Η κρίση εμπιστοσύνης συνεχίζεται, οι κυκλοφορίες των εφημερίδων έχουν πέσει “στα Τάρταρα”, τα διαδικτυακά μέσα παίρνουν τη θέση τους στην καθημερινή ενημέρωση, τα ποσοστά τηλεθέασης-ακροαματικότητας των ραδιοτηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων είναι μάλλον χαμηλά. Ομως τα media – έντυπα, ηλεκτρονικά και ιντερνετικά – συνεχίζουν να διαδραματίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο στη διαμόρφωση του πολιτικού και κοινωνικού κλίματος – εμμέσως και στις πολιτικές εξελίξεις. Ευλόγως λοιπόν αναθερμαίνεται το ενδιαφέρον επιχειρηματικών ομάδων και οργανωμένων οικονομικών συμφερόντων για την απόκτηση και τον έλεγχο μέσων ενημέρωσης, σε συνεργασία ή σε αντιπαράθεση με παραδοσιακούς ιδιοκτήτες και ανερχόμενους “συγκροτηματάρχες”.

Το τελευταίο διάστημα ο χάρτης των ελληνικών ΜΜΕ αναδιατάσσεται, με εξαγορές, μεταβιβάσεις μεριδίων και στρατηγικές συμμαχίες να αλλάζουν τους συσχετισμούς σε εφημερίδες, ραδιόφωνο και τηλεόραση. Πολλά περιφερειακά κανάλια είναι υπό πώληση και βρίσκονται στο στόχαστρο επιχειρηματιών που φιλοδοξούν να αποκτήσουν πρόσβαση στον χώρο της ενημέρωσης. Οι εξελίξεις δεν παρουσιάζουν μόνον επιχειρηματικό-οικονομικό ενδιαφέρον, αλλά κυρίως πολιτικό, καθώς διαμορφώνεται τάση συγκέντρωσης της ιδιοκτησίας των μέσων ενημέρωσης σε λίγους επιχειρηματίες με μεγάλη οικονομική ισχύ, ισχυρές προσβάσεις και πολιτική επιρροή. Μεγάλοι μιντιακοί όμιλοι ενισχύουν τη θέση τους με εξαγορές μικρότερων επιχειρήσεων του κλάδου, τίτλων ΜΜΕ, περιφερειακών τηλεοπτικών καναλιών, ραδιοφωνικών σταθμών και ιστοσελίδων ενημερωτικού περιεχομένου. Οι κινήσεις αυτές οδηγούν σε περιορισμό της πολυφωνίας, αλλά και σε αναζήτηση νέων επιχειρηματικών μοντέλων που θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα.

Τηλεόραση, ραδιόφωνο, ίντερνετ

Το τοπίο αλλάζει γρήγορα στον τομέα του ραδιοφώνου, όπου όλοι οι μιντιακοί όμιλοι και πολλοί νέοι παίκτες προσπαθούν να αποκτήσουν παρουσία. Εντονότερη είναι η τάση συγκέντρωσης στο κομμάτι των εμπορικών μουσικών σταθμών, όπου σταδιακά διαμορφώνονται δύο-τρεις ισχυροί πόλοι. Δημοφιλή μουσικά και ενημερωτικά ραδιόφωνα αλλάζουν χέρια, ενώ όμιλοι με ήδη ισχυρή παρουσία στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο επεκτείνονται στα ερτζιανά.

Κινητικότητα καταγράφεται και στην τηλεόραση, όπου η διαφημιστική πίτα παραμένει το «έπαθλο» για τους ισχυρούς, Στο παρασκήνιο βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για μεταβιβάσεις περιφερειακών καναλιών, ενώ αυξάνονται οι επενδύσεις επιχειρήσεων που βλέπουν προοπτικές στην ψηφιακή μετάβαση και στις υπηρεσίες streaming. Ενας μεγάλος κύκλος μετοχικών αλλαγών έχει ολοκληρωθεί στο συγκρότημα Βαρδινογιάννη/Star/Alpha, όπου σημαντική θέση κατέχει πλέον ο όμιλος του Σέρβου δισεκατομμυριούχου Ντράγκαν Σόλακ.

Το νεοπαγές σχήμα Βαρδινογιάννη-Τσόλακ επεκτείνεται στα ιντερνετικά μέσα, στις ραδιοτηλεοπτικές παραγωγές, στην παραγωγή περιεχομένου κλπ. Μεγάλες αλλαγές σημειώνονται και στο πεδίο των ιντερνετικών ΜΜΕ, όπου ιστοσελίδες ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια, εξαγορές πραγματοποιούνται στα παρασκήνια χωρίς να επισημοποιηθούν και να ανακοινωθούν ποτέ, νέα συγκροτήματα δημιουργούνται, ενώ οι ιδιοκτησιακές σχέσεις παραμένουν θολές.

Εξαγορές

Το μεγάλο “μπαμ” έγινε πρόσφατα από την Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη: Η εισηγμένη εταιρεία πήρε “πακέτο” τον όμιλο Newsit -Tlife του Νίκου Ευαγγελάτου και της Τατιάνας Στεφανίδου (New­sit, Tlife, Zappit, Iatropedia, Onalert, Perpetual κλπ), καταβάλλοντας συνολικό τίμημα 28,5 εκατ. ευρώ. Εταιρείες του μιντιακού βραχίονα Βαρδινογιάννη έχουν εξαγοράσει επίσης ειδησεογραφικά sites που δίνουν έμφαση στην πολιτική ανάλυση και στην άποψη, αλλά η απήχηση τους είναι περιορισμένη.Προσεκτικά βήματα σε όλους τους τομείς ενημέρωσης επιχειρεί ο Δημ. Μελισσανίδης, ο οποίος μετά την οικονομική εφημερίδα “Ναυτεμπορική” και το ομώνυμο site, απέκτησε το τηλεοπτικό κανάλι Epsilon TV και συζητά την εξαγορά ραδιοφωνικής συχνότητας. Το μεγάλο βήμα έγινε με την εξαγορά της “Εφημερίδας των Συντακτών”.

Αναπότρεπτη εξέλιξη

Αναλυτές επισημαίνουν ότι η τρέχουσα φάση συγκέντρωσης οδηγεί σε έναν νέο χάρτη ΜΜΕ, όπου λίγοι μεγάλοι όμιλοι θα έχουν τον έλεγχο της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας και θα μπορούν να επηρεάζουν αποφασιστικά την διαμόρφωση της κοινής γνώμης, τις πολιτικές εξελίξεις – και ως ένα βαθμό τα εκλογικά αποτελέσματα. Αναλυτές και πολιτικοί σχολιαστές εκτιμούν ότι πρόκειται για αναπότρεπτη εξέλιξη, που οι επιπτώσεις της θα γίνουν εμφανέστερες σε βάθος χρόνου.

Διαβάστε ακόμη: