«Η πραγματικότητα στις μεταφορές μαθητών απαιτεί άμεση προσαρμογή. Οι συνθήκες έχουν μεταβληθεί, τα κόστη έχουν αυξηθεί, ενώ το θεσμικό πλαίσιο παραμένει στάσιμο», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η εντεταλμένη σύμβουλος Παιδείας της Περιφέρειας Αττικής Έρρικα Πρεζεράκου, περιγράφοντας μια υπηρεσία που βρίσκεται πλέον στα όρια της χωρητικότητάς της.

Από 564 σε σχεδόν 2.000 δρομολόγια – Έκρηξη αναγκών

Όπως αναφέρει η κ. Πρεζεράκου, η εικόνα της τελευταίας δεκαετίας είναι ενδεικτική:

  • 2015: 564 ημερήσια δρομολόγια
  • 2022: 1.000 δρομολόγια
  • 2024: σχεδόν 2.000 δρομολόγια

Μάλιστα, η Περιφέρεια Αττικής διαχειρίζεται πλέον περισσότερα δρομολόγια από το ίδιο το Υπουργείο Μεταφορών, καθώς μέσω ΟΑΣΑ ο κρατικός φορέας εκτελεί συνολικά 1.270 δρομολόγια σε 66 δήμους.

Η αύξηση των ειδικών σχολείων (+6% ετησίως), η πληθυσμιακή άνοδος στην Ανατολική Αττική (+16,5%) και η λειτουργία νέων μονάδων –όπως τα Ωνάσεια– έχουν εκτινάξει τις ανάγκες.

Η πρόταση για μεταβατικό σύστημα και επιδότηση «άγονων γραμμών»

Μέχρι την ολοκλήρωση της αναμόρφωσης του πλαισίου, η εντεταλμένη σύμβουλος εισηγείται μεταβατικό σύστημα τύπου ορεινών και απομακρυσμένων περιοχών.

Αυτό προβλέπει:

  • απευθείας διαπραγμάτευση της Περιφέρειας με ιδιώτες οδηγούς,
  • ακόμη και με γονείς, όπου δεν υπάρχουν διαθέσιμοι μεταφορείς,
  • επιδότηση για την κάλυψη άγονων γραμμών.

«Δεν μπορούμε να αφήσουμε κενά σε ένα τόσο κρίσιμο κοινωνικό έργο. Η ασφάλεια και η αξιοπρέπεια των παιδιών είναι ευθύνη όλων μας», σημειώνει.

Οι παράγοντες που δημιουργούν «άγονες» διαδρομές

Η Περιφέρεια απαριθμεί μια σειρά δομικών δυσκολιών:

  • πανευρωπαϊκή έλλειψη επαγγελματιών οδηγών,
  • επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου,
  • χαμηλές αποζημιώσεις για μικρές χιλιομετρικές αποστάσεις,
  • θερινή παύση λειτουργίας του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.,
  • είσοδος ιδιωτικών σχολείων στην αγορά μεταφορών,
  • αδυναμία των ΚΤΕΛ Αττικής να συμμετάσχουν στον νέο διαγωνισμό 2025–2028.

Η κ. Πρεζεράκου προσθέτει ότι οι κοινωνικές και οικονομικές μεταβολές καθιστούν το τρέχον σύστημα μη βιώσιμο, με τον τετραπλασιασμό των δρομολογίων να αναδεικνύει την ανάγκη άμεσης θεσμικής αναμόρφωσης.

Η προσπάθεια της Περιφέρειας και οι επόμενες κινήσεις

Από το 2013, η αρμοδιότητα μεταφοράς μαθητών έχει περάσει από τους Δήμους στις Περιφέρειες, όμως το πλαίσιο έχει παραμείνει σχεδόν αμετάβλητο. Η νέα Περιφερειακή Αρχή, όπως αναφέρει η κ. Πρεζεράκου, ξεκίνησε από την πρώτη ημέρα συστηματική χαρτογράφηση των προβλημάτων.

Συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν με:

  • συλλόγους γονέων και κηδεμόνων,
  • αναδόχους μεταφορείς,
  • αντιδημάρχους Παιδείας,
  • διευθύνσεις Παιδείας όλων των Περιφερειών.

Με βάση αυτή την καταγραφή, κατατέθηκαν «τεκμηριωμένες προτάσεις» στα συναρμόδια υπουργεία.

Καλυμμένο ήδη το 93% των δρομολογίων

«Σήμερα έχουμε ήδη καλύψει το 93% των δρομολογίων και συνεχίζουμε κάθε εβδομάδα τις διαπραγματεύσεις», υπογραμμίζει η Έρρικα Πρεζεράκου, διαβεβαιώνοντας ότι ο στόχος είναι «να ξεκινά κάθε πρωί το ταξίδι της γνώσης με ασφάλεια, φροντίδα και καλοσύνη».

Διαβάστε ακόμη: