Τρία ναυάγια υποθαλάσσιου τουρισμού αναμένεται να ανοίξουν πιλοτικά για το κοινό μέσα στον Ιούνιο, στη θαλάσσια περιοχή του δυτικού Παγασητικού.
Πρόκειται για το ναυάγιο στη νησίδα Κίκυνθος, ανατολικά του όρμου της Αμαλιάπολης, όπου ένα βυζαντινό εμπορικό πλοίο με αμφορείς είχε ναυαγήσει μεταξύ του 11ου και του 13ου αιώνα με αποτέλεσμα το φορτίο του να έχει σχηματίσει έναν εντυπωσιακό σωρό από κεραμικά θραύσματα, ένα από τα ναυάγια στον κόλπο του Τηλέγραφου με υστερορωμαϊκούς αμφορείς και ένα αγκυροβόλιο που βρίσκεται στην ίδια περιοχή.
Στόχος της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων είναι να ανοίξει τους τρεις χώρους το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουνίου, καθώς νωρίτερα πρέπει να τοποθετηθούν σημαδούρες και ειδικές σημάνσεις για την οριοθέτηση του χώρου κατάδυσης. Η «Ακρόπολη των ναυαγίων», το φημισμένο ναυάγιο της Περιστέρας της κλασικής αρχαιότητας στην Αλόννησο, αναμένεται να υποδεχθεί τις επόμενες μέρες τους πρώτους επισκέπτες του, έχοντας ολοκληρώσει τη διετή πιλοτική λειτουργία του.
Κλιμάκιο της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων βρίσκεται από χθες στο νησί προκειμένου να ελεγχθεί ο χώρος και να γίνουν οι κατάλληλες προετοιμασίες ώστε το πρώτο υποθαλάσσιο μουσείο της χώρας να ανοίξει –αν το επιτρέψει ο καιρός– το επόμενο Σαββατοκύριακο και να καταδυθούν οι πρώτοι επισκέπτες με το αντίτιμο των 50 ευρώ. Τα έξοδα για το ΥΠΠΟΑ από την πεντάμηνη λειτουργία του ναυαγίου της Περιστέρας (Ιούνιος – Οκτώβριος) κυμαίνονται στις 65.000 ευρώ, ενώ οι δύτες – επισκέπτες τα προηγούμενα δύο χρόνια ανήλθαν σε 600 άτομα.
Παρουσιάστηκαν, όμως, και τα πρώτα προβλήματα, καθώς το Υποβρύχιο Σύστημα Οπτικής Παρακολούθησης, το λεγόμενο NOUS, υπολειτουργεί διότι δεν έχει γίνει η συντήρησή του για το 2022 από το ΥΠΠΟΑ. Το σύστημα, που έχει σχεδιαστεί από μια ομάδα Ελλήνων επιστημόνων, διαθέτει ένα δίκτυο πέντε υποβρύχιων καμερών με σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση του χώρου και την ειδοποίηση σε περίπτωση κινδύνου, όπως κάνουν οι κάμερες παρακολούθησης σε ένα μουσείο. Το NOUS δημιουργήθηκε από το μηδέν και προκάλεσε το ενδιαφέρον της Microsoft, η οποία υποστήριξε την ελληνική ομάδα με το τμήμα τεχνητής νοημοσύνης της εταιρείας . Εδώ και μέρες, όμως, έχει σταματήσει η μετάδοση «ζωντανής» εικόνας από το ναυάγιο στην ιστοσελίδα του συστήματος.
Για τη συντήρησή του απαιτούνται, όπως μας είπε ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, Δημήτρης Κουρκουμέλης, επιπλέον οικονομικοί πόροι που έχει ζητήσει η υπηρεσία από το ΥΠΠΟΑ και έπειτα η διε-νέργεια ενός διαγωνισμού για την εύρεση αναδόχου. «Μέχρι να επισκευαστεί το σύστημα, το πενταμελές κλιμάκιο της εφορείας θα κάνει την παρακολούθηση του χώρου», σημείωσε ο κ. Κουρκουμέλης, ο οποίος εκτίμησε ότι τα απαραίτητα κονδύλια θα εγκριθούν σύντομα από το υπουργείο. Το NOUS χρειάζεται ετήσια συντήρηση, το κόστος της οποίας εκτιμάται στις 20.000 ευρώ. Ο κ. Κουρκουμέλης πρόσθεσε ότι θα πρέπει να γίνει μια συνολική εκτίμηση του NOUS ως προς την απόδοσή του και το κόστος του, εφόσον χρησιμοποιηθεί το ίδιο σύστημα και στα υπόλοιπα επισκέψιμα ναυάγια.