Αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει για την κατάληξη του deal Μασούτης – Κρητικός που θα αλλάξει το χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου, διαμορφώνοντας έναν νέο πόλο με συνολικά έσοδα που θα ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ. Κάτι στο οποίο συνηγορούν εξάλλου οι οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2024 που δημοσιοποίησαν οι δύο αλυσίδες αλλά και τις εκτιμήσεις τους για την εξέλιξη της φετινής χρονιάς.

Το 2024 ο Όμιλος Διαμαντής Μασούτης ΑΕ κατέγραψε πωλήσεις 1,14 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 5,9% σε σχέση με το 2023. Τα μικτά κέρδη ανήλθαν σε 287,5 εκατ. ευρώ (+8,3%), ενώ τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) διαμορφώθηκαν στα 27,3 εκατ. ευρώ (+8%). Το EBITDA ενισχύθηκε στα 72,2 εκατ. ευρώ (+7,9%), καταγράφοντας βελτίωση σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.

Παρά τη θετική πορεία των λειτουργικών μεγεθών, τα καθαρά κέρδη εμφάνισαν κάμψη, υποχωρώντας στα 5,97 εκατ. ευρώ από 6,26 εκατ. ευρώ το 2023, λόγω της αύξησης του χρηματοοικονομικού κόστους που διαμορφώθηκε στα 18,3 εκατ. ευρώ (+7,2%). Ο δείκτης καθαρού χρέους ανήλθε περίπου στα 176 εκατ. ευρώ, με συνολικό δανεισμό (βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο) στα 225 εκατ. ευρώ και ταμειακά διαθέσιμα 49,3 εκατ. ευρώ.

Τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου ανήλθαν σε 121 εκατ. ευρώ, ελαφρώς ενισχυμένα, ενώ το σύνολο ενεργητικού διαμορφώθηκε στα 813 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία απασχόλησε συνολικά 13.124 εργαζόμενους, αριθμός αυξημένος σε σχέση με τους 12.886 του 2023.

Το Δ.Σ. προτείνει τη διανομή μερίσματος ύψους 2 εκατ. ευρώ (3,97 €/μετοχή), ενώ προβλέπεται ισόποση καταβολή αμοιβών προς τα μέλη του.

Από την άλλη πλευρά, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, που μπαίνει στο «ραντάρ» του deal, κατέγραψε το 2024 κύκλο εργασιών 777,7 εκατ. ευρώ (+10,8%) και EBITDA 37 εκατ. ευρώ (+13%). Ωστόσο, η καθαρή κερδοφορία περιορίστηκε στα 3,9 εκατ. ευρώ από 4,6 εκατ. το 2023, με το βάρος του δανεισμού και το κόστος εξυπηρέτησης να αποτυπώνονται στα αποτελέσματα.

Το επενδυτικό πλάνο

Παράλληλα με τη συμφωνία εξαγοράς, η Μασούτης συνεχίζει να τρέχει το δικό της επενδυτικό πρόγραμμα. Στα τέλη της χρονιάς αναμένεται να εγκαινιάσει ένα νέο Grand κατάστημα στις Τρεις Γέφυρες, σε ένα project που περιλαμβάνει και την ανέγερση δύο εννεαόροφων πολυκατοικιών με 110 διαμερίσματα στο ίδιο οικόπεδο. Ήδη μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025 λειτούργησαν δύο νέα σημεία λιανικής σε Ηγουμενίτσα και Κέρκυρα, ενώ προτεραιότητα δίνεται στη διαρκή ανανέωση του δικτύου και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας με ανακαινίσεις και επενδύσεις στις τιμές.

Η διοίκηση της αλυσίδας υπό τον Πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο κ. Γιάννη Μασούτη εκτιμά ότι το 2025 θα είναι χρονιά περαιτέρω ανόδου στις πωλήσεις συγκρίσιμων καταστημάτων, τόσο λόγω αυξημένων όγκων όσο και εξαιτίας των υψηλών τιμών. Παράλληλα, προβλέπει αποκλιμάκωση του πληθωρισμού αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι θα συνεχιστούν οι πιέσεις απ’ τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, το υψηλό κόστος πρώτων υλών, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τη δυσκολία ανεύρεσης προσωπικού.

Στόχος της εταιρείας είναι η διατήρηση του EBITDA σε ικανοποιητικά επίπεδα και η ενίσχυση των ιδίων κεφαλαίων και της ρευστότητας. Στο επίκεντρο βρίσκεται η πολιτική τιμών, με τη Μασούτης να επιχειρεί να μετριάσει τον αντίκτυπο των ανατιμήσεων στους καταναλωτές και να ενδυναμώσει το brand της ως αξιόπιστη και προσιτή επιλογή.

Το νέο τοπίο

Η ολοκλήρωση της εξαγοράς θα σηματοδοτήσει τη δημιουργία ενός ισχυρού παίκτη με πανελλαδικό αποτύπωμα. Η Κρητικός θα προσφέρει άμεση ενίσχυση στην Αττική — με πάνω από 140 σημεία — και θα συμπληρώσει το υφιστάμενο δίκτυο των 382 καταστημάτων της Μασούτης. Το ενιαίο σχήμα θα ξεπερνά σε ετήσιο τζίρο τα 2 δισ. ευρώ, δημιουργώντας μια νέα ισορροπία στον ανταγωνισμό με Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλο και Lidl.

Ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν: η ενοποίηση δύο διαφορετικών δικτύων, η διαχείριση υψηλού δανεισμού, αλλά και οι αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που μπορεί να επιβάλει εκποιήσεις σε περιοχές συγκέντρωσης. Επίσης το πώς θα «κουμπώσουν» οι συνέργειες σε προμήθειες, logistics και εμπορική πολιτική θα καθορίσει την τελική επιτυχία του εγχειρήματος.

Διαβάστε ακόμη: