Με την Ελένη Τσαλιγοπούλου να ενθουσιάζει το κοινό της Βόρειας Εύβοιας, οι «Φωνές του φθινοπωρινού δάσους» έκαναν έναρξη το περασμένο Σάββατο (21/10) στην κεντρική πλατεία των Ροβιών. Οι φθινοπωρινές συναυλίες με τον ευφάνταστο τίτλο, που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του πετυχημένου προγράμματος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών «Οι γέφυρες της μουσικής» και οι οποίες θα ολοκληρωθούν με τις συμμετοχές του Μανώλη Μητσιά (4/11) στις Γούβες και της Χριστίνας Μπελμέζου (3/11) στον Άγιο Εύβοιας, είναι μέρος μόνο των ποικίλων δράσεων που πραγματοποιεί στην περιοχή ο πολυδύναμος πολιτιστικός οργανισμός.

Ο οποίος εκφράζει και φέτος έμπρακτα την υποστήριξή του στους κατοίκους των περιοχών που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, αλλά και από τις φετινές πλημμύρες που προκάλεσαν τόσα δεινά, κυρίως στη Θεσσαλία. Με συναυλίες, λοιπόν, κινηματογραφικές προβολές και εκπαιδευτικές δράσεις -όλα με ελεύθερη είσοδο για το κοινό-, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών υλοποιεί ένα πλούσιο πρόγραμμα που άρχισε τον Ιούλιο και θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο. Δημοσιογράφοι είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά δυο από αυτές τις εκδηλώσεις/δράσεις, τη συναυλία της Ελένης Τσαλιγοπούλου, που ξεσήκωσε τον κόσμο όχι μόνο των Ροβιών αλλά και όλων των γύρω περιοχών, καθώς και μέρος ενός ξεχωριστού βιωματικού εργαστηρίου για παιδιά, με θέμα τον «Χρυσοθήρα» του Τσάρλι Τσάπλιν. Το συγκεκριμένο εργαστήρι πραγματοποιήθηκε σε παιδιά του δημοτικού σχολείου της Λίμνης (20-21/10) και των Λουτρών Αιδηψού (19/10).

«Ντύνοντας» μουσικά τον «Χρυσοθήρα»

Περίπου 50 παιδιά από τη Λίμνη Ευβοίας (και 60 από τα Λουτρά Αιδηψού) απόλαυσαν την προβολή της αριστουργηματικής κωμωδίας «Ο Χρυσοθήρας» του Τσάρλι Τσάπλιν με ζωντανή μουσική συνοδεία από τον Ανδρέα Ζαφειρόπουλο. Η προβολή συνδυάστηκε με βιωματικό εργαστήριο, στο οποίο ο γνωστός πιανίστας και συνθέτης μύησε μαθητές και μαθήτριες στα μυστικά της κινηματογραφικής μουσικής και της σχέσης μουσικής-εικόνας μέσω της χρήσης απλών φορητών οργάνων από τα παιδιά, όπως κρουστών, κιθάρας, ακορντεόν, αυτοσχέδιων οργάνων κ.λπ.

«Προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε μουσικά την αγωνία που πρέπει να μεταδώσουμε με τα μουσικά όργανα. Δουλέψαμε την εικόνα, την κάναμε πιο οικεία, αλλά μεγιστοποιήσαμε και την ιδέα του Τσάπλιν για τους θεατές μέσω της μουσικής και του ‘στυλ’ των μουσικών οργάνων που τα παιδιά πολύ ωραία χρησιμοποίησαν. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι όλο αυτό το εγχείρημα αποκτά χρώμα, αίσθηση, ενέργεια», δήλωσε ο Ανδρέας Ζαφειρόπουλος για τη σκηνή που «έντυσε» μουσικά παρέα με τα παιδιά. «Είναι μια σπουδαία προσπάθεια που λείπει από τα σχολεία και το εκπαιδευτικό μας σύστημα, δηλαδή πώς τα παιδιά θα μπορούσαν να γίνουν πιο δημιουργικά, ‘πατώντας’ πάνω σε αριστουργήματα του κινηματογράφου και συγκεκριμένα του βωβού», παρατήρησε ο συνθέτης με αφορμή το βιωματικό εργαστήρι.

«Η εμπειρία από τέτοιου είδους σχέδια είναι εξαιρετική και στην πρωτοβάθμια και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έχουμε συμμετάσχει, για παράδειγμα, σε πρότζεκτ όπου ένα παιδί κατασκευάζει μια μικρή ιστορία, τη γυρίζει μετά στο κινητό, φτιάχνει σιγά σιγά και τη μουσική, την οποία ηχογραφεί και με μερικές μικρές τεχνικές οδηγίες την εντάσσει μέσα στο φιλμάκι στο κινητό του. Πρόκειται για πρότζεκτ που αν τα δείτε μετά, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι εξαιρετικά εντυπωσιακό. Πώς, δηλαδή, ένα παιδί, επειδή δεν σκέφτεται με τον ορθόδοξο κλασικό τρόπο μπορεί να δώσει απρόβλεπτες λύσεις τόσο στην εικόνα όσο και στη μουσική», υπογράμμισε ο συνθέτης Δημήτρης Μαραγκόπουλος, επικεφαλής του κύκλου «ΓΕΦΥΡΕΣ» και του προγράμματος του Μουσείου Μεγάρου Αθηνών στη Βόρεια Εύβοια, δίνοντας μερικά παραδείγματα.

«Μπορεί να γυρίσουν τελείως ανάποδα τα κάδρα και να δείχνουν το πρόσωπο να μιλάει από κάτω. Ρωτάμε ‘γιατί το έκανες έτσι;’ ‘Γιατί του ήρθαν όλα ανάποδα!’, μας λέει. Αυτό είναι κάτι που δεν τολμά ένας μεγάλος σκηνοθέτης να το κάνει. Και στη μουσική, μερικές φορές, βγάζουν από τα όργανα περίεργους, τολμηρούς ήχους που δεν είναι ο ήχος του οργάνου. Αλλά και το τεχνικό μέρος είναι ενδιαφέρον, πώς δηλαδή μπορούν αυτά τα κομμάτια να τα περάσουν στο κινητό τηλέφωνο, το οποίο είναι ένα φοβερό εργαλείο», επισήμανε ο γνωστός συνθέτης, ο οποίος αναφέρθηκε και στη μοναδική εμπειρία που βίωσε τα δυο τελευταία χρόνια στη Βόρεια Εύβοια, στο πλαίσιο του προγράμματος του Μεγάρου Μουσικής.

«Ξέρετε ποια ήταν η καλύτερη φράση που μας είπαν τα παιδιά; ‘Να ξανάρθετε’. Όταν πας να φύγεις και σου λένε ‘μείνετε’, δεν θες τίποτα άλλο», τόνισε για το «βάρος» των πραγμάτων που στη Βόρεια Εύβοια είναι διαφορετικό από ό,τι στην Αθήνα. «Εδώ κάνεις κάτι που έχει ένα κιλό ‘βάρος’ και το αισθάνονται σαν εκατό! Η βαρύτητα του κάθε πράγματος είναι τρομερή», σημείωσε. Τα επόμενα εκπαιδευτικά προγράμματα θα πραγματοποιηθούν σε σχολεία της Αγίας Άννας (21/10) και του Πευκιού (22/10). Σε αυτά, τα νεαρά μέλη της Underground Youth Orchestra, υπό την καθοδήγηση του μαέστρου Κώστα Ηλιάδη, θα παρουσιάσουν στα παιδιά τα μουσικά όργανα, θα τα εισαγάγουν στις έννοιες της ενορχήστρωσης και θα τους προτείνουν μια μουσική διαδρομή αντίστροφα στον χρόνο με πολύ χιούμορ και κατανοητά μουσικά παραδείγματα, πέρα από τα ακαδημαϊκά στερεότυπα.

Ελένη Τσαλιγοπούλου: «Μας δίνει ελπίδα το τραγούδι»

«Μας δίνει ελπίδα το τραγούδι!». Και πολύ χαρά, θα συμπληρώναμε στη φράση της Ελένης Τσαλιγοπούλου με την οποία ξεκίνησε τη συναυλία στις Ροβιές, ένα πρόγραμμα γεμάτο από τη θετική ενέργεια της ερμηνεύτριας που κλείνει 30 χρόνια πετυχημένης καλλιτεχνικής διαδρομής.

Στην κεντρική πλατεία των Ροβιών, που τόσα πέρασε με τις φωτιές, αλλά και με τις πρόσφατες πλημμύρες, χίλιοι και πλέον άνθρωποι από διάφορες περιοχές της Βόρειας Εύβοιας, είτε καθισμένοι σε τραπεζάκια είτε αργότερα όρθιοι να χορεύουν σε παραδοσιακούς ρυθμούς, μαγεύτηκαν από τις ερμηνείες της Ελένης Τσαλιγοπούλου, η οποία έδωσε έμφαση στις μουσικές με τις οποίες μεγάλωσε και την καθόρισαν: Από τη σπουδαία ελληνική μουσική παράδοση, τα δημοτικά της Νάουσας και τα διαχρονικά νησιώτικα, έως τα κορυφαία λαϊκά, ρεμπέτικα και σμυρναίικα τραγούδια των μεγαλύτερων συνθετών μας, αλλά και το δισκογραφικό παρόν και τις σύγχρονες διασκευές τραγουδιών του Απόστολου Καλδάρα από τον τελευταίο δίσκο της που είναι αφιερωμένος στον αλησμόνητο συνθέτη.

«Ίσως είμαστε οι τελευταίοι των Μοϊκανών που έχουμε καταφέρει να έχουμε αγαπημένα τραγούδια 30 χρόνια», δήλωσε για το διαχρονικό τραγούδι που υπηρέτησε επάξια η καλλιτέχνιδα, η οποία αναφέρθηκε και στην οικογένειά της. «Οι μισοί από τη Σμύρνη και οι μισοί από τον Πόντο. Όλοι τραγουδισταράδες, όλοι κοντά στη μουσική, κοντά στα όργανα. Τα τραγούδια γι’ αυτούς ήταν κάτι εσωτερικό, κάτι βαθύτερο. Κάτι που αφορούσε τη συγκίνηση, την καρδιά. Έτσι κάπως μεγάλωσα…», είπε η αγαπημένη ερμηνεύτρια, που ξεκίνησε με κάτι νεότερο, το «Γιάννη Μου» του Ορέστη Ντάντου, για να συνεχίσει με μερικές από τις πιο γνωστές επιτυχίες της: «Είναι εντάξει μαζί μου», «Πιάσε με», «Παιδιά των δρόμων» του Κώστα Λειβαδά, «Δεν μας συγχωρώ» του Νίκου Πορτοκάλογλου, «Χίλιες σιωπές» του Νίκου Ζούδιαρη, «Απορώ με μένα» του Γιάννη Πάριου, «Να μ’ αγαπάς», του Γιώργου Ανδρέου και πολλές ακόμα.

«Τι είναι αυτό που εκφράζουν οι μουσικές και τα τραγούδια; Εκφράζουν την αλήθεια, πόσο μάλιστα αν τα λόγια είναι του Μάνου Ελευθερίου», είπε πριν ερμηνεύσει «Στων αγγέλων τα μπουζούκια», σε μουσική Χρήστου Νικολόπουλου, μέρος μιας μουσικής πανδαισίας που διανθίστηκε με πολλά αθάνατα τραγούδια, όπως «Αργά είναι πια αργά», του Απόστολου Καρδάρα, «Αχ! Ελλάδα σ’ αγαπώ» των Μανώλη Ρασούλη/Βάσως Αλλαγιάννη, «Θαλασσογραφία» του Διονύση Σαββόπουλου, «Έλα πάρε μου τη λύπη», των Μάνου Χατζιδάκι και Νίκου Γκάτσου και πολλά παραδοσιακά (όπως «Το φεγγάρι κάνει βόλτα») που ξεσήκωσαν τους θεατές. Την Ελένη Τσαλιγοπούλου πλαισίωναν εξαίρετοι μουσικοί, οι οποίοι συν-δημιούργησαν μαζί της επί σκηνής, οι Σπύρος Χατζηκωνσταντίνου (κιθάρες), Απόστολος Τσαρδάκας (κανονάκι), Άγης Παπαπαναγιώτου (μπάσο), Γιάννης Πούλιος (βιολί), Βασίλης Γιασλακιώτης (τύμπανα), Ταξιάρχης Γεωργούλης (ούτι, μπουζούκι).

Σημειώνεται ότι το σχέδιο «Το Μέγαρο στη Βόρεια Εύβοια – Οι γέφυρες της μουσικής» χρηματοδοτείται ειδικά από το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο στηρίζει την υλοποίηση του προγράμματος «ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ» της Επιτροπής Ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας με επικεφαλής τον Σταύρο Μπένο. Το πολιτιστικό πρόγραμμα του Μεγάρου υλοποιείται σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Ελλάδας, τους Δήμους Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας και Ιστιαίας – Αιδηψού καθώς και με το Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ.

Διαβάστε ακόμη: