Η Μύκονος αναμένεται να στεφτεί φέτος «βασίλισσα της κρουαζιέρας» στην Ελλάδα, αφού αναμένει τις περισσότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων από οποιοδήποτε άλλο προορισμό, εκτοπίζοντας τη Σαντορίνη από την πρώτη θέση.

Στο σύνολο τους και με ελάχιστες εξαιρέσεις, τα ελληνικά λιμάνια αναμένουν φέτος αύξηση της κρουαζιέρας, που ήδη είχε εκτιμηθεί από τις αρχές του έτους, ότι θα ανέλθει σε περίπου 15% σε σχέση με πέρυσι.

Το 2022 είχε χαρακτηρισθεί ως έτος σταθμός και ορόσημο για τον κλάδο της κρουαζιέρας με τις συνολικές αφίξεις να κινούνται σε επίπεδα ρεκόρ, ξεπερνώντας σημαντικά τον αντίστοιχο αριθμό του 2019.

Μύκονος: Πόσα κρουαζιερόπλοια αναμένει φέτος

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, τη Μύκονο και τη Δήλο αναμένεται να επισκεφτούν 895 κρουαζιερόπλοια, αντί 608 πέρυσι, ενώ μόνο για τον Ιούνιο οι προσεγγίσεις φτάνουν τις 131.

Η Σαντορίνη έχει επίσης αυξήσει τις κρουαζιέρες για φέτος, που αναμένεται να φτάσουν μέχρι το τέλος του έτους τις 753, αντί 686 το 2022, ενώ αυτόν τον μήνα επισκέπτονται το νησί 112 κρουαζιερόπλοια.

Ο Πειραιάς θα βρεθεί και πάλι στην τρίτη θέση, όμως με ένα τεράστιο πλεονέκτημα έναντι των άλλων λιμένων, αφού τα μισά περίπου από τα 744 κρουαζιερόπλοια που θα τον επισκεφτούν, θα ξεκινήσουν από εκεί τα δρομολόγια τους.

Μάλιστα, όταν η τουριστική σεζόν φτάσει στο απόγειό της τον Αύγουστο, η εικόνα θα γίνει ακόμα πιο ασφυκτική.

Μύκονος: «Δεν υπάρχουν υποδομές να εξυπηρετήσουν τους επιβάτες»

Το πρόβλημα σύμφωνα με τον περιφερειακό σύμβουλο Νοτίου Αιγαίου και κάτοικο Μυκόνου, Μηνά Λυριστή, δεν είναι μόνο ο αριθμός των τουριστών που επισκέπτονται το νησί, αλλά και η απουσία κατάλληλων υποδομών.

«Υποδομές όπως οι δημόσιες τουαλέτες και διάφορες άλλες εγκαταστάσεις στο λιμάνι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους επιβάτες εννέα κρουαζιερόπλοιων», τονίζει ο κ. Λυριστής, επισημαίνοντας πως ως κάτοικος του νησιού έχει βιώσει τις συνέπειες του υπερτουρισμού στη Μύκονο.

Όπως επισημαίνει, όταν αποβιβάζονται στο νησί ταυτοχρόνως χιλιάδες άνθρωποι, επικρατούν σκηνές χάους. «Φανταστείτε δεκάδες χιλιάδες πολίτες να σπεύδουν στη Χώρα την ίδια ώρα είτε οργανωμένα με ξεναγούς, είτε μόνοι τους για να πιουν ένα καφέ και να εξερευνήσουν την περιοχή», σημειώνει, υπογραμμίζοντας πως έτσι, αφενός ο τουρίστας δεν μπορεί να ευχαριστηθεί τη διαμονή του στο νησί λόγω συνωστισμού, αφετέρου οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν όλους τους επισκέπτες.

Μύκονος: Λογική «ανοίξαμε και σας περιμένουμε»

Από την πλευρά του, ο Αναπληρωτής Καθηγητής Οικονομικής και Πολιτικής Λιμένων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Γενικός Γραμματέας της MedCruise ( Ένωση των Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας), Θάνος Πάλλης, τονίζει στην «Καθημερινή» πως παρά το γεγονός ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας προσφέρει πολλά θετικά, μεταξύ των οποίων η οικονομική ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών τη θερινή περίοδο, εντούτοις υπάρχουν κάποια νησιά που ακολουθούν τη λογική «ανοίξαμε και σας περιμένουμε».

«Σε συγκεκριμένα νησιά καταγράφεται φέτος ένα μεγάλο πρόβλημα σχετικά με τον προγραμματισμό των κρουαζιερόπλοιων. Αυτό μπορεί να δικαιολογηθεί καθώς βάση πρωτοκόλλου οι κρουαζιέρες για το 2023 δρομολογήθηκαν δύο χρόνια πριν, όταν δηλαδή δειλά-δειλά αποχωριζόμασταν την περίοδο της πανδημίας, ωστόσο πρέπει να αποδεχτούμε πως σε νησιά όπως η Μύκονος ο προγραμματισμός ήταν λανθασμένος», σημειώνει ο κ. Πάλλης.

Σύμφωνα με τον καθηγητή «φαινόμενα Μυκόνου» υπάρχουν επειδή τη μία μέρα μπορεί στο νησί να φτάσουν τρία κρουαζιερόπλοια και μία άλλη οκτώ. Αντιπαραθέτει το παράδειγμα της Βενετίας, η οποία απαγόρευσε στα κρουαζιερόπλοια-«πολυκατοικίες» να δένουν στο λιμάνι της και έθεσε όρια στο μέγεθος των επιτρεπόμενων επιβατηγών πλοίων.

Αναφερόμενος στο πρόβλημα του υπερτουρισμού, ο κ. Πάλλης τονίζει ότι η λύση έγκειται στον σωστό προγραμματισμό, στην επιβολή ορίων στον αριθμό των επιβατών που θα επισκέπτονται ταυτόχρονα το νησί, καθώς και στον τακτικό έλεγχο του συστήματος από τις αρμόδιες αρχές.

Διαβάστε ακόμη: