Μια παράλληλη μάχη στα παρασκήνια βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, από τη στιγμή που άρχισε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου UEFA 2024 (Euro 2024), το οποίο πραγματοποιείται στη Γερμανία από τις 14 Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου.
Το Euro 2024 είναι ένα από τα πιο δημοφιλή παγκόσμια γεγονότα της χρονιάς, με την τηλεθέαση να κορυφώνεται στον τελικό. Και αυτό είναι που τροφοδοτεί, κατά την DBRS μια παράλληλη μάχη, καθώς περίπου 330 εκατ. άνθρωποι παρακολουθούν τους αγώνες. Ειδικά του τελικού.
Όπως εξηγεί ο οίκος, με δεδομένη την παγκόσμια απήχηση του ποδοσφαίρου, οι χορηγίες είναι μια προσοδοφόρα ευκαιρία για τις εταιρείες. Πράγματι, εταιρείες όπως η AliExpress, η HiSense, η Lidl και η Coca-Cola, μαζί με γερμανικά brands, συμπεριλαμβανομένων των Bitburger και Wiesenhof, έχουν πληρώσει μια περιουσία για να χορηγήσουν το Euro 2024. Σε αντάλλαγμα, αυτοί οι χορηγοί επωφελούνται από:
(1) την παγκόσμια πλατφόρμα για την προώθηση των brands και των προϊόντων τους
(2) την ενίσχυση της καλής θέλησης μεταξύ των θαυμαστών
(3) το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, μερικές φορές εις βάρος των αντιπάλων τους.
Ενώ όλοι οι χορηγοί θα επωφεληθούν από την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας τους, εκείνοι των οποίων οι ομάδες τα πάνε καλά στο τουρνουά θα ωφεληθούν από το να έχουν περισσότερα μάτια στα λογότυπά τους, σύμφωνα με την DBRS.
Με βάση τις τρέχουσες αποδόσεις στοιχημάτων, η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Πορτογαλία έχουν τις καλύτερες πιθανότητες να κερδίσουν το τουρνουά. Τρεις από αυτές τις ομάδες (Αγγλία, Γαλλία και Πορτογαλία) φέρουν το λογότυπο της Nike στα κιτ τους (φανέλες, εξοπλισμός κλπ). Ως εκ τούτου, ο οίκος πιστεύει ότι η Nike έχει τις καλύτερες πιθανότητες να έχει μία ή ακόμα και δύο ομάδες στον τελικό, κατακτώντας περίπου 300 εκατομμύρια θεατές στην επωνυμία της.
Nike vs Adidas: Η μάχη των εμπορικών σημάτων
Κάθε μία από τις 24 ομάδες που διαγωνίζονται στο Euro 2024 χρηματοδοτείται από μία από τις έξι παγκόσμιες αθλητικές μάρκες—Nike, adidas, Puma, Joma, Macron ή Hummel— με την αξία χορηγίας να κυμαίνεται από 1,2 εκατομμύρια δολάρια (Σλοβακία) έως περισσότερα από 50 εκατομμύρια δολάρια (Γαλλία και Γερμανία).
Για άλλη μια φορά, στα κιτ κυριαρχούν η Nike και η adidas (επίσης παγκόσμιος χορηγός του Euro 2024), οι οποίοι χορηγούν συλλογικά σχεδόν τα δύο τρίτα των ομάδων που διεκδικούν να γίνουν οι επόμενοι πρωταθλητές Ευρώπης. Η Nike οδηγεί αυτούς τους δύο γίγαντες, με εννέα από τις 24 ομάδες (37,5%) να φοράνε το Swoosh, ακολουθούμενη από την adidas, της οποίας οι τρεις ρίγες εμφανίζονται σε κιτ έξι ομάδων (25%).
Εμφανιζόμενη στα κιτ τεσσάρων ομάδων (16,7%), η Puma έρχεται ως ο τρίτος μεγαλύτερος χορηγός του τουρνουά, ακολουθούμενος από τους Joma και Macron, οι οποίοι χορηγούν έκαστη τα σετ δύο ομάδων (8,3%). Τέλος, η Hummel ολοκληρώνει τις 24 ομάδες με χορηγία ενός κιτ ομάδας (4,2%).
Παράγοντες που παίζουν ρόλο στη χορηγία και τις αξίες του κιτ
Κατά την αξιολόγηση με ποιον θα συνεργαστεί και την αξία των συμφωνιών χορηγίας, οι χορηγοί λαμβάνουν υπόψη διάφορους παράγοντες, όπως:
Δύναμη ομάδας — Θα διεξαχθούν συνολικά 51 αγώνες για να στεφθούν οι πρωταθλητές του Euro 2024. Κάθε ομάδα θα παίξει τουλάχιστον τρεις αγώνες (στη φάση των ομίλων) και έως τέσσερις επιπλέον αγώνες στα νοκ-άουτ της διοργάνωσης.
