Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζεται η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, ενός έργου που αναμένεται να αλλάξει τις μετακινήσεις στην πόλη. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, το μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων (ΤΒΜ), που ξεκίνησε από την Κατεχάκη, έχει ήδη διανύσει περίπου 3 χλμ. και υπολογίζεται ότι θα φτάσει στον Σταθμό Ευαγγελισμός στα τέλη του 2025, ολοκληρώνοντας ένα σημαντικό τμήμα της σήραγγας.
Αυτή τη στιγμή, το μηχάνημα βρίσκεται στον Σταθμό Ιλίσια και κατευθύνεται προς την Πανεπιστημιούπολη, κατασκευάζοντας καθημερινά περίπου 10 μέτρα σήραγγας. Μετά από κάθε σταθμό, το TBM σταματά για σύντομη συντήρηση.
Το δεύτερο TBM, που ξεκίνησε από το Άλσος Βεΐκου, αναμένεται να φτάσει στον Ευαγγελισμό στα τέλη του 2026. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται κοντά στον Σταθμό Γαλατσίου, έχοντας ολοκληρώσει περίπου 800 μέτρα σήραγγας, και κατευθύνεται προς τον Σταθμό Ελικώνος, ο οποίος είναι ο βαθύτερος σταθμός του έργου, καθώς κατασκευάζεται σε βάθος 40 μέτρων.
Η Γραμμή 4 είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που εκτελείται στη χώρα, με προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ. Θα περιλαμβάνει 15 νέους υπόγειους σταθμούς, συνολικού μήκους 13 χλμ. και εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί περίπου 340.000 επιβάτες καθημερινά.
Καινοτόμες Τεχνολογίες και Νέοι Συσρμοί
Η νέα γραμμή θα διαθέτει Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ), το οποίο θα επιτρέπει τη διαχείριση όχι μόνο της Γραμμής 4, αλλά και των υφιστάμενων γραμμών 1, 2, 3.
Επιπλέον, θα προμηθευτούν 20 συρμοί Alstom Metropolis, οι οποίοι θα είναι πλήρως αυτόματοι, χωρίς οδηγό, και θα ελέγχονται εξ αποστάσεως από το Κέντρο Ελέγχου. Πρόκειται για πρωτοπορία στο μετρό της Αθήνας, ακολουθώντας το παράδειγμα του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Η Γραμμή 4 θα εισαγάγει επίσης το μοντέλο ΒΙΜ (Building Information Modeling), μια καινοτόμα ψηφιακή πλατφόρμα που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η εφαρμογή του BIM αναμένεται να βελτιώσει την τεχνική και οικονομική διαχείριση του έργου, μειώνοντας τα κόστη και τους χρόνους υλοποίησης.
Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον
Μέχρι το 2026, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, αναμένεται να ξεκινήσει η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους 4 χλμ., με τρεις νέους σταθμούς:
- Παλατιανή, στη διασταύρωση Θηβών & Ανδρέα Παπανδρέου
- Ίλιον, στη διασταύρωση Θηβών & Ελαιών, με πρόβλεψη μετεπιβίβασης στη μελλοντική Γραμμή 4 προς Πετρούπολη
- Άγιος Νικόλαος, κάτω από την ομώνυμη οδό και το κοντινό πάρκο
Παράλληλα, θα επεκταθεί το αμαξοστάσιο του Ελαιώνα σε γειτονική έκταση 20 στρεμμάτων. Επίσης, θα γίνει αναβάθμιση κρίσιμων Ηλεκτρομηχανολογικών Συστημάτων των Γραμμών 2 και 3, ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία τους μετά τις νέες προσθήκες.
Η ολοκλήρωση του έργου προγραμματίζεται για το 2031, ενώ μελετάται και η μελλοντική επέκταση της Γραμμής 2 προς Καματερό, Ζεφύρι και Αχαρνές.
Επέκταση της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα
Σε προκαταρκτικό στάδιο βρίσκεται η μελέτη για την επέκταση της Γραμμής 2 από το Ελληνικό προς τη Γλυφάδα, συνολικού μήκους 4,5 χλμ., με τρεις νέους σταθμούς:
- Άνω Γλυφάδα, κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας
- Βουλιαγμένης – Γρηγορίου Λαμπράκη, στη συμβολή των δύο κεντρικών οδών
- Γλυφάδα, στην Πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου
Η ένταξη του έργου σε πρόγραμμα χρηματοδότησης θα καθορίσει την τελική υλοποίησή του.
Μελλοντικές Επεκτάσεις του Δικτύου Μετρό
Ο σχεδιασμός για τις μελλοντικές επεκτάσεις συνεχίζεται, με βάση τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής που εκπονεί ο ΟΑΣΑ. Στο πλαίσιο αυτό, μελετώνται:
- Η επέκταση της Γραμμής 2 προς Καλλιθέα, για τη σύνδεση του ΚΠΙΣΝ με το μετρό
- Η επέκταση της Γραμμής 4 προς Ίλιον και Πετρούπολη, περνώντας από τη Νέα Ιωνία και Νέα Φιλαδέλφεια, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στις Γραμμές 1 & 2
- Η επέκταση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση, με σύνδεση στη Γραμμή 1
- Η δημιουργία του κλάδου “Ευαγγελισμός – ΠΥΡΚΑΛ”, ο οποίος θα ενταχθεί στη μελλοντική Γραμμή 5 προς Χαϊδάρι
- Η επέκταση της Γραμμής 1 από Κηφισιά προς Νέα Ερυθραία και Βαρυμπόμπη, ώστε να φτάσει μέχρι την Εθνική Οδό
Το μέλλον του Αθηναϊκού Μετρό προδιαγράφεται δυναμικό, με νέες συνδέσεις που θα ενισχύσουν το συγκοινωνιακό δίκτυο και θα βελτιώσουν σημαντικά τις καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη.