Νέα στοιχεία για τον κλεμμένο Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη. Δύο Αλβανοί διαρρήκτες που μόλις είχαν αποφυλακιστεί, υπό τις οδηγίες ενός Ελληνα με χοντρές άκρες στο «χρηματιστήριο της τέχνης», είναι οι βασικοί ύποπτοι της κινηματογραφικής αρπαγής του πίνακα του Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη.

Εννιά χρόνια ακριβώς μετά τη μεγάλη «δουλειά» και 45 ημέρες πριν τα εγκαίνια του νέου κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης, που έκλεισε μετά τη μυστηριώδη κλοπή, οι ερευνητές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο ψηλόλιγνος κουκουλοφόρος με το κοπίδι και ο κανονικών διαστάσεων τσιλιαδόρος του εκτέλεσαν το τέλειο σχέδιο, όμως το έργο έμεινε στα χέρια του εντολέα τους, καθώς οι πληροφορίες λένε ότι δεν κατάφεραν να το πουλήσουν.

Στα υπόγεια κανάλια των παράνομων αγοραπωλησιών έργων τέχνης ο πίνακας που φιλοτέχνησε το 1939 ο Πάμπλο Πικάσο και ήταν δωρεά του ίδιου στον ελληνικό λαό για την αντίστασή του στην Κατοχή βγήκε προς πώληση με τιμή κοντά στα 20 εκατ. δολάρια.

Παρά το ενδιαφέρον, όμως, δεν βρέθηκε αγοραστής καθώς από τη μία η τιμή του ήταν ιδιαίτερα υψηλή και από την άλλη το έργο είχε ένα σοβαρό μειονέκτημα: είχε κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη, δηλαδή από ένα μουσείο και όχι από μια ιδιωτική συλλογή, κάτι που σημαίνει ότι ο αγοραστής θα το αποκτούσε μεν, όμως ουσιαστικά δεν θα μπορούσε να τον κάνει ποτέ δικό του όσα χρόνια κι αν περνούσαν.

Ετσι ο πίνακας, λένε οι πληροφορίες, κρύφτηκε για τόσα χρόνια στην Ελλάδα και το τελευταίο διάστημα γίνεται και πάλι μια προσπάθεια να βγει από τους δύο Αλβανούς κλέφτες και το μεγάλο αφεντικό προς πώληση στη μαύρη αγορά.

f1_1737256

Οι νέες πληροφορίες

Στόχος είναι τα έργα να εντοπιστούν και να επιστρέψουν στην ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη, τα εγκαίνια της οποίας έχουν προγραμματιστεί για την 25η Μαρτίου. Στη συμπλήρωση δηλαδή των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.

Ολοι οι αξιωματικοί που είχαν ασχοληθεί με την υπόθεση έχουν πλέον αποστρατευτεί, όμως ο φάκελος της μεγάλης αρπαγής είναι ανοιχτός και περιέχει πλούσια και εντυπωσιακά στοιχεία: το βίντεο που δείχνει τον ψηλόλιγνο φαντομά με το κοπίδι στο χέρι να σκίζει με χειρουργικό τρόπο τους τρεις πίνακες και να τους τυλίγει, το ίδιο το κοπίδι που χρησιμοποίησε για να τους βγάλει από τα τελάρα τους, 12 αταυτοποίητα δείγματα DNA και πέντε ίχνη από σόλες παπουτσιών.

Παράλληλα, υπάρχει αναλυτική έκθεση με τα στίγματα και τις επικοινωνίες κινητών τηλεφώνων στην ευρύτερη περιοχή της Εθνικής Πινακοθήκης εκείνη τη νύχτα, εκατοντάδες μαρτυρικές καταθέσεις, αλλά και υπηρεσιακές αναφορές και εκτιμήσεις για το ποιοι μπορεί να κρύβονται πίσω από την αρπαγή του αιώνα.

Οι εκτιμήσεις της αστυνομίας

Οι αστυνομικοί εκτιμούν ότι οι δράστες έκαναν την τέλεια δουλειά, όμως άρπαξαν έναν αριστουργηματικό πίνακα που δύσκολα μπορεί να αλλάξει χέρια λόγω της ιδιαιτερότητας που τον χαρακτηρίζει. Οτι δηλαδή έχει κλαπεί από μουσείο και πάντα θα ανήκει εκεί. Δεν μπορεί δηλαδή, όσες δεκαετίες κι αν περάσουν, να αλλάξει ιδιοκτήτη. Γιατί, αν βρεθεί, αυτομάτως επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη.

Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί ότι οι σύνδεσμοι των ελληνικών και ξένων αρχών στον χώρο των συλλεκτών έργων τέχνης, αλλά και των ανθρώπων που τα διακινούν και τα εμπορεύονται υποστηρίζουν ότι ο συγκεκριμένος Πικάσο δεν υπάρχει σε καμία συλλογή συλλέκτη σε όλο τον κόσμο. Συνεπώς είναι κουκουλωμένος και κρυμμένος σε κάποιο διαμέρισμα στην Ελλάδα ενώ δεν έχει προκύψει κάποιο στοιχείο που να συνδέει τους δύο φαντομάδες με το μεγάλο αφεντικό. Εκεί βρίσκεται, λένε οι αστυνομικοί, και η λύση του μυστηρίου και γι’ αυτό οι έρευνες επικεντρώνονται στο να ταυτοποιηθεί ο άνθρωπος που έδωσε την εντολή.