο έφτασαν στα 8 δις. ευρώ εκ των οποίων περίπου τα 4,5 δις. ευρώ προήλθαν από τις δύο μεγάλες αλυσίδες στις οποίες μπήκαν τα πρόστιμα των 2,2 εκατ. ευρώ.
Και εδώ έχουμε το παράδοξο να μειώνεται η κατανάλωση σε προϊόντα και να αυξάνεται ο τζίρος λόγω ανατιμήσεων.
Με τον τζίρο να φτάνει στα 8 δις. ευρώ, ουσιαστικά τα σούπερ μάρκετ ελέγχουν ολόκληρη την λιανική.
Ήδη πολλοι επαγγελματικοί κλάδοι συρρικνώνονται εξαιτίας της διείσδυσης των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα τους.
Κυριαρχούν στα δίκτυα διανομής , επηρεάζουν τις βιομηχανίες
Αυτό σημαίνει ότι εκτός από τους καταναλωτές που αναγκαστικά στρέφονται προς τα σουπερ μαρκετ, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ επηρεάζουν τις βιομηχανίες καθορίζοντας τις τιμές πωλήσεων (με τις εκπτώσεις) και τους τρόπους πωλήσεων (ο πόλεμος του ραφιού) αλλά και διαμορφώνουν κυρίαρχη θέση σε ολόκληρο το κύκλωμα.
Πληρώνονται μετρητά από τους πελάτες και πληρώνουν προμηθευτές σε 6-9 μήνες.
Τα μικρά περιθώρια κέρδους
Η κυρίαρχη θέση των σούπερ μάρκετ έγκειται στο γεγονός ότι πληρώνονται από τους καταναλωτές μετρητά και πληρώνουν τους προμηθευτές τους σε 6-9 μήνες. Έτσι δημιουργείται μία τεράστια ρευστότητα.
Αυτό είναι το αντεπιχείρημα του ΥΠΑΝ (Θεοδωρικάκου) στο επιχείρημα του κ. Παντελιάδη ότι δουλεύουν με πολύ μικρά περιθώρια κέρδους (από 1,5-5%).
Από εκεί και πέρα υπάρχουν, οι περίοδοι των εκπτώσεων που μπορεί να μπορεί να αλλάξουν τα περιθώρια κέρδους.
Όμως με περιθώριο 1,5% που ισχυρίζονται οι διοικήσεις των σούπερ μάρκετ ότι έχουν, ουσιαστικά είτε θα έκλειναν λόγω ζημιών είτε δεν θα συνέφερε να επιχειρούν.
Μετά τα πρόστιμα των 2,2 εκατ. ευρώ που μπήκαν σε Σκλαβενίτη και Lidl, ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος ( ΕΣΕ) κ. Παντελιάδης υπεραμύνθηκε του κλάδου του τονίζοντας ότι τα σούπερ μάρκετ δεν βγάζουν υπερκέρδη , ούτε κλέβουν τους καταναλωτές ενώ ο όμιλος Σκλαβενίτη θα προσφύγει στη δικαιοσύνη.
Επίσης θα ακολουθήσει και η Lidl , η οποία ως μάθαμε επικαλέστηκε και το γεγονός ότι είναι μία μεγάλη γερμανική επένδυση στην Ελλάδα και θα έπρεπε να προστατευθεί και από την πρεσβεία (γερμανική).