Oι αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών και και Ανάπτυξης, καταγράφουν στοιχεία και διερευνούν τι απέγινε η επιδότηση που ήδη δόθηκε στο πετρέλαιο κίνησης, καθώς καταφτάνουν αναφορές πως σε πολλές περιπτώσεις η «οριζόντια» επιδότηση των 12 λεπτών (συν τον ΦΠΑ) άργησε να φανεί ή δεν έφτασε τελικά ποτέ, στην τσέπη του καταναλωτή.
Καθώς οι τιμές και οι όγκοι πωλήσεων των πρατηρίων καταγράφονται, προκύπτουν ενδείξεις για κρούσματα κερδοσκοπίας και «υπερκέρδη» του κυκλώματος εμπορίας καυσίμων με τις επιδοτήσεις τιμών από το κράτος. Ορισμένοι επιτήδειοι πέρασαν μόνο την μείωση λόγω υποχώρησης των τιμών των καυσίμων (πχ 2-3 λεπτά μόλις) αλλά όχι και την επιδότηση του κράτους κατά 14-15 λεπτά.
Και καθώς η κρατική επιδότηση αυτή είναι ενδεχομένως έως και τριπλάσια από το σύνηθες περιθώριο κέρδους, κάποιοι εμφανίζονται να πωλούν το καύσιμο 15-20 λεπτά ακριβότερα από ότι το αγοράζουν, δηλαδή με έως και 300%
Αντ’ αυτού όμως, σύμφωνα με όσα αναφέρει το επίσημο Δελτίο Τιμών Καυσίμων υπ.Ανάπτυξης και της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου:
Πριν την επιδότηση
· η μέση τιμή λιανικής του πετρελαίου κίνησης για την Παρασκευή 01/04/2022 διαμορφώθηκε στα 1,968 € ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή της προηγούμενης εβδομάδας (25/03/2022) σημειώθηκε αύξηση κατά 0,029€ ανά λίτρο (2,9 λεπτά).
· το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,1574€ ανά λίτρο (15,74 λεπτά) ή 8,00% της τελικής τιμής στην αντλία.
Μετά την επιδότηση
· το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται ότι αυξήθηκε κατά μέσο όρο στα 0,2073€ ανά λίτρο (20,73 λεπτά) σε 11,27 % της τιμής στην αντλία.
Με άλλα λόγια το μικτό κέρδος αυξήθηκε αυτομάτως κατά 5 λεπτά ή 33% σε μία εβδομάδα μόλις επιδοτήθηκε κατά 15 λεπτά. Και ως ποσοστό κατά 40%, δηλαδή από 8% σε 11,27% της τελικής τιμής.
Τι «τρέχει» με την επιδότηση
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το 30% της κρατικής επιδότησης (τα 5 από τα 14,5 λεπτά στο λίτρο) πήγε ουσιαστικά στα ταμεία των εμπόρων και όχι στον καταναλωτή.
Και αν ακόμα θεωρηθεί εύλογο ότι οι μειώσεις στις τιμές διυλιστηρίου καθυστερούν να φανούν –ανάλογα και με την περιοχή ή τις καταναλώσεις και τα αποθέματα που είχαν αγοράσει ακριβά οι έμποροι τις προηγούμενες εβδομάδες- διαπιστώνεται όμως ότι:
· ακόμα και τώρα (Τρίτη 12/4) που κοντεύει μισός μήνας, αρκετά πρατήρια καυσίμων δεν έχουν μειώσει τις τιμές πώλησης του ντίζελ κίνησης ούτε κατά 12 λεπτά + ΦΠΑ που είναι η επιδότηση. Για παράδειγμα, αν ένα πρατήριο πωλούσε ντίζελ κίνησης 1,929 την 31η Μαρτίου και σήμερα πουλά 1,829 ευρώ ανά λίτρο, η τελική μείωση είναι μόλις 10 λεπτά για τον καταναλωτή. Δηλαδή σχεδόν το 1/3 της κρατικής επιδότησης (ή 1/2 της συνολικής διαθέσιμης μείωσης λόγω πτώσης των διεθνων τιμών καυσίμων) πήγε στο «συρτάρι» του κυκλώματος εμπορίας. Και αντί να να κερδίζει πχ 6 ή 8 λεπτά το λίτρο, το περιθώριο μικτού κέρδους αυξήθηκε σε 16-18, δηλαδή 8-10 λεπτά ή 100 -120% παραπάνω από το αρχικό
· σε ορισμένες περιοχές ή και δρόμους, σε κοντινά πρατήρια διαφορετικών εταιρειών, υπήρξε ομοιόμορφη διατήρηση υψηλών τιμών, χωρίς να τις ρίξουν για τουλάχιστον μία 5-7 μέρες..
Οι περιπτώσεις αυτές προφανώς αποτελούν εξαιρέσεις, αλλά οι διαφορές «βγάζουν μάτι», αφού πανελλαδικά η μέση τιμή πώλησης του ντίζελ έχει μειωθεί κατά 18 λεπτά το λίτρο, αλλά σε κάποια πρατήρια δεν ξεπερνά τα 10 λεπτά.
Ως δικαιολογία προβάλλονται από εκπροσώπους του κλάδου, είτε ότι είχαν ταμειακό πρόβλημα να πουλήσουν φθηνά καύσιμα που τα αγόρασαν ακριβά, είτε ότι.. δεν είχε έρθει ακόμα βυτίο από τα διυλιστήρια για να γεμίσουν τις δεξαμενές φθηνό καύσιμο.
Ο νόμος πάντως άλλα λέει: «σε περίπτωση που έχουν διατεθεί ποσότητες καυσίμων από τα διυλιστήρια ή τους εισαγωγείς καυσίμων κατά τον μήνα Απρίλιο και έχουν τιμολογηθεί πριν την δημοσίευση της παρούσας απόφασης χωρίς έκπτωση, τότε για τα καύσιμα αυτά εκδίδεται πιστωτικό και νέο χρεωστικό τιμολόγιο και παρέχεται η σχετική έκπτωση». Άρα η μείωση δεν γίνεται «όταν έρθει το βυτίο» αλλά εκκαθαρίζεται αργότερα μέσα στον μήνα, ακόμα και αν το πετρέλαιο είχε αγοραστεί από τα διυλιστήρια χωρίς την επιδότηση.
Επιπλέον όμως, η διαδικασία προβλέπει εκ των υστέρων έλεγχο των περιθωρίων κέρδους στην πώληση. Και αυτό διότι «η επιδότηση που λαμβάνει ο τελικός καταναλωτής εκφράζεται ως το γινόμενο της ποσότητας κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης επί του ύψους της επιδότησης ανά λίτρο, προσαυξανόμενο με το ΦΠΑ, και διαπιστώνεται από την σύγκριση των περιθωρίων κερδών (σσ: έναντι του Σεπτεμβρίου πέρυσι), με βάση τα προβλεπόμενα της υπ’ αρ. 30290/21.03.2022 απόφασης (Β’1329)». Δηλαδή και σε αυτήν την περίπτωση προβλέπεται να μπορεί να ελεγχθεί κάθε -πιθανώς παράνομη- αύξηση περιθωρίου κέρδους.