Η τέχνη έχει τον δικό της τρόπο να επανεμφανίζεται, συχνά εκεί όπου κανείς δεν το περιμένει.

Ένα αριστούργημα του Φλαμανδού ζωγράφου Peter Paul Rubens, που θεωρείτο χαμένο για περισσότερους από τέσσερεις αιώνες, ήρθε ξανά στο φως μέσα σε μια έπαυλη του Παρισιού.

Η ανακάλυψη αυτή δεν συγκινεί μόνο τον κόσμο των συλλεκτών, αλλά ξαναγράφει και ένα κεφάλαιο της ιστορίας της ευρωπαϊκής τέχνης.

Ο πίνακας «Ο Χριστός στον Σταυρό», του 1613, που αποτυπώνει τη Σταύρωση του Ιησού Χριστού, βρέθηκε τυχαία τον Σεπτέμβριο του 2024 κατά τη διάρκεια απογραφής σε κατοικία του 6ου διαμερίσματος του Παρισιού.

Η ανακάλυψη έγινε από τον Jean-Pierre Osenat, πρόεδρο του οίκου δημοπρασιών Osenat, ο οποίος δήλωσε στο AFP: «Είναι ένα αριστούργημα, ένας Χριστός στον σταυρό, που είχε εξαφανιστεί και τον ανακάλυψα τον Σεπτέμβριο του 2024. Το έργο θα τεθεί σε δημοπρασία στις 30 Νοεμβρίου».

Ο ίδιος δεν έκρυψε τη συγκίνησή του: «Είναι κάτι εξαιρετικά σπάνιο, μια απίστευτη ανακάλυψη που θα σημαδέψει την καριέρα μου ως δημοπράτης».

«Ο Χριστός στον Σταυρό»: Πίνακας 400 ετών του Rubens σε δημοπρασία τον Νοέμβριο

Η αυθεντικότητα και η σπουδαιότητα του έργου

Το έργο αυθεντικοποιήθηκε από τον καθηγητή Nils Büttner, ειδικό στην τέχνη της Γερμανίας, της Φλάνδρας και της Ολλανδίας, καθώς και πρόεδρο του ερευνητικού οργανισμού Rubenianum στην Αμβέρσα.

Ο Jean-Pierre Osenat περιέγραψε τη συγκλονιστική στιγμή που ενημερώθηκε:

«Βρισκόμουν στον κήπο και έκανα βόλτες νευρικά, όσο η επιτροπή των ειδικών συνεδρίαζε. Όταν με κάλεσαν, άκουσα: “Jean-Pierre, έχουμε έναν νέο Rubens!”». Ο πίνακας χαρακτηρίζεται από τον Osenat έργο-ορόσημο στην εποχή του μπαρόκ: «Ο Χριστός στον σταυρό απεικονίζεται μόνος, φωτεινός, να ξεχωρίζει έντονα μέσα σε έναν σκοτεινό και απειλητικό ουρανό. Πίσω από τον βραχώδη Γολγοθά διακρίνεται η Ιερουσαλήμ, φωτισμένη, μα ταυτόχρονα κάτω από καταιγίδα».

Το ταξίδι του πίνακα μέσα στους αιώνες

Το έργο θεωρείται βαθιά προσωπική «ομολογία πίστης» του Peter Paul Rubens, προτεστάντη που είχε ασπαστεί τον καθολικισμό. Σύμφωνα με τον Jean-Pierre Osenat, ο πίνακας βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση.

Η πορεία του εντοπίστηκε χάρη σε μια παλιά γκραβούρα, ενώ η ταυτότητά του επιβεβαιώθηκε μέσα από ακτινογραφίες και αναλύσεις χρωστικών.

Με διαστάσεις 105,5 επί 72,5 εκατοστά, το έργο δεν δημιουργήθηκε για εκκλησιαστική χρήση, αλλά πιθανότατα για ιδιώτη συλλέκτη. Τον 19ο αιώνα ανήκε στον ακαδημαϊκό ζωγράφο William Bouguereau, προτού καταλήξει στους ιδιοκτήτες της παρισινής έπαυλης όπου βρέθηκε.

Η ανακάλυψη του χαμένου «Χριστού στον Σταυρό» δεν είναι απλώς μια είδηση για τον κόσμο των δημοπρασιών, είναι μια στιγμή που υπενθυμίζει πώς η τέχνη μπορεί να διατρέξει αιώνες, να χάνεται και να ξαναβρίσκεται, κουβαλώντας μαζί της την αύρα του δημιουργού της. Τον Νοέμβριο τα βλέμματα όλου του κόσμου θα στραφούν στο Παρίσι, όπου ένα αριστούργημα του Rubens θα αναζητήσει το νέο του σπίτι.

Διαβάστε ακόμη: