Ένα κομβικό αναπτυξιακό εγχείρημα για την Ανατολική Αττική βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με επίκεντρο την ανάπτυξη και αξιοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου. Πρόκειται για έργο που υπερβαίνει κατά πολύ την πώληση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου, καθώς συνδέεται άμεσα με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την αναβάθμιση ολόκληρης της μητροπολιτικής περιοχής των Αθηνών.
Το Λαύριο συγκαταλέγεται στις τελευταίες μη ανεπτυγμένες παραλιακές ζώνες της Αττικής, με σαφές περιθώριο να εξελιχθεί σε τρίτη λιμενική πύλη της πρωτεύουσας, συμπληρωματική προς τον Πειραιά και τη Ραφήνα.
Στρατηγική θέση και τουριστικό αποτύπωμα
Η εγγύτητα του Λαυρίου με το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών αλλά και με τις Κυκλάδες το καθιστά ιδανικό κόμβο για yachting, κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα. Ο σχεδιασμός προβλέπει την ανάδειξή του σε «ανατολική λιμενική πύλη» της Αττικής, αποσυμφορώντας τα υπόλοιπα λιμάνια και προσφέροντας εναλλακτικές θαλάσσιες διαδρομές προς το Αιγαίο.
Τη σημασία του έργου ανέδειξε και το ετήσιο συνέδριο του Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, όπου ο πρόεδρος της Aegean Airlines, Ευτύχης Βασιλάκης, επισήμανε ότι το Λαύριο, το Ελληνικό και το συνεδριακό κέντρο στο Τάε Κβον Ντο μπορούν να προσθέσουν ουσιαστική υπεραξία στον τουρισμό της Αττικής.
Έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον – αλλά με ρίσκο καθυστερήσεων
Το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στον διαγωνισμό του Υπερταμείο επιβεβαιώνει τον στρατηγικό ρόλο του λιμανιού. Ωστόσο, η διαδικασία κινδυνεύει με σημαντικές καθυστερήσεις, εφόσον ασκηθούν προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης που απέκλεισε δύο υποψήφια σχήματα.
Από τον διαγωνισμό αποκλείστηκαν:
- η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Celestyal
- η κοινοπραξία Ιντερκάτ – Beaufort Sea Shipping Corporation – Newsphone Hellas
Εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές (που θα μπορούσαν να «παγώσουν» τη διαδικασία για έως και 18 μήνες), προχωρούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές των εναπομεινάντων υποψηφίων.
Οι «παίκτες» που μένουν στο παιχνίδι
Στον διαγωνισμό παραμένουν:
- η κοινοπραξία Olympic Marine – Cruise Terminal Investment, με συμμετοχή της MSC της οικογένειας Απόντε
- ο όμιλος Israel Shipyards Industries Ltd
- η Jet Plan Shipping Co Ltd, συνδεδεμένη με τη Seajets του Μάριος Ηλιόπουλος
Όλοι έχουν καταθέσει σφραγισμένους φακέλους με δεσμευτικές προσφορές, οι οποίες αναμένεται να ανοίξουν άμεσα, εφόσον δεν υπάρξει νομικό μπλοκάρισμα.
Μαρίνα, yachting και νέες υποδομές
Παρότι όλοι δεσμεύονται για τη συνέχιση των δραστηριοτήτων (ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, φορτία, μαρίνα), κάθε σχήμα φαίνεται να δίνει διαφορετικές προτεραιότητες. Ιδιαίτερη έμφαση στον θαλάσσιο τουρισμό αποδίδεται στην κοινοπραξία Olympic Marine–MSC.
Σημειώνεται ότι ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου έχει ήδη ώριμα σχέδια για:
- επέκταση της υφιστάμενης μαρίνας με πλωτές προβλήτες (+100 θέσεις)
- αξιοποίηση της χερσαίας ζώνης έως τη μαρίνα Θορικού
- ανάπτυξη νέας, μεγάλης μαρίνας στον κόλπο βόρεια του λιμανιού
Το διακύβευμα
Το Λαύριο δεν είναι απλώς ένα λιμάνι προς πώληση. Είναι ένα αναπτυξιακό στοίχημα για την Ανατολική Αττική, τον τουρισμό των Αθηνών και τη συνολική αναβάθμιση της θαλάσσιας πύλης της πρωτεύουσας. Το αν θα εξελιχθεί σε πραγματικό μοχλό ανάπτυξης ή θα χαθεί σε δικαστικές εκκρεμότητες και καθυστερήσεις, θα κριθεί τις αμέσως επόμενες εβδομάδες.