Έτσι, καθώς περισσότεροι θεατές συντονίζονται σε κάθε επόμενο γύρο του τουρνουά, θα υπάρχουν περισσότερα μάτια στα κιτ των ομάδων που έχουν καλή απόδοση στον αγωνιστικό χώρο.
Σύμφωνα με τις τρέχουσες αποδόσεις στοιχηματισμού του Oddschecker, η Αγγλία έχει τις μεγαλύτερες πιθανότητες να κερδίσει το τουρνουά με 3:1, ακολουθούμενη από τη Γαλλία (4:1) και τη Γερμανία (6:1).
Αυτές οι ομάδες έχουν μερικές από τις μεγαλύτερες συμφωνίες χορηγιών στο τουρνουά, με 43 εκατ. δολ., 54 εκατ. δολ. και 54 εκατ. δολ., αντίστοιχα. Επομένως, υπάρχει σαφώς μια σχέση μεταξύ των αποδόσεων στοιχήματος και των τιμών χορηγίας κιτ.
Ρεκόρ επιτυχίας — Οι χορηγοί συνήθως προσπαθούν να συσχετίσουν τις επωνυμίες τους με ομάδες που προκρίνονται σταθερά για τουρνουά υψηλού προφίλ όπως το Euro και που έχουν επιτυχημένο ιστορικό προόδου στα τελικά στάδια του τουρνουά.
Η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιταλία, που ιστορικά συγκαταλέγονται μεταξύ των πιο επιτυχημένων ομάδων στο Euro, κυριαρχούν ως εκ τούτου ως προς την ετήσια αξία των χορηγιών τους σε κιτ.
Δημοτικότητα παικτών σταρ — Οι οπαδοί του ποδοσφαίρου είχαν πάντα πίστη σε μεμονωμένους παίκτες. Όταν οι ομάδες περιλαμβάνουν μεμονωμένους -ή καλύτερα, πολλούς παίκτες- αστέρια, επωφελούνται από μεγαλύτερη ορατότητα από τους θαυμαστές και, ως εκ τούτου, γίνονται πιο ελκυστικές προτάσεις για τους χορηγούς επωνυμίας.
Παίκτες όπως ο Jude Bellingham για την Αγγλία, ο Kylian Mbappe για τη Γαλλία και ο Cristiano Ronaldo για την Πορτογαλία βοήθησαν όλες τις ομάδες τους να εξασφαλίσουν προσοδοφόρες χορηγίες για τα κιτ.
Παγκόσμια εμβέλεια — Οι εθνικές ομάδες με μεγάλη παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διεθνείς υποστηρικτές και ισχυρή παρουσία σε πολλές αγορές απευθύνονται επίσης στους χορηγούς, καθώς αυτό τους παρέχει μια μεγαλύτερη πλατφόρμα για να αυξήσουν την έκθεση και την αναγνώριση της επωνυμίας τους, να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους και να επεκτείνουν τη γεωγραφική τους εμβέλεια.
Η Γαλλία, η Αγγλία και η Γερμανία, των οποίων οι χορηγίες κιτ καταλαμβάνουν τις τρεις πρώτες θέσεις του Euro 2024, συγκεντρώνουν μερικούς από τους μεγαλύτερους ακόλουθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και από τις 24 ομάδες του τουρνουά, με περίπου 43 εκατομμύρια, 34 εκατομμύρια και 25 εκατομμύρια ακολούθους, αντίστοιχα.
Ποια αθλητική μάρκα είναι έτοιμη να κερδίσει το Euro 2024;
Ένα ονειρικό σενάριο για κάθε αθλητική μάρκα θα ήταν να χορηγήσει δύο ομάδες στον τελικό και να αιχμαλωτίσει τους 300+ εκατομμύρια θεατές που υπολογίζεται ότι θα υπερβούν τα 300 εκατομμύρια.
Ρεαλιστικά, η Nike και η adidas είναι οι μόνοι χορηγοί κιτ με πιθανότητες να πραγματοποιήσουν αυτό το σενάριο (εκτός, φυσικά, αν αλλάξει). Χορηγώντας την Αγγλία, τη Γαλλία και την Πορτογαλία, τρία από τα τέσσερα φαβορί για να κερδίσουν το τουρνουά, η DBRS πιστεύει ότι η Nike έχει τις καλύτερες πιθανότητες να εκπροσωπήσει τη νικήτρια ομάδα και θα μπορούσε να επωφεληθεί περαιτέρω από αυτό με δαπάνες μάρκετινγκ και διαφήμισης.
Οι διαφημίσεις από τη Nike ή την adidas που συνδέονται με τους πρωταθλητές Ευρώπης πιθανότατα θα μεταφέρουν τη σύνδεση που έχουν οι οπαδοί με τις αντίστοιχες ομάδες τους στην ίδια την αθλητική επωνυμία, οδηγώντας σε μια ισχυρή επωνυμία, μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και ακόμη μεγαλύτερη παγκόσμια απήχηση.