Ο Χρήστος Κοπελούζος της Gastrade ανακοίνωσε ότι θα γίνεται σε συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ η διαχείριση ροών και αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών στο FSRU Αλεξανδρούπολης, ενώ κατατέθηκε το σχετικό αίτημα στη ΡΑΑΕΥ.

Με την κίνηση αυτή, στον ΔΕΣΦΑ ως ανάδοχο, αναθέτει η Gastrade την υποστήριξη για τη διαχείριση της λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με αίτημα που κατέθεσε η εταιρεία στη ΡΑΑΕΥ.

Τα 2 μέρη θα συνεργαστούν για τον έλεγχο ροής φυσικού αερίου στη μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης και τη διαχείριση των ροών στα τμήματα των αγωγών, καθώς και για το συντονισμό σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Οι αρμοδιότητες του αναδόχου

Συγκεκριμένα, στο ΔΕΣΦΑ ως Ανάδοχο πρόκειται να ανατεθούν οι ακόλουθες πράξεις διαχείρισης:

  • Συνεργασία με το Εμπορικό Τμήμα της Gastrade αναφορικά με τις Επιβεβαιωμένες Ποσότητες Παράδοσης Φυσικού Αερίου στο Σημείο Εισόδου «Αμφιτρίτη» του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) καθώς και τη γνωστοποίηση οποιουδήποτε έκτακτου συμβάντος ή συμβάντος έκτακτης ανάγκης στο ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης
  • Συντονισμός σε θέματα ελέγχου ροής με το Κέντρο Ελέγχου της Μονάδας Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης ΥΦΑ 24/7 επίβλεψη και εξ αποστάσεως λειτουργία των στοιχείων (assets) του Παράκτιου Βαλβιδοστασίου (Coastal Valve Station , CVS) της εταιρείας Gastrade.
  • Διαχείριση ροής φυσικού αερίου του συστήματος αγωγών της εταιρείας Gastrade.
  • Συμμετοχή στη διαχείριση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης στο σύστημα αγωγών της εταιρείας Gastrade.
  • Παροχή υπηρεσιών δοκιμών και διακρίβωσης χημικής ανάλυσης από τα διαπιστευμένα από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) Α.Ε. κατά ISO 17025 Εργαστήρια Δοκιμών και Διακρίβωσης Χημικής Ανάλυσης του ΔΕΣΦΑ που ευρίσκονται στην Εγκατάσταση ΥΦΑ Ρεβυθούσας και στο Πάτημα Ελευσίνας (προαιρετική υπηρεσία).

Όποιος θεμελιώνει έννομο συμφέρον, δύναται, εντός αποκλειστικής προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση στην ιστοσελίδα της ΡΑΑΕΥ, να υποβάλει ενώπιον της ΡΑΑΕΥ αντιρρήσεις σχετικά με την υποβληθείσα αίτηση κατά τα προβλεπόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία, οι οποίες θα συνοδεύονται από όλα τα αναγκαία στοιχεία που τεκμηριώνουν τους ισχυρισμούς του.

Μεγάλα φορτία αερίου από Αλεξανδρούπολη προς Bουλγαρία τους επόμενους μήνες

Κατεύθυνση την βουλγαρική αγορά, χωρίς να αποκλείεται κάποιες ποσότητες να τραβήξουν στη συνέχεια βορειότερο δρόμο, θα έχουν περίπου 500 εκατομμύρια κυβικά μέτρα από τη συνολική συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα του FSRU της Αλεξανδρούπολης.

Σε αυτό το μισό δισεκατομμύριο κυβικών μέτρων υπολογίζεται κατ’ εκτίμηση η ποσότητα των φορτίων LNG, που αφού επαναεριοποιηθούν, θα «μπουν» στη Βουλγαρία μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2025.

Αρχής γενομένης από αυτό της Total με αγοραστή τη Bulgargaz, το παρθενικό φορτίο που κατέφθασε στις εγκαταστάσεις του FSRU και ξεφορτώθηκε χθες από το πλοίο, το μεγαλύτερο μέρος των ποσοτήτων που θα εξαχθεί από την Αλεξανδρούπολη μέχρι και τα μισά του επόμενου έτους, θα κινηθεί προς τη γείτονα. Οι αποστολές φορτίων προς την Ουκρανία θα αρχίσουν μαζικά σε δεύτερη φάση, από το 2025 και μετά, αν και δεν αποκλείεται μεμονωμένες παρτίδες να σταλούν και νωρίτερα.

Το συμβόλαιο της αμερικανικής Venture Global που δέσμευσε το 25% της συνολικής χωρητικότητας του FSRU, δηλαδή περίπου 12 φορτία ετησίως, έκαστο των 100 εκατ. κυβικών, με προοπτική τις αγορές της ευρύτερης ΝΑ Ευρώπης, ξεκινά να «τρέχει» από την 1η Οκτωβρίου του 2025.

