Η απόφαση της Robert Bosch GmbH να καταργήσει 13.000 επιπλέον θέσεις εργασίας αποτελεί ηχηρό καμπανάκι για την οικονομία στη Γερμανία. Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας βλέπει τις πωλήσεις να κατρακυλούν, την πίεση από την Κίνα να αυξάνεται και τα εργοστάσια να μετατρέπονται σε βαρίδια.
Ο κλάδος σε αδιέξοδο
- Οι προμηθευτές (Continental, Schaeffler, ZF Friedrichshafen) προχωρούν σε περικοπές δαπανών και θέσεων.
- Οι κολοσσοί Volkswagen, Porsche και Ford μειώνουν παραγωγή και προσωπικό, προσπαθώντας να ισορροπήσουν τις χαμηλές πωλήσεις με τους νέους δασμούς των ΗΠΑ.
- Η Daimler Truck AG και η Traton SE πλήττονται ήδη από τους δασμούς στα βαρέα φορτηγά που ανακοίνωσε η κυβέρνηση Τραμπ.
Συνολικά, ο γερμανικός κλάδος έχει χάσει 55.000 θέσεις εργασίας μέσα σε δύο χρόνια, με το μέλλον να διαγράφεται ακόμη πιο ζοφερό.
Το πολιτικό ρίσκο για τον Μερτς
Ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς είχε υποσχεθεί ότι θα τερματίσει τη στασιμότητα με το σχέδιο «Made for Germany» ύψους 100 δισ. ευρώ. Όμως, η πραγματικότητα τον εκθέτει:
- Η Volkswagen περιορίζει την παραγωγή σε δύο εργοστάσια ηλεκτρικών λόγω χαμηλής ζήτησης.
- Η Porsche ανακοίνωσε την τέταρτη προειδοποίηση για κέρδη φέτος και αποχωρεί από την αγορά ηλεκτρικών.
- Η Ford απολύει 1.000 επιπλέον εργαζόμενους στην Κολωνία.
Την ίδια στιγμή, το κόμμα του Μερτς βλέπει τις δημοσκοπήσεις να κατρακυλούν πίσω από το ακροδεξιό AfD, ενώ οι υποσχέσεις για «σωτηρία» μέσω επενδύσεων στην άμυνα παραμένουν στον αέρα.
Κινέζικη επέλαση και ασιακή κυριαρχία
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με τον σκληρό ανταγωνισμό της Κίνας:
- Η BYD και άλλοι κατασκευαστές κυριαρχούν στην αγορά ηλεκτρικών, προσφέροντας καλά εξοπλισμένα και φθηνότερα αυτοκίνητα.
- Οι ασιατικές μπαταρίες και ηλεκτρονικά εξαρτήματα συμπιέζουν τα περιθώρια κέρδους των Ευρωπαίων.
- Τα γερμανικά brands βλέπουν την αγορά των ΗΠΑ να γίνεται όλο και πιο δαπανηρή λόγω των δασμών.
Η καρδιά της Bosch στη Στουτγάρδη
Οι μεγαλύτερες περικοπές θα πλήξουν τη Στουτγάρδη, ιστορική βάση της Bosch. Εκεί, εργοστάσια που κατασκεύαζαν εξαρτήματα ντίζελ και μικρούς κινητήρες θα σβήσουν χιλιάδες θέσεις.
Η εταιρεία προσπαθεί να στραφεί σε νέους τομείς – ενέργεια, οικιακές συσκευές, βιομηχανική τεχνολογία – αλλά η αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει ο πυρήνας της. Και σήμερα, αυτός ο πυρήνας καταρρέει.
Το μεγάλο ερώτημα
Η κρίση δείχνει ότι η Γερμανία δεν είναι πλέον το αδιαμφισβήτητο «αυτοκινητικό εργοστάσιο» του κόσμου. Η επόμενη δεκαετία θα κρίνει αν η χώρα μπορεί να διατηρήσει το βιομηχανικό της αποτύπωμα ή αν θα παραδοθεί οριστικά στην ασιατική κυριαρχία.
Διαβάστε ακόμη:
- Σταύρος Μπαλάσκας για το σκηνικό με τη μπλούζα: «Δεν μπορούμε να κάνουμε μια πλάκα;»
- Σκάνδαλο με τα «σπιτάκια» ανακύκλωσης: Επιστροφή 40 εκατ. ευρώ ζητά το ΥΠΟΙΚ
- Ηλιάνα Παπαγεωργίου: Τρολάρει τον εαυτό της στο GNTM – «Η ιατρική πώς μου ξέφυγε;»
- Μπαίνει δυνατά στα εξοπλιστικά ο Περιστέρης, σφήνα σε Προκοπίου, Χατζημηνά, Μυτιληναίο και Στασινόπουλο