Στην πρώτη συνεδρίαση της Ειδικής Επιτροπής για τον Αυτισμό, που συγκροτήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο προήδρευσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Στόχος της Επιτροπής είναι να προσφέρει διεπιστημονικές συστάσεις για την ουσιαστική βελτίωση της δια βίου υποστήριξης συμπολιτών μας που βρίσκονται στο αυτιστικό φάσμα.
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης συζητήθηκαν οι πρώτες προτεραιότητες της Επιτροπής, όπως η επεξεργασία και οριστικοποίηση του ψηφιακού Οδηγού για τον Αυτισμό, ο οποίος θα παρέχει πρακτικές συμβουλές, κυρίως στους γονείς, για ενδεδειγμένες ενέργειες μετά τη διάγνωση ενός παιδιού.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, συζήτησαν με την Επιτροπή τρόπους παροχής στήριξης σε όλα τα στάδια της ζωής. Έγινε ανταλλαγή απόψεων για την εκπόνηση ενός οδικού χάρτη με συγκεκριμένες πολιτικές για κάθε ηλικία, ο οποίος θα βασίζεται στις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα άτομα με αυτισμό θα είναι ισότιμα μέλη της κοινωνίας, θα έχουν ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης και δεν θα βιώνουν διακρίσεις.
Σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση, σημειώθηκε ότι τα περισσότερα παιδιά που διαγιγνώσκονται με αυτισμό μπορούν να παρακολουθήσουν πλήρως την τυπική αγωγή στα σχολεία και τονίστηκε η ανάγκη κατάρτισης περισσότερων δασκάλων και καθηγητών, ώστε τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα να λαμβάνουν την κατάλληλη παράλληλη στήριξη. Επισημάνθηκε επίσης η σημασία της περαιτέρω ενίσχυσης της ειδικής αγωγής.
Για το στάδιο της ενήλικης ζωής, υπογραμμίστηκε ότι απαραίτητη προϋπόθεση της συμπερίληψης και της ισότιμης συμμετοχής στην κοινωνία είναι η υψηλού επιπέδου επαγγελματική κατάρτιση, ενώ σημειώθηκε πως στην Ελλάδα ήδη υπάρχουν πολύ καλά προγράμματα για την απόκτηση επαγγελματικών δεξιοτήτων.
Στο πλαίσιο αυτό, συζητήθηκε η δυνατότητα να καθιερωθεί επίσημη πιστοποίηση για τους νέους που ολοκληρώνουν προγράμματα κατάρτισης. Εξετάστηκαν ακόμα μέθοδοι για την καλύτερη σύνδεση με την αγορά εργασίας, είτε μέσω προγραμμάτων της ΔΥΠΑ είτε με τη βοήθεια εξειδικευμένων συμβούλων που αναλαμβάνουν τον ρόλο «οδηγού» στα πρώτα βήματα της επαγγελματικής ζωής.
Επισημάνθηκε ακόμα η σημασία της ταχείας διάγνωσης και εξετάστηκε το ενδεχόμενο θεσμοθέτησης μίας οριζόντιας τυποποιημένης εξέτασης σε μικρή ηλικία, ώστε να εντοπίζονται παιδιά που έχουν μεγάλη πιθανότητα να εμφανίσουν συμπτώματα στη συνέχεια.