Ναυπηγικό πρόγραμμα κατασκευής 41 συνολικά πλοίων διαφόρων κατηγοριών και μεγέθους, αξίας 4 δισ. δολαρίων, έχει σε εξέλιξη τα δύο τελευταία χρόνια ο ναυτιλιακός όμιλος της Capital με αρχή το 2020.

Κοινό χαρακτηριστικό είναι η επικέντρωση στην εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών και περιβαλλοντικών προτύπων στον σχεδιασμό, την κατασκευή και στη διαχείρισή τους, με στόχο τη διαμόρφωση ενός υψηλού επιπέδου ποιοτικών προδιαγραφών στόλου, με το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ολα τα υπό ναυπήγηση πλοία αξιοποιούν τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και συστημάτων πρόωσης, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού αερίου, της αιολικής και ηλεκτρικής ενέργειας, λύσεις τεχνητής νοημοσύνης και στρατηγικές κυβερνοασφάλειας, με απώτερο στόχο τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης και βιώσιμης ναυτιλίας σε περιβάλλον μηδενικού άνθρακα.

«Η ποντοπόρος ναυτιλία έχει δύο μεγάλες προκλήσεις μπροστά της. Η πρώτη είναι η μετάβαση στο λεγόμενο net zero και η δεύτερη πρόκληση είναι το digitalization. Είμαστε πεπεισμένοι ότι η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και η καινοτομία είναι η οριστική απάντηση και στις δύο αυτές προκλήσεις. Ιδιαίτερα μάλιστα για τη μετάβαση στο net zero, όπου αντίθετα ίσως με άλλους κλάδους της παγκόσμιας βιομηχανίας δεν υπάρχει ορατό τεχνολογικό μονοπάτι, έχουμε την υποχρέωση να επενδύουμε σε νέες τεχνολογίες προκειμένου να βοηθήσουμε την έρευνα και την ανάπτυξη για να βρεθούν τεχνολογικές λύσεις που θα μας φέρουν πιο κοντά στον στόχο μας», δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners Γεράσιμος Καλογηράτος, παραλαμβάνοντας ένα βραβείο καινοτομίας στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης του «Economist».

Πιο συγκεκριμένα το πρόγραμμα ναυπήγησης της Capital περιλαμβάνει:

■ Δώδεκα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου υπό ναυπήγηση στα ναυπηγεία Hyundai, στα οποία η Capital είναι ο πρώτος ιδιωτικός όμιλος που τον Μάιο του 2021 επένδυσε στην εγκατάσταση των νέων μηχανών που μειώνουν σημαντικά τη διαφυγή μεθανίου. Σε σύγκριση με τα τετράχρονα πλοία DFDE/TFDE που κατασκευάστηκαν μεταξύ 2011-2016, οι εκπομπές μεθανίου μειώνονται κατά 80%. Τα έξι από τα 12 πλοία παραδόθηκαν ήδη και τα διαχειρίζεται η Capital Product Partners.

■ Εννέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 1.800 Teu στα ναυπηγεία Hyundai Mipo της Ν. Κορέας. Στα πλοία αυτά έχει προσχεδιαστεί η εγκατάσταση για επιλογή εναλλακτικού καυσίμου (φυσικό αέριο ή αμμωνία), ενώ είναι τα πρώτα στον κόσμο αυτού του τύπου που μπορούν να εφαρμόσουν σύστημα ηλεκτροδότησης από τη στεριά όταν βρίσκονται στο λιμάνι.

■ Εξι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 13.200 Teu στο ναυπηγείο Hyundai Samho της N. Κορέας. Τα πλοία φέρουν σύστημα καθαρισμού καυσαερίων SOX (scrubber κλειστού βρόχου), ενώ έχει προσχεδιαστεί η εγκατάσταση για επιλογή εναλλακτικού καυσίμου (φυσικό αέριο, βιοκαύσιμα ή αμμωνία) και θα διαθέτουν και σύστημα ηλεκτροδότησης από τη στεριά όταν βρίσκονται στο λιμάνι.

■ Τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 2.800 Teu το καθένα, τα οποία θα κατασκευαστούν στα κορεατικά ναυπηγεία Hyundai Mipo της Ν. Κορέας. Η παράδοσή τους προγραμματίστηκε να αρχίσει τον Οκτώβριο του 2023 και να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2024 και θα φέρουν μηχανές διπλού καυσίμου (φυσικό αέριο, βιοκαύσιμα), ενώ θα μπορούν να αξιοποιήσουν στο μέλλον και εναλλακτικά καύσιμα.

■ Εξι δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου και χημικών προϊόντων, μεταφορικής ικανότητας 50.000 dwt έκαστο, που είναι υπό ναυπήγηση στα ναυπηγεία Hyundai Vinashin. Φημολογείται ότι θα είναι τα πρώτα πλοία αυτού του τύπου στον κόσμο που θα αξιοποιούν και την αιολική ενέργεια για την πρόωσή τους, καθώς θα φέρουν δύο πτυσσόμενους ρότορες ύψους 35 μέτρων στο κατάστρωμα, ενώ θα διαθέτουν και σύστημα ηλεκτροδότησης από τη στεριά.

■ Δύο δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού χωρητικότητας 300.000 dwt το ένα, τα οποία ναυπηγούνται στα ναυπηγεία της Hyundai Samho της Ν. Κορέας με ορίζοντα παράδοσης το τέταρτο τρίμηνο του 2022 και θα είναι εξοπλισμένα με σύστημα καθαρισμού καυσαερίων SOX, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα μετατροπής προκειμένου να εκμεταλλευτούν εναλλακτικά καύσιμα.

■ Δύο δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού μεταφορικής ικανότητας 115.000 dwt τα οποία ναυπηγήθηκαν το 2020 στα ναυπηγεία Daehan Shipbuilding της N. Κορέας και είναι εξοπλισμένα με σύστημα καθαρισμού καυσαερίων SOX και συσκευές μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας κατά την πρόωση.

Ενεργός ρόλος στην πράσινη ναυτιλία

Παράλληλα με τις επενδύσεις σε τεχνολογίες αιχμής στον σχεδιασμό των υπό παραγγελία πλοίων, η Capital παρακολουθεί στενά τις τεχνολογικές εξελίξεις, συμμετέχει σε ερευνητικά προγράμματα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των υπαρχόντων συστημάτων, αλλά και για την ανάπτυξη νέων, πιο καθαρών καυσίμων που μπορούν να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας, αναπτύσσοντας σημαντικές συμπράξεις με πανεπιστημιακούς φορείς και νηογνώμονες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η πρόσφατη ολοκλήρωση του ερευνητικού έργου «Smart Bearing» σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τον αμερικανικό νηογνώμονα ABS. Ενα ακόμη παράδειγμα είναι η συμμετοχή στο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα ShipFC για τη χρήση της αμμωνίας ως καύσιμο στα πλοία, αλλά και η συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και ομάδες εργασίας του αγγλικού νηογνώμονα Lloyd’s Register (βιοκαύσιμα) και του γαλλικού νηογνώμονα Bureau Veritas (αμμωνία) για τη χρήση των εναλλακτικών μορφών ενέργειας.

H Capital αποτελεί μία από τις πρώτες ναυτιλιακές εταιρείες που ενέταξε πλήρως στη λειτουργία της τα κριτήρια ESG (Environmental Social Governance). Τα κριτήρια αυτά είναι Περιβαλλοντικά (Environmental), Κοινωνικά (Social) και Εταιρικής Διακυβέρνησης (Governance). Στην ουσία το ESG αναφέρεται στους τρεις βασικούς παράγοντες μέτρησης των ηθικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων μιας επένδυσης σε μια εταιρεία ή επιχείρηση.

Επίσης, η Capital είναι απολύτως ευθυγραμμισμένη με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τις απαιτήσεις των ρυθμιστικών Αρχών, όπως η Ε.Ε και ο ΙΜΟ, με απώτερο στόχο τη βιώσιμη μετάβαση της ναυτιλίας στην εποχή των μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.