Να αντιμετωπίσει με πραγματική αυστηρότητα παραβάσεις που μέχρι σήμερα παρέμεναν πρακτικά ατιμώρητες επιχειρεί για πρώτη φορά η ελληνική πολιτεία καθώς γυρίζει σελίδα στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας, με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή.
Από τις σημαντικότερες τομές που εισάγει ο νέος ΚΟΚ αφορά την οδήγηση χωρίς δίπλωμα, μια παραβατική συμπεριφορά που μέχρι τώρα αντιμετωπιζόταν περισσότερο ως τυπική παράβαση παρά ως πραγματική απειλή για την ασφάλεια των πολιτών, όπως επισημαίνει το ΑΠΕ.
Το προηγούμενο καθεστώς
Αν και η οδήγηση χωρίς δίπλωμα αποτελεί ποινικό αδίκημα, στην πράξη οι προβλεπόμενες διαδικασίες δεν εφαρμόζονταν. Το αυτόφωρο δεν τηρούνταν, οι υποθέσεις παραπέμπονταν στο ακροατήριο με καθυστέρηση μηνών και σχεδόν πάντα οι κατηγορούμενοι αθωώνονταν, έχοντας εν τω μεταξύ εκδώσει ή ανακτήσει την άδειά τους.
Αποτέλεσμα το σύστημα αποθάρρυνε την αστυνόμευση και συντηρούσε την εντύπωση ότι «τίποτα δεν συμβαίνει», ακόμη και όταν τίθεται σε κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή.
Ο νέος ΚΟΚ και η νέα προσέγγιση
Με την πρωτοβουλία του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, ο νέος ΚΟΚ βάζει τέλος σε αυτή την κατάσταση. Για πρώτη φορά, προβλέπεται ξεκάθαρη, άμεση και εφαρμόσιμη διαδικασία:
Ο εισαγγελέας συντάσσει άμεσα κατηγορητήριο.
Επιβάλλεται χρηματική ποινή από 2.000 έως 40.000 ευρώ.
Προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως 1 έτος.
Το όχημα παροπλίζεται.
Αν υπάρξει τροχαίο συμβάν με τραυματισμό ή θάνατο, η ποινή φτάνει έως και 20 έτη κάθειρξη, βάσει του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα.
Η ατιμωρησία και η ευθύνη
«Η νέα φιλοσοφία του Κώδικα στηρίζεται στην εφαρμογή του νόμου χωρίς εκπτώσεις. Δεν πρόκειται για απλή αυστηροποίηση, αλλά για μετάβαση σε ένα μοντέλο ουσιαστικής λογοδοσίας, όπου κάθε οδηγική συμπεριφορά έχει συνέπειες.
Η Ελλάδα αποκτά, για πρώτη φορά, έναν ΚΟΚ που δεν μένει στα χαρτιά. Και η πολιτεία στέλνει σαφές μήνυμα: Η οδική ασφάλεια είναι αδιαπραγμάτευτη»τονίζουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.