Τότε, θα ξεκινήσει και η μαζική αποστολή φορτίων με προορισμό την «αυλή» της Ρωσίας. Οταν οι αμερικανοί αρχίσουν να στέλνουν ένα εκατομμύριο μετρικούς τόνους LNG ετησίως από τους τερματικούς σταθμούς της Λουιζιάνα στη πρωτεύουσα της Θράκης, για να επαναεριοποιηθούν και μέσω των αγωγών του ελληνικού συστήματος να καταλήγουν στις πιο μακρινές αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μέχρι και την Ουκρανία.

Συνεχίζεται και η ροή ρωσικού αερίου

Μέχρι στιγμής πάντως, το ρωσικό αέριο, συνεχίσει να κατακλύζει τη περιοχή. Παρά τη προφανή γεωστρατηγική σημασία του σταθμού της Αλεξανδρούπολης, το γεγονός ότι η λειτουργία του διαφοροποιεί τις πηγές ενέργειας, και ότι οι 14 εταιρείες που έχουν δεσμεύσει σχεδόν το σύνολο της δυναμικότητας του μέχρι το 2030 διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά του, οι Ρώσοι είναι φθηνοί και ρίχνουν μεγάλες ποσότητες στην αγορά.

Κυρίως επειδή οι Βρυξέλλες δεν έχουν επιβάλει καμία ποινή στην Gazprom, αλλά και επειδή η ΝΑ Ευρώπη δεν έχει ακόμη καταφέρει να καλύψει 100% τις ανάγκες της από άλλες πηγές, κυρίως όμως επειδή η Μόσχα μπορεί ειδικά μέσω Τουρκίας να ρίχνει τη τιμή ακόμη και κάτω του κόστους.

Όμως η παρούσα κατάσταση έχει ημερομηνία λήξης. Ένα πρώτο βήμα θα γίνει στα τέλη του 2024, μετά την οριστική διακοπή της μεταφοράς ρωσικού αερίου transit μέσω του αγωγού από την Ουκρανία προς τη Κεντρική και Αν. Ευρώπη.

Αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχουν εύκολες λύσεις, ειδικά όταν εδώ και δυόμισι χρόνια, από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, η Ευρώπη από τη μια στηρίζει το Κίεβο, αλλά από την άλλη βολεύεται με τις καλές τιμές της Gazprom. Στον αντίποδα, οι ευρωπαίοι πολιτικοί αντιλαμβάνονται ότι η χαλαρότητα των τελευταίων ετών επέτρεψε τη γιγάντωση των ρωσικών εισαγωγών, γεγονός που από γεωπολιτικής σκοπιάς δεν μπορεί να γίνει άλλο ανεκτό.

Ειδικά όταν η Μόσχα χρησιμοποιεί τον τουρκικό «Δούρρειο Ιππο» και η Αγκυρα ανακοινώνει ότι η κρατική BOTAS θα μπορεί να εξάγει 7 – 8 δισ. κ.μ. (bcm) μέσω Βουλγαρίας στην Κεντρική Ευρώπη, μέσω του Turkstream 2, επέκταση του υφιστάμενου αγωγού, και με το αμφιλεγόμενο εμπορικό σήμα «Turkish Blend». Ενα μείγμα του οποίου τουλάχιστον το 40%, θα είναι ρωσικό, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Politico.

Οι Αμερικανοί έχουν τα δικά τους σχέδια και πιέζουν την ΕΕ

Είναι βέβαιο ότι οι πιέσεις των αμερικανών προς τους ευρωπαίους συμμάχους «to take action» και να επιταχύνουν τον Κάθετο Διάδρομο θα ενταθούν, παρ’ ότι η αγορά έχει ακόμη διαφορετική άποψη.

Εδώ και πολλούς μήνες οι εταιρείες του χώρου ακυρώνουν κρατήσεις για LNG στη Ρεβυθούσα και προτιμούν να χάσουν χρήματα από τα χρυσοπληρωμένα slots, επιλέγοντας να εισάγουν ποσότητες μέσω του σταθμού στο Σιδηρόκαστρο Σερρών.

Από τη βασική πύλη εισόδου του φθηνότερου ρωσικού αερίου στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα όπου το ελληνικό σύστημα συνδέεται με τον Turkstream. Οι εξαγωγές προς το Βορράν έχουν μηδενιστεί.

Η υπόθεση ωστόσο δεν αφορά μόνο τις τιμές, λένε οι συνομιλητές μας. Το ποιας προέλευσης φυσικό αέριο καλύπτει τις ανάγκες της περιοχής είναι βαθύτατα γεωπολιτικό ζήτημα και οι αγορές θα αναγκαστούν να το λάβουν υπόψιν. Εκτιμούν ότι αργά ή γρήγορα η ΕΕ θα αναγκαστεί να λάβει μέτρα,

Κάποια στιγμή ο πόλεμος θα τελειώσει, η ώρα ανασυγκρότησης της Ουκρανίας θα έρθει, αυτή προφανώς θα γίνει με αμερικανικά κεφάλαια και θα ήταν οξύμωρο, όπως λέει στέλεχος με μακρά εμπειρία στο χώρο, την ίδια στιγμή που οι ΗΠΑ θα στηρίζουν οικονομικά τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή, αυτή να συνεχίζει να κατακλύζεται από ρωσικό αέριο.

Μια παρεμφερής ανάγνωση είναι ότι οι νέες φθηνές ποσότητες LNG από τις ΗΠΑ και το Κατάρ που πρόκειται να μπουν στη διεθνή αγορά από το 2025 θα δράσουν καταλυτικά για τις ισορροπίες. Κάτι επομένως βλέπουν οι αμερικανικές εταιρείες, με μακροχρόνια στρατηγική, όπως η Venture Global, που όχι μόνο δέσμευσε το 25% της χωρητικότητας του FSRU της Αλεξανδρούπολης, αλλά εκφράζει ενδιαφέρον και για τη δεύτερη παρόμοια επένδυση που βρίσκεται στα σκαριά.

Η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε και τη συνεργασία Gastrade – Bulgartransgas

Εγκρίθηκε από τη ΡΑΑΕΥ πρόσφατο αίτημα της Gastrade για ανάθεση πράξεων διαχείρισης του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης στη Bulgartransgaz.

Υπενθυμίζεται ότι, στον Ανάδοχο πρόκειται να ανατεθούν οι ακόλουθες πράξεις διαχείρισης:

  • Συντήρηση, επισκευή και λειτουργία του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων.
  • Προετοιμασία και διατήρηση στοιχείων σχετικά με τη συντήρηση του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων.
  • Εκτέλεση της τακτικής και έκτακτης συντήρησης που απαιτείται για τον Αγωγό και τις Χερσαίες Εγκαταστάσεις.
  • Σύσταση τροποποιήσεων, επισκευών κεφαλαίου, αντικαταστάσεων και βελτιώσεων για τον Αγωγό και τις Χερσαίες Εγκαταστάσεις.
  • Στελέχωση, μισθοδοσία και εκπαίδευση του προσωπικού.
  • Εφαρμογή διαδικασιών και μέτρων για τη διασφάλιση της υγείας, της ασφάλειας και της προστασίας του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων.
  • Aνάπτυξη διαδικασιών για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
  • Παροχή και αποθήκευση όλων των προμηθειών και των ανταλλακτικών του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων.
  • Διατήρηση της Εγγύησης Καλής Εκτέλεσης σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες για τη λειτουργία και συντήρηση του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων.
  • Παροχή και διατήρηση όλων των ασφαλιστικών καλύψεων που αφορούν το προσωπικό και τα οχήματα σε σχέση με τη συμφωνία λειτουργίας και συντήρησης.
  • Παροχή στον κάτοχο της Άδειας Διαχείρισης του ΑΣΦΑ (Gastrade) τακτικών εκθέσεων λειτουργίας και συντήρησης.

Γιάννης Μανιάτης: μεγάλο πατριωτικό έργο το FSRU Αλεξανδρούπολης

«Έπειτα από 11 χρόνια λειτουργεί ένα μεγάλο πατριωτικό έργο» τόνισε ο Γιάννης Μανιάτης ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πρώην Υπουργός Ενέργειας σε δηλώσεις του.

Επίσης σε ανάρτηση με αφορμή την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης, ο Γιάννης Μανιάτης έγραψε:

“Περήφανος και συγκινημένος, που μετά από 11 χρόνια ξεκινά τη λειτουργία του το FSRU Αλεξανδρούπολης, ένα κορυφαίο πατριωτικό έργο μας. Ένα έργο που το σχεδιάσαμε το 2011 και το εντάξαμε για χρηματοδότηση στα ευρωπαϊκά προγράμματα PCIs το 2013 και σήμερα, μετά από 11 χρόνια, αρχίζει να λειτουργεί. Αν οι μετέπειτα κυβερνήσεις λειτουργούσαν έτσι όπως έπρεπε, αυτή η κορυφαία ενεργειακή και γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας, θα ήταν πραγματικότητα πολύ νωρίτερα. Εμείς, συνεχίζουμε να λειτουργούμε μακροπρόθεσμα, μακριά από μικροκομματικές σκοπιμότητες με τη σκέψη μόνο στο πατριωτικό καθήκον. Μόνο έτσι προστατεύουμε τον πολίτη, την κοινωνία και το εθνικό μας συμφέρον”.

Διαβάστε ακόμη: