Οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων spot για τη μεταφορά εμπορευμάτων στις ΗΠΑ από την Ασία έχουν αυξηθεί κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να αποφύγουν υψηλότερους δασμούς και να γεμίσουν τα αποθέματά τους ενόψει μιας απεργίας που απειλεί να κλείσει τα αμερικανικά λιμάνια που είναι υπεύθυνα για το ήμισυ περίπου του όγκου του θαλάσσιου εμπορίου της χώρας.
Η κράτηση ενός container 40 ποδών προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ από την Ασία κόστιζε 6.000 δολάρια από την 1η Ιανουαρίου, άλμα 50% από 4.004 δολάρια ένα μήνα νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Xeneta, μιας πλατφόρμας εμπορευματικών μεταφορών με έδρα το Όσλο. Η τιμή για την Ανατολική Ακτή ήταν 7.100 δολάρια, μια αύξηση 31%.
Η αγορά σφίγγει λόγω «μεγάλης αβεβαιότητας», δήλωσε η Emily Stausbøll, senior ναυτιλιακή αναλύτρια της Xeneta. «Το 2024 ήταν μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για τις ναυλαγορές και η ζωή δεν γίνεται ευκολότερη καθώς οδεύουμε προς το 2025».
Για περισσότερο από ένα χρόνο, ο παγκόσμιος στόλος εμπορευματοκιβωτίων έχει ως επί το πλείστον αποφύγει να πλεύσει μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων των Χούτι σε πλοία με συνδέσεις προς τη Δύση – εκτροπές που αναμένεται να συνεχιστούν μέχρι να αποκατασταθεί η ασφαλής διέλευση. Τα μεγαλύτερα ταξίδια έχουν μειώσει τη χωρητικότητα, ασκώντας ανοδικές πιέσεις στις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων για μεγάλο μέρος του 2024.
Οι ανησυχίες για τις μελλοντικές προμήθειες οδηγούν στις πρόσφατες προκλήσεις της αγοράς. Η απειλή απεργίας στα λιμάνια της ανατολικής ακτής και της ακτής του Κόλπου των ΗΠΑ ελλοχεύει αργότερα αυτό το μήνα, όπως και οι υψηλότεροι δασμοί στις αμερικανικές εισαγωγές που ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει δεσμευτεί να επιβάλει σε προϊόντα από την Κίνα και άλλους σημαντικούς εμπορικούς εταίρους.
«Αν προσθέτετε και την απρόβλεπτη εμπορική πολιτική του Τραμπ, αρχίζετε να καταλαβαίνετε γιατί είναι τόσο δύσκολο για τους φορτωτές να διαχειριστούν τον κίνδυνο της εφοδιαστικής αλυσίδας και τις δαπάνες για τα φορτία μπροστά σε τόσο πολύπλοκες και ευρείες απειλές», λέει η Stausbøll σημειώνοντας ότι η αύξηση της ζήτησης φαίνεται να επιβραδύνεται αργότερα μέσα στο έτος και ότι οι τρέχουσες πιέσεις και οι υψηλότερες τιμές spot μπορεί να περιοριστούν στο πρώτο τρίμηνο.
Οι περισσότερες δαπάνες της ποντοπόρου ναυτιλίας δεν πληρώνονται σε τιμές spot – πληρώνονται σύμφωνα με τους όρους των μακροπρόθεσμων συμβάσεων μεταξύ των ιδιοκτητών φορτίων και των μεταφορέων. Όμως η αγορά spot επηρεάζει τις διαπραγματεύσεις για τις μακροπρόθεσμες τιμές που συνήθως λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του ημερολογιακού έτους.
Διαβάστε ακόμη
- ΗΠΑ: Χάος από την κακοκαιρία, ακυρώθηκαν πάνω από 1.300 πτήσεις
- Ραγδαίες εξελίξεις στον Καναδά – Παραιτήθηκε ο Τζάστιν Τριντό από τους Φιλελεύθερους
- Ομόλογα: Το ελληνικό success story και το γαλλικό «μαύρο πρόβατο»
- Μαρίνες: Το next big thing στο shopping – Τι σχεδιάζεται